verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
alsof een vliegtuig zo vergelijkbaar is met een terrein auto... wat in een vliegtuig failsafe en proven is kan in een auto totaal niet funktioneren en storingsgevoelig zijn (kan, zeg niet DAT het zo is) Een vliegtuig is doorgaans relatief droog waar de elektronica zit, wordt niet door zout en modder gesleept en heeft wel te maken met grote, relatief plotseninge, temperatuurverschillen
gone
-
Redlandy85
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 02 Jun 2013, 22:11
- Locatie: julianadorp
- Contact:
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
Mwoa zo'n vaart zal het niet lopen, gebruik dat spul al n paar jaar, en geen probleem, ook andere spullen.
En geloof me, die toestellen waaraan we werken krijgen dagelijks te maken met veel zout vocht, olir, vet, roet en grote temperatuurswisselingen en extremen (noordzee offshore Helicopters vliegen niet hoog en droog als n KLM vliegtuig)
Maar goed, ik probeer t gewoon en als t niet werkt. Jammer dan en evt reparatie, en anders laat ik het erbij. Ieder heeft zo zijn ding. Zie regelmatig mensen hele spuitbussen WD-40 over electrische en electronische componenten spuiten.
En geloof me, die toestellen waaraan we werken krijgen dagelijks te maken met veel zout vocht, olir, vet, roet en grote temperatuurswisselingen en extremen (noordzee offshore Helicopters vliegen niet hoog en droog als n KLM vliegtuig)
Maar goed, ik probeer t gewoon en als t niet werkt. Jammer dan en evt reparatie, en anders laat ik het erbij. Ieder heeft zo zijn ding. Zie regelmatig mensen hele spuitbussen WD-40 over electrische en electronische componenten spuiten.
Groetjes, Jos
'Red Brutus' project X-pedizn X-treme in the making,
Def 110, Stawag, TD5, 2000, rood.
'Red Brutus' project X-pedizn X-treme in the making,
Def 110, Stawag, TD5, 2000, rood.
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
Hallo allemaal,
Via de zoekfunctie dit draadje gevonden, het zal ook voor mij wel een zweedse lichtversterker gaan worden.
Ik heb nu dimlicht door een draad tussen bleU en bleURed te leggen en dus de knipper/dim/groot-schakelaar aan het stuur te omzeilen. Die gaf geen sjoege op dim en groot.
Ik heb een NATO-lichtschakelaar (ex-MOD 1986) ipv de kleine uit/stads/dim handle aan het stuur. Mijn vraag is of die NATO-schakelaar betekent dat ik een bijzonder type knipper/dim/groot-schakelaar heb, of is daar maar één soort van?
Groet,
Olaf
Via de zoekfunctie dit draadje gevonden, het zal ook voor mij wel een zweedse lichtversterker gaan worden.
Ik heb nu dimlicht door een draad tussen bleU en bleURed te leggen en dus de knipper/dim/groot-schakelaar aan het stuur te omzeilen. Die gaf geen sjoege op dim en groot.
Ik heb een NATO-lichtschakelaar (ex-MOD 1986) ipv de kleine uit/stads/dim handle aan het stuur. Mijn vraag is of die NATO-schakelaar betekent dat ik een bijzonder type knipper/dim/groot-schakelaar heb, of is daar maar één soort van?
Groet,
Olaf
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
Hoe bedoel je?
De schakelaar is ontworpen om te voorkomen dat kleding of uitrusting niet achter de schakelaar kunnen blijven hangen en minder gevoelig zijn voor barbaarse handelingen. En alle NATO voertuigen hebben deze schakelaar, maar verder is er niets bijzonders -behalve de montage plaats- aan de hand.
De schakelaar is ontworpen om te voorkomen dat kleding of uitrusting niet achter de schakelaar kunnen blijven hangen en minder gevoelig zijn voor barbaarse handelingen. En alle NATO voertuigen hebben deze schakelaar, maar verder is er niets bijzonders -behalve de montage plaats- aan de hand.
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
Ik bedoel dat de uitgaande draadboom van de NATO-schakelaar naar de stuurkolomschakelaar voor knipper/dim/groot wellicht anders is dan in civiele exemplaren. Andersgezegd, verandert door aanwezigheid van een NATO-schakelaar de inputkant van de k/d/g en is er dus een "militaire" k/d/g? Naast een relais-aansturing van de verlichting zal ik immers ook de k/d/g moeten vervangen.
- GJ Disco 300 Tdi
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 24 Jun 2013, 20:26
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
Die militaire schakelaar zit volgens mij TUSSEN de normale bedrading van af dashboard en de lampen.
jij mist waarschijnlijk de gewone 'burger" schakelaar voor de lampen, maar hebt nog wel een GROOT licht schakelaar?
er zitten dan nog standen op voor de oorlogs verlichting, en die gaat apart naar de betreffende smalle lampjes voor op, en naar de ingebouwde lampjes in je achterlicht units.
Er is van af dat ding geen extra bedrading aangelegd of 'militaire k/d/g draadboom" naar mijn weten.
het onding zit altijd op zo'n rare plek zodat ook (in theorie, en niet in elk voertuig) de bij-rijder de schakelaar kan omzetten.
dit word nog wel eens vergeten door de chauffeur, en dubbel genaaid houd beter.
wat ik wel denk, is dat het allemaal wat 'zwaarder"is uitgevoerd qua bedrading etc, zeker weten doe ik het niet want ik heb het nooit voor elkaar gekregen zo'n ding van een dashboard te trappen...
ik kan maandag wel eens vragen aan onze monteur of er iets anders is dan normaal qua bedrading ten op zichte van zonder nato verlichting knop.
jij mist waarschijnlijk de gewone 'burger" schakelaar voor de lampen, maar hebt nog wel een GROOT licht schakelaar?
er zitten dan nog standen op voor de oorlogs verlichting, en die gaat apart naar de betreffende smalle lampjes voor op, en naar de ingebouwde lampjes in je achterlicht units.
Er is van af dat ding geen extra bedrading aangelegd of 'militaire k/d/g draadboom" naar mijn weten.
het onding zit altijd op zo'n rare plek zodat ook (in theorie, en niet in elk voertuig) de bij-rijder de schakelaar kan omzetten.
dit word nog wel eens vergeten door de chauffeur, en dubbel genaaid houd beter.
wat ik wel denk, is dat het allemaal wat 'zwaarder"is uitgevoerd qua bedrading etc, zeker weten doe ik het niet want ik heb het nooit voor elkaar gekregen zo'n ding van een dashboard te trappen...
ik kan maandag wel eens vragen aan onze monteur of er iets anders is dan normaal qua bedrading ten op zichte van zonder nato verlichting knop.
Disco 1994 300TDI
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
The 12v/24v MOD Defender Circuit Diagram
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
Correct, NATO-schakelaar en een ogenschijnlijk normale grootlichtschakelaar, naar je toe is flitsen en van je af is continue groot licht. Ik zal met het diagram (Rob dank!) aan de slag gaan en meld me dan met het resultaat.
Re: verlichtingsproblemen, plots geen verlichting meer.
Als je auto een NATO schakelaar heeft, dan zit er niets aan je stuurkolom.
De NATO schakelaar is ontworpen, zodat elk voertuig dezelfde bediening heeft en je kunt er niet met je uitrusting achter blijven hangen.
Het is even wennen, want hij gaat niet terug als je je stuur weer recht zet, maar niet zo slap als de civiele satéstokjes versie.
De NATO schakelaar is ontworpen, zodat elk voertuig dezelfde bediening heeft en je kunt er niet met je uitrusting achter blijven hangen.
Het is even wennen, want hij gaat niet terug als je je stuur weer recht zet, maar niet zo slap als de civiele satéstokjes versie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten