Motor probleem puma op vakantie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Luke » 14 Jul 2013, 03:54

Hallo,

Als ik zo dit topicje eens doorlees lijkt het toch een temp. gerelateerd probleem, daar is geloof ik iedereen het wel over eens dus vertel ik wat dat betreft geen nieuws.

Wat ik wel opvallend vindt is dat een probleem waarvan ik dacht dat het alleen speelde bij een 300 tdi in warme klimaten gewoon lekker door suddert bij de Td5 tot aan de Puma toe.

Ik had, en met mij vele andere hier hebben nog steeds ditzelfde probleem met de Tdi's Veel daarvan hebben hier airco dus de condensator voor de radiateur, wat ook de koeling niet ten goede komt.
Verder een van buiten dichtzittende radiateur, van binnen dichtgekoekte kanalen etc zorgen ervoer dat er maar weinig voor nodig is, om een koppakking naar de euwige jachtvelden te zenden.

Ook is het probleem met het metertje hier over bekend....3 standen, nl of koud, of in het midden, of een kromme kop, want tegen de tijd dat hij in het rood staat is je koppakking al hemelen.

Persoonlijk ben ik van mening dat de koelcapaciteit van een Tdi niet toereikend is, of op zijn zachtst gezegd nauwelijks marge heeft.

De oplossing is er 1 die ook Edward al aandroeg.
Ook mijn radiateur is gemodificeerd.
Hier zetten we er een koelblok in van een Mercedes Unimog, en sindsdien blijft de meter netjes net iets links van het midden.

Hier heeft het probleem inmiddels wel een soort van traumatische wending gekregen, en dus gaan veel mensen over tot meerder preventieve maatregelen.
Één van de nettere oplossingen vindt ik om de temperatuurmeter in het dashboard paneel eruit te halen en er een temperatuur meter voor in de plaats te zetten die daadwerkelijke graden aangeeft Uiteraard we 1 van VDO anders wordt het een zooitje).
Verder is de dop met niveau sensor voor het expansie tankje, zoals die in de discovery wordt toegepast populair.
(zoals vaak bij sleutelaars......ook bij mij liggen de setjes voor mijn auto klaar maar ben ik er og niet toe gekomen ze in te bouwen daar waar ik dat wel bij diverse collega's en vrienden heb gedaan) ;)

Tenslotte, de sensors / zenders, hoe je ze noemen wilt kunnen en gaan ook kapot (been there done that) met de desastreuze gevolgen vandien, dus ook die zijn wel degelijk aandachtspunt.

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 14 Jul 2013, 13:36

Edward schreef:In mijn 130 300tdi zat een universele meter die gaf wel realtime aan. Maar ik heb geen idee of daar wellicht ook een andere opnemer bijzat oid. Alleen is zo'n universele meter net zo duur als die van Vincent, so whats the diference? :lol: :lol:

In die van mij zitten nog een stel relais extra die je kan laten triggeren op een instelbare min en max temp, waarop je alarm en/of fans kan aansluiten.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Jkoninkx

Berichtdoor Jkoninkx » 28 Jul 2013, 22:24

Hallo allemaal, zojuist terug van een vakantie in toevallig ook Italie. Wij hebben hetzelfde probleem wat zich al voordeed op de heenweg voor de gothart. Kortom: bij volgas of zwaar trekken reageert de motor plots niet meer op het gaspedaal. Pas dan loopt de temp meter fors op. Soms helemaal tot bovenin maar soms ook maar tot drie kwart. Er gaan geen lampjes branden. Tegen de tijd dat we bijna stil staan loopt de temperatuur meter weer terug tot normaal en reageert de motor ook weer. Buitentemperatuur is 30 graden maar ook weer niet extreem te noemen. Daarnaast hangt er niet eens een aanhanger aan laat staan 3500kg. Het lijkt mij dan ook stug dat de standaard radiator of intercooler niet toereikend is. Het hele proces duurt maar iets van een halve minuut en een werkelijk hete motor heeft wel wat langer nodig om te koelen.
Omdat de motor getuned was dacht de lr dealer in italie en ikzelf ook, dat het daar wel aan zou liggen. Er waren overigens geen storingsmeldingen bij het uitlezen. Ecu vervangen door een nieuwe met originele software en het probleem is nog steeds niet opgelost. Vervolgens temperatuur sensor in de cilinder kop vervangen maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. In de bergen rustig aan doen en voorkomen dat je het gas helemaal intrapt. Op de vlakke stukken gewoon 120 gereden en zo zijn we de vakantie doorgekomen. Ik ben erg geinteresseert in de oplossing van dit probleem. In italie was het probleem goed reproduceerbaar op een stukje snelweg met volgas. In NL heb ik het nog niet geprobeerd maar ben er vrijwel zeker van dat het hier ook op treed. Wie heeft de oplossing? Ter aanvulling, bij het reproduceren trad het probleem pas op na een stuk volgas rijden en vervolgens het gas wat terugnemen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 28 Jul 2013, 22:44

Jkoninkx schreef: Het lijkt mij dan ook stug dat de standaard radiator of intercooler niet toereikend is.

mij niet..... tenminste niet nadat er vervuiling opgetreden is, dus de capaciteit is dusdanig krap bemeten dat je bij het minste of geringste al een tekort krijgt.

aangezien er enkele meldingen zijn dat een grotere radiateur het probleem doet verdwijnen denk ik toch dat het een koelprobleem is...........
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jul 2013, 23:05

Dit weekend op pad geweest met een kar van 4.5 ton. Bij stevig rijden treed het steeds weer op, leeg terug nauwelijks last. Weer op pad met 2.5 ton ook steeds uitval. Overigens valt de mijne niet terug tot bijna stilstand maar corrigeert ie zich sneller.

Het is zeker geen warmte probleem in die zin dat de motor te warm wordt, maar waarschijnlijk dat de ecu denkt dat ie te warm wordt. Ofwel dat de temp in een grenswaarde komt. Dat zou met een grote radiateur wellicht te verhelpen zijn.

Ik heb een aantal grotere radiateurs geplaatst, echter zijn die wagens ook getuned. Nu er een nieuw slachtoffer is met een getunede wagen zou dat kunnen betekenen dat tunen niet de oplossing is. Dan zou in de genoemde gevallen de radiateur de oplossing zijn.

Het is heeeeel erg ergerlijk dat Land Rover niet meewerkt aan een oplossing, want zij zouden moeten weten welke tempwaarden de ecu als gevaarlijk ziet en dan zou ik kunnen meten of de werkelijke temp daarbij in de buurt komt. Heb nog eens met de importeur gebeld maar die herkennen het probleem niet en dus bestaat het niet......

Overigens: reed weg met de aanhanger nog op de handrem. Die remt dan op 6 wielen maar omdat er een draaibank van 2.7 ton op de kar stond blokkeerden ze niet zoals ze gewoonlijk doen dus ik had er nogal lang voor nodig om door te hebben dat de kar niet zó zwaar kon zijn dat de 130 er zoveel moeite mee had. :oops: :oops: Toen zat ik al op een doorgaande weg en dus ben ik 2 km doorgereden om na de afslag de kar te controleren. (wou niet stoppen op die weg) In die 2 kilometer is de 130 5! keer van het gas afgegaan. Dus het heeft heel duidelijk met belasting en werklast te maken.

Ik ga grotere radiateurs laten maken! Die zit me nooit in de weg en daarna zie ik wel weer. :roll: :roll:
Bijlagen
foto kopie.JPG
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Jkoninkx

Berichtdoor Jkoninkx » 28 Jul 2013, 23:28

Mijn auto corrigeert soms ook sneller vooral als de temp meter niet helemaal tot rood oploopt maar tot 3/4.
Nog vergeten te melden maar wellicht wel belangrijk is dat de airco bij 120km/h ook ophoud met koude lucht blazen. Vaart verminderen tot bv 100km/h zorgt ervoor dat er weer koude lucht geproduceert wordt.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jul 2013, 23:39

Het airco verschijnsel is mij nog nooit opgevallen. Qua tempwijzer heb ik allen variaties wel meegemaakt, van niet bewegen en toch vermogen weg tot helemaal in het rood to een beetje bewegen en ga zo maar door. Ben er wel van obvertuigd dat die beweging helemaal niets te maken heeft met de werkelijke temperatuurvariatie, want zoals je zelf ook al zegt; een koelvloeistof die ZO snel varieert moet volgens mij nog uitgevonden worden.
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2013, 23:58

Maar we wisten toch al dat dat ding dat sommigen voor een temperatuur-meter uitmaken meer een feest-attribuut is.

De wijzer kent eigenlijk drie standen, koud, bedrijfstemperatuur en te heet. Als er dan wat vertraging in zowel de meter/wijzer zelf als in de sensor+software dan is de aanwijzing van die "meter" een heel stuk wispelturiger als de geleidelijk oplopende en/of dalende koelvloeistof-temperatuur.

Dus ... wie wint de hoofdprijs en weet de software zo aan te passen dat de "meter" ook een werkelijke meter wordt.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Jul 2013, 00:08

Extra sensor plaatsen en ipv originele signaal (dat van ecu komt)aansluiten op de meter aansluiten werkt niet?
wellicht dat het zelfs met extra draad vanaf de originele sensor ook werkt
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Jul 2013, 01:38

Roger B. schreef:Extra sensor plaatsen en ipv originele signaal (dat van ecu komt)aansluiten op de meter aansluiten werkt niet?
wellicht dat het zelfs met extra draad vanaf de originele sensor ook werkt

Als jij uit de aansluiting van de klok weet welk draadje je dan moet hebben vast wel. Maar dat is geen oplossing, die temp meter is een symptoom geen oorzaak.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”