Motor probleem puma op vakantie

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Fred130
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 Nov 2010, 16:40
Locatie: Purmerend
Contact:

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Fred130 » 22 Jun 2013, 16:00

Dit is we een interessant topic. Ik weet niet of het helpt maar ik heb geen traanplaat of noisekiller onder de motorkap en heb er nog nooit last van gehad op vakantie(vermogensverlies).
Defender 110 2002

Gebruikersavatar
A_Erven
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 Jul 2012, 21:26
Locatie: Brabant

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor A_Erven » 11 Jul 2013, 18:19

Zou de fuelcooler van de Puma hier nog een (probleem) rol in kunnen spelen? ;)
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger B. » 11 Jul 2013, 19:22

Dan zou ie niet voldoende moeten koelen en dus je brandstof te warm worden..... dat moet met realtime monitoring naar voren komen dan (dus tijdens rijden uitleescomputer er aan waar alle beschikbare temperaturen op scherm staan, en probleem triggeren)
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2013, 19:37

Edward schreef:Met de airco uit en de kachel volgas aan doet ie het net zo goed. Dat heb ik twee jaar terug uitgeprobeerd in Italië. Ik heb zelfs op een parkeerplaats de hele voorbumper eraf getrokken omdat de Warn snelloper pontificaal voor de gril staat, maar dat mocht allemaal niks baten.......


Tja, ik heb tot nu toe altijd een radiator-muf voor de radiator, zomer's natuurlijk wel open maar dat is dus ± 60% van zonder muf, toch nog nooit problemen gehad, ook niet in Andorra waar je op rap asfalt, in een aardig warm klimaat, naar 2400 m kan, en waar het dan heel leuk is dat zo'n rijdende garden-shed het op deze hoogte beter doet als allerlei glanzend modern spul, spul dat je op polderniveau gewoonlijk in een flits links ziet langsrazen.

Nu heb ik 1º geen 130 maar een 110, 2º geen airco, 3º ook geen lier of lampen, en ook geen zware aanhangers (zelfs helemaal geen trekhaak).

Wel heb ook ik er de schurft aan dat die temp-meter slechts 3 standen kent (ik ken er tot nu toe slechts twee) -- ik meen me te herinneren dat er iemand was die wist hoe de Td5 meter "normaal" te krijgen, 't zou mooi zijn als de Puma-meter ook zijn naam waardig kon zijn, 't is bijna zeker iets software-matigs: de waarden van de temp-sensor worden omgezet in een 3 standen signaal. 't Zou toch mooi zijn als iemand gewoon een software switch-je kan omzetten en daarmee een serieuze temp-meter zou kunnen creëren.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger » 13 Jul 2013, 15:17

Helemaal met je eens Marc.
Ik rijd hier ook met mn 110 TD5 zonder airco de berg op en de temperatuurmeter loopt geen milimeter op.
Buiten 40 graden (en in de auto ook)
Kan natuurlijk niet.

Inderdaad jammer dat het niet echt een meter is, meer een mosterd na de maaltijd waarschuwing.

Weet haast zeker dat het inderdaad softwarematig simpel op te lossen is.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Edward » 13 Jul 2013, 17:02

Roger schreef:Helemaal met je eens Marc.
Ik rijd hier ook met mn 110 TD5 zonder airco de berg op en de temperatuurmeter loopt geen milimeter op.
Buiten 40 graden (en in de auto ook)
Kan natuurlijk niet.

Inderdaad jammer dat het niet echt een meter is, meer een mosterd na de maaltijd waarschuwing.

Weet haast zeker dat het inderdaad softwarematig simpel op te lossen is.


Bij de Td5 kun je het zelfs simpel oplossen door een andere sensor te monteren die los van de ecu werkt en die aan je dash meter te hangen.

Bij de pUma is het minder simpel. De tempmeter zit geïntegreerd in het klokkenhuis en is niet zomaar anders aan te sturen. Via de ecu om programmeren zal vast kunnen, maar ik heb nog niemand gevonden die dat kan. Is ook geen klein klusje waarschijnlijk. Ik ga er eerdaags een Madman-achtige meter inhangen waar ik meer sensoren op kwijt kan.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor VeeTee » 13 Jul 2013, 18:08

klikkerdeklik

ik heb deze externe meter van Ebay gemonteerd, de eigen meter bleef ook stijf in het midden staan. Op de externe zie je duidelijk het verloop in koelwatertemperatuur bij stijgen en dalen in de bergen. Ik had ook de muff nog voor de radiator zitten (was in begin mei in de Alpen), maar na dat ik die er af getrokken had zag je toch ook duidelijk het verschil.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Roger B. » 13 Jul 2013, 18:23

apart, de 300Tdi heeft geen computer tussen de sensor en de meter die de meter manipuleert zoals Td5 en Puma dat hebben
gone

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor VeeTee » 13 Jul 2013, 23:20

Roger B. schreef:apart, de 300Tdi heeft geen computer tussen de sensor en de meter die de meter manipuleert zoals Td5 en Puma dat hebben


Inderdaad, was bekend, maar toch zo ervaren. Misschien is de standaard meter toch een stuk ongevoeliger (of gedempt) dan die externe digitale. Ligt misschien ook aan de plaats van de (externe) sensor, die heb geplaatst op het thermostaathuis zodat je ook ziet wanneer die opengaat. De standaard sensor zit natuurlijk op een andere plaats in het blok.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Motor probleem puma op vakantie

Berichtdoor Edward » 13 Jul 2013, 23:33

VeeTee schreef:
Roger B. schreef:apart, de 300Tdi heeft geen computer tussen de sensor en de meter die de meter manipuleert zoals Td5 en Puma dat hebben


Inderdaad, was bekend, maar toch zo ervaren. Misschien is de standaard meter toch een stuk ongevoeliger (of gedempt) dan die externe digitale. Ligt misschien ook aan de plaats van de (externe) sensor, die heb geplaatst op het thermostaathuis zodat je ook ziet wanneer die opengaat. De standaard sensor zit natuurlijk op een andere plaats in het blok.


In mijn 130 300tdi zat een universele meter die gaf wel realtime aan. Maar ik heb geen idee of daar wellicht ook een andere opnemer bijzat oid. Alleen is zo'n universele meter net zo duur als die van Vincent, so whats the diference? :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten