Als ik zo dit topicje eens doorlees lijkt het toch een temp. gerelateerd probleem, daar is geloof ik iedereen het wel over eens dus vertel ik wat dat betreft geen nieuws.
Wat ik wel opvallend vindt is dat een probleem waarvan ik dacht dat het alleen speelde bij een 300 tdi in warme klimaten gewoon lekker door suddert bij de Td5 tot aan de Puma toe.
Ik had, en met mij vele andere hier hebben nog steeds ditzelfde probleem met de Tdi's Veel daarvan hebben hier airco dus de condensator voor de radiateur, wat ook de koeling niet ten goede komt.
Verder een van buiten dichtzittende radiateur, van binnen dichtgekoekte kanalen etc zorgen ervoer dat er maar weinig voor nodig is, om een koppakking naar de euwige jachtvelden te zenden.
Ook is het probleem met het metertje hier over bekend....3 standen, nl of koud, of in het midden, of een kromme kop, want tegen de tijd dat hij in het rood staat is je koppakking al hemelen.
Persoonlijk ben ik van mening dat de koelcapaciteit van een Tdi niet toereikend is, of op zijn zachtst gezegd nauwelijks marge heeft.
De oplossing is er 1 die ook Edward al aandroeg.
Ook mijn radiateur is gemodificeerd.
Hier zetten we er een koelblok in van een Mercedes Unimog, en sindsdien blijft de meter netjes net iets links van het midden.
Hier heeft het probleem inmiddels wel een soort van traumatische wending gekregen, en dus gaan veel mensen over tot meerder preventieve maatregelen.
Één van de nettere oplossingen vindt ik om de temperatuurmeter in het dashboard paneel eruit te halen en er een temperatuur meter voor in de plaats te zetten die daadwerkelijke graden aangeeft Uiteraard we 1 van VDO anders wordt het een zooitje).
Verder is de dop met niveau sensor voor het expansie tankje, zoals die in de discovery wordt toegepast populair.
(zoals vaak bij sleutelaars......ook bij mij liggen de setjes voor mijn auto klaar maar ben ik er og niet toe gekomen ze in te bouwen daar waar ik dat wel bij diverse collega's en vrienden heb gedaan)
Tenslotte, de sensors / zenders, hoe je ze noemen wilt kunnen en gaan ook kapot (been there done that) met de desastreuze gevolgen vandien, dus ook die zijn wel degelijk aandachtspunt.
Luke