waterdruk loopt op.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
bartus
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 Jun 2013, 15:41

waterdruk loopt op.

Berichtdoor bartus » 12 Jun 2013, 11:18

Beste Forum leden, Ik heb een rangerover sport tdv8 uit 2008. (80.000km) met het trekken van een caravan een berg op is de waterdruk zo hoog opgelopen dat er een koel slang gesprongen is. temperatuur is niet opglopen. De koelslang netjes laten repareren door de dealer. sinds die tijd loopt de waterdruk zo hoog op dat je zou denken dat het de koppakking is. echter met een snuffelaar is er geen uitlaatgas te ruiken in het koelwater. uiteraard zijn de termostaten, eventuele blokades in de radiator en de waterpomp nagekeken. ook hebben we deze auto volgens de procedure ontlucht. Iemand wel eens zoiets meegemaakt??. Ik hoop nog steeds dat het de koppen niet zijn. Heb verschillende dealers gebeld en die hebben nog nooit een koppakking van een tdv8 vervangen omdat schijnbaar nooit voorkomt. als ik rustig rijd blijft de koelvloeistof er netjes in. maar als ik flink gas geeft gooit hij er ca 1 liter per 10 km uit. iemand een idee wat dit kan zijn.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: waterdruk loopt op.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jun 2013, 12:18

ben toch bang dat het wel een vrij typisch kop(pakking)probleem-symptoom is. op welke manier is er "gesnuffeld"?

er schijnen reagens-kitjes te zijn die niet bij diesels werken
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: waterdruk loopt op.

Berichtdoor RobStewart » 12 Jun 2013, 18:09

Well I have checked all the Bulletins and also gone back through my records and cant find anything with a failed koppakking on a TdV8.

Now you say you have done a snuffle test and the fluid did not change from Blue to Green ? this is for Diesels, it turns from Blue to Yellow for Benzine.

There are very few places in the system that could pressurise the coolant to the levels you say, yes the cylinder heads are one but the EGR coolers are also the other. (See the Description and Operation below)

Motorkoeling - 3.6L TDV8.pdf
(211.83 KiB) 187 keer gedownload


Have you also performed a leak test? so put the system under pressure (to about 1,5Bar) and leave it and see if the pressure drops off.

I would have to be 100% sure it was the kop before I started that route as the job is a bugger to do and is about 20 Hours assuming it all goes smoothly and you are working in a fully fitted out Land Rover Dealership with all the special tools ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: waterdruk loopt op.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jun 2013, 18:27

bulletins zijn er voor vaak, of in elk geval vaker voorkomende problemen, neem ik aan, anderszou elke mogelijke reparatie een bullitin hebben....

niet vaak voorkomen, of zelfs bijna nooit voorkomend betekend niet dat het niet kan voorkomen....

heerst er zoveel uitlaatdruk (eveneens uitlaatgas, dus snuffeltest geeft dan geen uitsluitsel of het EGRkoeler of kop(pakking) is???) bij de EGR dat een lek uitlaatgas in het koelsysteem perst ipv koelwater de uitlaat in?
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: waterdruk loopt op.

Berichtdoor RobStewart » 12 Jun 2013, 18:57

OK Roger, we get bulletins for known problems these days even if they affect a single vehicle :shock: and I can tell you we get a shed load of bulletins.

The fact that I didn't find one doesn't mean that the problem does not exist and I don't believe I said that, I just said that I couldn't find one ;)

If the leak was in the EGR cooler then the coolant would come back through the inlet trajectory and get burnt in the secondary phase.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: waterdruk loopt op.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jun 2013, 19:47

oké dan.....wist niet dat de bulletins tegenwoordig voor lopen op de problemen :lol: :lol: :roll: :roll:

maar dan lekt er dus koelvloeistof het inlaattraject in, dat wordt dan met de inlaatlucht verbrand, maar dat levert geen druk op het koelsysteem toch?
gone

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: waterdruk loopt op.

Berichtdoor RobStewart » 12 Jun 2013, 19:52

Roger B. schreef: maar dat levert geen druk op het koelsysteem toch?


It does as the coolant leaks into the inner of the water jacket and the exhaust gasses under presser flow back into the cooling system, basically we are talking about an exhaust gas tube that is surrounded by coolant. If it's a hairline crack then it will pressurise.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: waterdruk loopt op.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jun 2013, 20:01

zou niet verwacht hebben dat de druk van de uitlaatgassen hoger is dan de druk in het koelsysteem
gone

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: waterdruk loopt op.

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jun 2013, 20:24

Roger B. schreef:zou niet verwacht hebben dat de druk van de uitlaatgassen hoger is dan de druk in het koelsysteem


Bartus meldt bij rustig rijden weinig probleem maar stevige drukopbouw bij steviger gas geven ... dat kan passen bij een klein krakje in die EGR-koeler.

MarcS

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: waterdruk loopt op.

Berichtdoor RobStewart » 12 Jun 2013, 20:25

The cooling system on the TdV8 runs at a max of 1,1 Bar, now run a 1cm pipe through a water jacket directly off the exhaust manifold into a closed end and only open it occasionally, it's running a lot more than 1,1 Bar :)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten