Helaas passen de nippels niet die Jelle voor me geregeld heeft maar ze zien er behoorlijk lang uit dus denk dat ik ze niet hoef te verlengen
Ontluchting achter as Salisbury
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Ontluchting achter as Salisbury
Vandaag zijn de leidingen binnen gekomen dus daar gaan we vanavond mee bezig.
Helaas passen de nippels niet die Jelle voor me geregeld heeft maar ze zien er behoorlijk lang uit dus denk dat ik ze niet hoef te verlengen
Helaas passen de nippels niet die Jelle voor me geregeld heeft maar ze zien er behoorlijk lang uit dus denk dat ik ze niet hoef te verlengen
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Ontluchting achter as Salisbury
Niet de mooiste manier, maar werkt wel...stukje brandstofslang waar die kunststof leiding strak in past als verlengmof gebruiken
gone
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: Ontluchting achter as Salisbury
wat was de slang diameter dan
en ik had die van mij dus los en zag dat er een kogeltje inzat
dus in principe zou er geen water via de ontluchting in kunnen komen
(denk ik)
ps lier ziet er goed uit wanneer testen ?
moet je wel even de ketting zaag slijpen dan kan er weer een boom omver
en ik had die van mij dus los en zag dat er een kogeltje inzat
dus in principe zou er geen water via de ontluchting in kunnen komen
(denk ik)
ps lier ziet er goed uit wanneer testen ?
moet je wel even de ketting zaag slijpen dan kan er weer een boom omver
groet jelle
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Ontluchting achter as Salisbury
ikke jelle schreef:ik had die van mij dus los en zag dat er een kogeltje inzat dus in principe zou er geen water via de ontluchting in kunnen komen (denk ik)
Dat klopt, overdruk kan ontsnappen door het kogeltje te lichten en wanneer er onderdruk ontstaat (as koelt af) dan wordt via een keerring lucht aangezogen. Uiteraard moet het kogeltje wel vrij kunnen bewegen (dus af en toe uitspoelen).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: Ontluchting achter as Salisbury
wanneer er onderdruk ontstaat (as koelt af) dan wordt via een keerring lucht aangezogen
dus ook de bagger en het water waar je doorgaat met de as en daar voor hoef je dus geeneens heel diep te gaan
groet jelle
Re: Ontluchting achter as Salisbury
Ook met een goede ontluchting wordt er heel gemakkelijk rotzooi naar binnen getrokken via de keerringen. Het enige dat goed werkt om dat te voorkomen is een minimale overdruk op de as te zetten als je het water in duikt.
Rob Dekker heeft daar ooit een beschrijving van op het forum gezet:
De standaard op vele modellen gemonteerde ontluchting nippels werken met een kogeltje. Bij overdruk, als gevolg van de ontstane warmte, wordt het kogeltje opgedrukt. Bij waden en de daarbij behorende afkoeling, zuigt het kogeltje zich vast. Helaas zal er dan wel onderdruk in de assen ontstaan, met het risico van water inzuigen. En of de kogeltjes, welke in het vuil onder de auto zitten, echt afsluiten als het nodig is???
Beter is het om er zgn. "banjo's" met holle bouten op te monteren. Vanaf de banjo's kun je dan slangentjes naar een hoger (droger) punt laten lopen. Laat de ontluchting slangen hoog in de cabine uitkomen. Bijvoorbeeld in de deurstijl.
Sluit ze beslist nooit op de luchtfilter of snorkel aan.
Door de in de aanzuigweg heersende onderdruk en de waterdruk op de assen, zal er door het ontstane drukverschil (via de keerringen) alsnog water aangezogen worden!!
Feitelijk zou je er zelfs tijdens het waden een licht overdruk op moeten zetten (op de assen, de tussenbak en versnellingsbak). Een overdruk van 50 mBar staat gelijk aan 50 cm waterdiepte en dat is normaal gesproken voldoende (je assen zitten al 30 cm boven de bodem, dus je doorwaad diept is tot 80 cm geregeld)
Een ooit door mij (in mijn Rally periode) toegepast truc is het volgende:
Vele gastoestellen werken met een drukregelaar van 50 mBar!!
Een turbo diesel heeft achter de turbo een overdruk, welke tot 800 mbar kan oplopen. In het aluminium inlaatspruitstuk heb ik een gat geboord en er 1/2 duims gasdraad in getapt. Hier een "Campingaz" drukregelaar (ja, zo'n blauwe !) in geschroefd. Alle ontluchting slangetjes bijeen gebracht in een verzameldoosje. Tussen de drukregelaar en het verzameldoosje een slangetje met hierin opgenomen een pneumatisch relais (Bosch, o.a in Mercedes t.b.v vacuüm gestuurde brandstof afsluiter op de diesel pomp).
Relais op een schakelaar naar het dashboard en klaar is je "waad protector" installatie. Bij het relais uit wordt de ontluchting omgeschakeld naar een aansluiting op de luchtfilter (van overdruk tijdens het waden tot een licht onderdruk op de weg) De ontstane onderdruk leverde zo een lekvrije aandrijflijn op.
De "overdruk" nooit permanent aan laten staan. Dat levert alleen meer lekkage (en vlekken op de straat) op. Ook nooit een hogere druk gebruiken. De gemonteerde olie afdichtingen zijn hier niet op berekend en kunnen eruit geperst worden. Daarom alleen de maximaal te verwachte waterdruk voorblijven. En dan is 50 mbar echt voldoende.
Zelf had ik de voeding gekoppeld aan de schakelaar van de 2 werklampen naast mijn voorruit (op de schanieren gemonteerd).
Mercedes leverde een soortgelijk systeem als optie op zijn Unimog modellen. Daar werd de druk van het luchtremsysteem benut. Een optie (met nog wat extra's) van indertijd fl. 2840, -
Rob Dekker heeft daar ooit een beschrijving van op het forum gezet:
De standaard op vele modellen gemonteerde ontluchting nippels werken met een kogeltje. Bij overdruk, als gevolg van de ontstane warmte, wordt het kogeltje opgedrukt. Bij waden en de daarbij behorende afkoeling, zuigt het kogeltje zich vast. Helaas zal er dan wel onderdruk in de assen ontstaan, met het risico van water inzuigen. En of de kogeltjes, welke in het vuil onder de auto zitten, echt afsluiten als het nodig is???
Beter is het om er zgn. "banjo's" met holle bouten op te monteren. Vanaf de banjo's kun je dan slangentjes naar een hoger (droger) punt laten lopen. Laat de ontluchting slangen hoog in de cabine uitkomen. Bijvoorbeeld in de deurstijl.
Sluit ze beslist nooit op de luchtfilter of snorkel aan.
Door de in de aanzuigweg heersende onderdruk en de waterdruk op de assen, zal er door het ontstane drukverschil (via de keerringen) alsnog water aangezogen worden!!
Feitelijk zou je er zelfs tijdens het waden een licht overdruk op moeten zetten (op de assen, de tussenbak en versnellingsbak). Een overdruk van 50 mBar staat gelijk aan 50 cm waterdiepte en dat is normaal gesproken voldoende (je assen zitten al 30 cm boven de bodem, dus je doorwaad diept is tot 80 cm geregeld)
Een ooit door mij (in mijn Rally periode) toegepast truc is het volgende:
Vele gastoestellen werken met een drukregelaar van 50 mBar!!
Een turbo diesel heeft achter de turbo een overdruk, welke tot 800 mbar kan oplopen. In het aluminium inlaatspruitstuk heb ik een gat geboord en er 1/2 duims gasdraad in getapt. Hier een "Campingaz" drukregelaar (ja, zo'n blauwe !) in geschroefd. Alle ontluchting slangetjes bijeen gebracht in een verzameldoosje. Tussen de drukregelaar en het verzameldoosje een slangetje met hierin opgenomen een pneumatisch relais (Bosch, o.a in Mercedes t.b.v vacuüm gestuurde brandstof afsluiter op de diesel pomp).
Relais op een schakelaar naar het dashboard en klaar is je "waad protector" installatie. Bij het relais uit wordt de ontluchting omgeschakeld naar een aansluiting op de luchtfilter (van overdruk tijdens het waden tot een licht onderdruk op de weg) De ontstane onderdruk leverde zo een lekvrije aandrijflijn op.
De "overdruk" nooit permanent aan laten staan. Dat levert alleen meer lekkage (en vlekken op de straat) op. Ook nooit een hogere druk gebruiken. De gemonteerde olie afdichtingen zijn hier niet op berekend en kunnen eruit geperst worden. Daarom alleen de maximaal te verwachte waterdruk voorblijven. En dan is 50 mbar echt voldoende.
Zelf had ik de voeding gekoppeld aan de schakelaar van de 2 werklampen naast mijn voorruit (op de schanieren gemonteerd).
Mercedes leverde een soortgelijk systeem als optie op zijn Unimog modellen. Daar werd de druk van het luchtremsysteem benut. Een optie (met nog wat extra's) van indertijd fl. 2840, -
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Ontluchting achter as Salisbury
Ik zou ontluchtingen niet binnen laten uitkomen, de kans is vrij groot dat je dan versnellingsbakolielucht in je interieur krijgt:-)
gone
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Ontluchting achter as Salisbury
Ik ben er nog niet aan toe gekomen. Druk met andere auto's...
Hij staat gepland voor morgen avond om op de brug te gaan want wil ook gelijk de kering weer vervangen. Die lekt nu dus weer en denk niet dat enkel door de ontluchting op te lossen hij dan weer af dicht.
Ik zorg dat ik de slangen hoog genoeg houd. Echt heel diep water zal ik toch niet door gaan maar het moet natuurlijk ook tegen de golf kunnen die je krijgt.
Hij staat gepland voor morgen avond om op de brug te gaan want wil ook gelijk de kering weer vervangen. Die lekt nu dus weer en denk niet dat enkel door de ontluchting op te lossen hij dan weer af dicht.
Ik zorg dat ik de slangen hoog genoeg houd. Echt heel diep water zal ik toch niet door gaan maar het moet natuurlijk ook tegen de golf kunnen die je krijgt.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: Ontluchting achter as Salisbury
Ondertussen zitten op beide assen een slang van paddock en van de achter as heb ik hem verlengd. Ze komen nu beide net onder de motorkap uit.
Het lijkt er ook op dat hij nu niet meer lekt.
Woensdag ochtend vertrekken we richting de UK voor het landrover evenement in Billing dus dat is gelijk een goede proef!
Het lijkt er ook op dat hij nu niet meer lekt.
Woensdag ochtend vertrekken we richting de UK voor het landrover evenement in Billing dus dat is gelijk een goede proef!
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Re: Ontluchting achter as Salisbury
Nog even een kleine aanvuling over eea wat ik in dit topicje las en waar ik niemand over hoor, tenzij ik eroverheen heb gelezen uiteraard.........
Er is een reden voor dat ze zoals beschreven af fabriek net voor het schutbord uitkomen in een wandelstokje. Als het goed is creëer je met doorwaden een soort van boeggolf. Maar achter die boeggolf creëer gelijktijdig ook een vacuum. Dit vacuum zorgt ervoor dat je motorruimte relatief droog blijft en dus geen bad neemt. Hetzelfde geldt overigens voor de cabine die niet volloopt
; en dus is het volgens land rover dan ook veilig genoeg blijkbaar om daar, Bij het schtutboard dus, de ontluchtingsslangen uit te laten komen.
Moet je uiteraard niet in het water stil blijven staan
Luke
Er is een reden voor dat ze zoals beschreven af fabriek net voor het schutbord uitkomen in een wandelstokje. Als het goed is creëer je met doorwaden een soort van boeggolf. Maar achter die boeggolf creëer gelijktijdig ook een vacuum. Dit vacuum zorgt ervoor dat je motorruimte relatief droog blijft en dus geen bad neemt. Hetzelfde geldt overigens voor de cabine die niet volloopt
Moet je uiteraard niet in het water stil blijven staan
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten