Motor probleem puma op vakantie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Edward » 29 Jul 2013, 19:36

Als het werkelijk aan de fan zou liggen zou je systeem zich lang zo snel niet herstellen dan zou de motor het werkelijk warm krijgen ipv dat de ecu dat alleen maar denkt.

Ik hoop dat het voor jou de oplossing is, maar ik geloof er niet in. :(
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Jul 2013, 20:28

die zelfde redenering is ook los te laten op een (te)kleine radiateur als oorzaak natuurlijk...... dan zou het toch iets zijn wat niet met daadwerkelijke temperatuur te maken heeft......
gone

fjtb

Berichtdoor fjtb » 29 Jul 2013, 21:00

Beste allemaal,

Ik had van de week ook weer last, zonder aanhanger.... Maar wel warm weer.

Ik heb toen de motor inhield gelijk de auto aan de kant gezet, en met gevaar voor eigen leven mijn vinger in de viscofan gestoken. En je raad het al, hij stond gelijk stil (een geluk bij een ongeluk dus ;-)) die is dus stuk. ik heb nu een nieuwe besteld en kijken of dat de oplossing is.

Ik hou jullie op de hoogte!

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Jul 2013, 21:37

Roger B. schreef:die zelfde redenering is ook los te laten op een (te)kleine radiateur als oorzaak natuurlijk...... dan zou het toch iets zijn wat niet met daadwerkelijke temperatuur te maken heeft......

Klopt, maar daarbij gaat het erom om de werkelijke temp iets te verlagen zodat die uit de, volgens de ecu, kritieke zone blijft en de ecu niet ingrijpt.

Ook daarvan weet ik nog steeds niet onomstotelijk of dat zal werken, maar aangezien van Land Rover alle hulp uitblijft zit er weinig anders op dan te gaan experimenteren.........

Bij de 130 is de fan goed en het koelvloeistofniveau op peil. :( (was het maar zo simpel)
Edward van Vugt

Jkoninkx

Berichtdoor Jkoninkx » 31 Jul 2013, 11:45

Gisteren de visco-fan vervangen. 5 minuten werk. De draad is overigens normaal dus tegen de klok in losdraaien. Nu maar hopen dat dat het probleem was en nog even wachten op het warme weer want op en neer naar Italië om te testen gaat me niet lukken. Ben benieuwd naar de bevindingen van fjtb met een nieuwe fan want die kon het probleem makkelijk reproduceren met aanhanger. Eind van de week wordt het warm dus ik laat het nog wel weten.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 31 Jul 2013, 12:00

Ik denk dat jij met een kar van 3500kg met aangetrokken handrem het ook wel kunt reproduceren :lol: :lol: :lol:
gone

fjtb

Berichtdoor fjtb » 02 Aug 2013, 20:08

Vandaag met nieuwe viscofan een stukje gereden, en de auto flink op zn donder gegeven.... De klacht is niet voorbij gekomen. Mocht het weer gebeuren dan laat ik me horen!

Jkoninkx

Berichtdoor Jkoninkx » 02 Aug 2013, 22:09

Sorry, slecht nieuws. Vandaag ook met nieuwe visco-fan gereden en helaas nog steeds hetzelfde. Wordt nu wel desperaat. ECU vervangen, temp sensor in kop vervangen, viscofan vervangen en nog steeds hetzelfde probleem. Rest alleen nog de brandstof pomp, de turbo, de radiator, de intercooler en de egr klep. Zeg het maar..... Wordt wel kostbaar zo.

Erwin Lokhorst

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 02 Aug 2013, 22:10

Wel de temperatuur buiten heeft in ieder geval zijn best gedaan om je te helpen testen.
(was hier in ieder geval +33gr om 18.00h)

Ik hoor de fan van mijn TD5 nooit. Maar vandaag wel. Met een klein bootje er achter ( ca 800kg) en de airco aan.
Alleen bij het optrekken bij een stoplicht.
In de 6 jaar dat ik de TD5 heb pas de tweede keer de airco gebruikt, de eerste keer was in Spanje ergens midden in een stad.
Normaal bij warm weer gooi ik liever de luikjes aan de voorkant open, maar vandaag hielp dat niet. :P
Eens kijken of we morgen ziek zijn, wat die airco is natuurlijk ook nooit schoongemaakt.
Is allemaal weer off topic natuurlijk. ;)
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Aug 2013, 22:27

Brandstofpomp vervangen? Wat denk je daarmee te bereiken? Zoals eerder gezegd heb ik in drie Puma's een grotere radiateur gehangen en die hebben geen last meer. Die zijn ook getuned, dus daar kon het ook door komen maar eerder in dit draadje kwam een getunede Puma langs die ook last had. Zou de radiateur overblijven.

Bell Autoservice en anderen adviseren bij tunen ook een grotere radiateur, dat zal niet voor niets zijn. Zoals eerder aangegeven ben ik sceptisch ten aanzien van de capaciteit van de standaard radiateur.

Bij Bas4cars (http://www.bas4cars.nl/) een groter alu radiateur 795 euri ex. Ik ga er ook weer een aantal laten maken(samen met grotere intercoolers), dus als iemand een prijs wil weet ie me vast wel te vinden.

Bij Bas is de levertijd ongeveer drie weken, bij mij zal het wat langer gaan duren voor heel de partij geproduceerd is.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”