spoorverbreders

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dehaas
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 Jun 2013, 22:28

spoorverbreders

Berichtdoor dehaas » 08 Jun 2013, 14:07

Vanwege de ET waarde van de rangerover velgen die onder mijn Defender zitten komt de band bij een korte bocht tegen het frame aan de binnenkant. Ik dacht dit probleem op te lossen door spoorverbreders (30mm) te monteren.

Toen ik 1 spoorverbreder erop had zitten, viel mij op dat de velg geen dragend contact meer maakte met de as, de velg zou dus totaal op de 5 bouten van de spoorverbreder komen te dragen (zie foto). Ik vraag mij af of het wel verstandig is om deze spoorverbreders te gebruiken. Ik heb ze voor de zekerheid dus ook niet gemonteerd en zit me nu te bedenken of ik niet beter opzoek kan gaan naar een set andere velgen met beter passende ET waarde.

groeten,
Jasper de Haas
Bijlagen
foto(3).JPG

Gebruikersavatar
Ray vd Velden
Berichten: 796
Lid geworden op: 18 Sep 2009, 18:53
Locatie: Millingen aan de Rijn

Re: spoorverbreders

Berichtdoor Ray vd Velden » 08 Jun 2013, 14:25

Laat eens een foto van je velg zien en wat is je banden maat ?
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 127
Lid geworden op: 17 Feb 2013, 20:21
Locatie: Sint Maartensvlotbrug

Re: spoorverbreders

Berichtdoor Marcel.S » 08 Jun 2013, 14:31

persoonlijk vind ik spoorverbreders niet beste oplossing , maar dat is persoonlijk.
ook vind ik het fijn als er wat schroefdraad over is.

dus als ik het zou zijn zou ik op zoek gaan naar andere velgen.
of misschien bredere assen .(dat wordt waarschijnlijk heeeeeeeel duur voor een hobby maar sommigen hebben dat geld er wel voor over denk ik.)

op jou foto ziet het er op zich wel stevig uit

ik zou persoonlijk de trommel ontroesten voor ik de verbreder er op zet en wat ik al zij er is weinig schroefdraad over.

voorop gesteld dat ik er geen professionele mening over kan geven ik wil geen ongelukken op mijn geweten .
(ik heb wel eens een auto verlaagd door de veren in te korten .)

ronald93
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 Sep 2011, 21:24
Locatie: snake

Re: spoorverbreders

Berichtdoor ronald93 » 08 Jun 2013, 14:41

Heb je die uit denhaag bij m gekocht ? ! Zou ze er niet opzetten m heb ik ook gedaan en na ca 50 km, liep een achterband er af, gelukkig net op het moment dat mijn gastank leeg was en aan het overschakelen op benz. Dus weinig snelheid meer !
Ik heb ze bij het oudijzer gekiept. Wil dit zeker niet aan een ander verkopen :cry: . Volgens een banden kenner is de conus maat niet hetzelfde als met de laro moer,
groeten ronald

Op elk forum is er wel 1

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: spoorverbreders

Berichtdoor JoostKenya » 08 Jun 2013, 15:33

dehaas schreef:Toen ik 1 spoorverbreder erop had zitten, viel mij op dat de velg geen dragend contact meer maakte met de as, de velg zou dus totaal op de 5 bouten van de spoorverbreder komen te dragen (zie foto).


Er is geen probleem. Een landrover velg draagt namelijk altijd alleen op die vijf bouten! Kijk maar goed naar een stalen Landrover velg op de as. Dan zal je zien dat het centale gat in de velg een iets grotere diameter heeft dan de as. Bij een lichtmetalen velg zal je zien dat er niet eens een centraal gat is. Ook die oude stalen Range Rover velgen hebben geen centraal dragend gat zoals wel het geval is bij alles wat nieuwer is dan de Disco II, uitgezonderd Defender.

We kunnen hier een hele discussie gaan voeren over de positieve danwel negatieve schuurstraal en de invloed op de besturing. Maar in de praktijk blijkt dat het bij een Landrover allemaal niet zo spannend is. Ik race met vergelijkbare spoorverbreders en dat gaat uitstekend en de belastingen zijn dan vrij extreem. Het effect van velgen met een andere ET waarde op schuurstraal en lagerbelasting is trouwens hetzelfde.

Je moet natuurlijk wel alle 10 bouten goed aandraaien!! Anders verlies je wielen.
Ik draai de moeren van de spoorverbreders altijd met de moment sleutel aan.

De oorzaak van aanlopende wielen tijdens het sturen is meestal dat de voorwielen bij maximale uitslag de hockeysticks raken. Dat kan je je ook afstellen met twee bouten op de fusees maar daardoor lever je wat draaicirkel in. Als je spoorverbreders monteert kan je die bouten meer in draaien waardoor je een kleinere draaicirkel krijgt (wat met een landrover ook best fijn is)
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 08 Jun 2013, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Lucas van Lierop
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 Sep 2009, 12:01

Re: spoorverbreders

Berichtdoor Lucas van Lierop » 08 Jun 2013, 17:19

Idd goed aandraaien maar ook nooit te hard, afbreken is net zo erg als loslopen..
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: spoorverbreders

Berichtdoor Landmarcs » 08 Jun 2013, 19:54

Lucas van Lierop schreef:Idd goed aandraaien maar ook nooit te hard, afbreken is net zo erg als loslopen..


Ik zou zeggen dat afbreken nog vervelender is - los lopen kan je met wat geluk nog tijdig opmerken (en dan loopt het dus wel los/niet zo'n vaart).

Groeten MarcS

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: spoorverbreders

Berichtdoor Roger B. » 08 Jun 2013, 22:38

mbt de opmerking te weinig draad....er steekt draad buiten de moer uit, dus wat is het probleem??? alsof een winding meer uitsteken de boel sterker maakt?

als je rangerover velgen direct op je defender kunt schroeven (zonder verloopspacer voor de steek) gaat het dus om Range Rover Classic velgen? die zijn zo uit het hoofd maattechnisch gelijk aan defendervelgen, dus het zal niet aan de ET van die velg liggen.

maar als je van een 5,5J met 205 bandje naar een 7J met 265 band gaat kan het wel nodig zijn, zoals Joost al aangaf, de stuuruitslagbegrenzers op je fuseelichaam aan te passen op de bredere velgen/banden
gone

Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 127
Lid geworden op: 17 Feb 2013, 20:21
Locatie: Sint Maartensvlotbrug

Re: spoorverbreders

Berichtdoor Marcel.S » 08 Jun 2013, 23:22

Roger B. schreef:mbt de opmerking te weinig draad....er steekt draad buiten de moer uit, dus wat is het probleem??? alsof een winding meer uitsteken de boel sterker maakt?



zoals ik al zei dat is persoonlijk .

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: spoorverbreders

Berichtdoor Roger B. » 09 Jun 2013, 00:18

ja, ik weet het, er is zo'n regel...
NEN-EN 1090-2 vermeldt in art. 8.2.2 dat de steel van de bout na het aandraaien uit de moer moet steken. Voor niet-voorgespannen bouten moet tenminste éénmaal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). Bij het gebruik van voorgespannen bouten moet tenminste vier maal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). In de praktijk zal de bout dus minimaal enkele millimeters door de moer moeten steken wil men geen problemen hebben bij het aandraaien van de moer.

Opgemerkt wordt dat in de oude VVSG 1983 (NEN 2009) in art. 4.5.2 stond dat de moer na aandraaien ten minste twee gangen van de schroefdraad buiten de moer moet uitsteken.


maar dan nog.... stel de fabrikant van zo'n spacer houdt rekening met die regel, dan heeft ie twee opties met de vastgestelde lengte van het tapeind....
-minder dikte materiaal onder de moer
-minder hoge moeren

van beide mogelijkheden denk ik dat het zeer zeker niet sterker wordt....doe mij dan maar een gangetje minder draad uitsteken buiten de moer
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten