spoorverbreders

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JoostKenya

Re: spoorverbreders

Berichtdoor JoostKenya » 08 Aug 2013, 08:25

Gelukkig heb ik hier weinig met de RDW te maken.
Dus daarom even terug naar de technische aspecten van spoorverbreders of velgen met een sterk afwijkende ET waarde (zoals bijvoorbeeld stalen 8 spoke velgen).

Ik moet mijn mening van pagina 1 inmiddels toch wel wat bijstellen. Tijdens de Safari Rally van vorige maand hebben we namelijk 2 stub axles (asstomp) gebroken! Gelukkig was dat steeds net voor service en kunnen we ze inmiddels in 15 minuten repareren.

Ik kreeg door deze en ook door eerdere ervaring (oa lagerproblemen) sterk het vermoeden dat de belasting op de asstomp door spoorverbreders of door velgen met een erg afwijkende ET waarde veel groter wordt. Dus daarom heb ik de as maar even opgemeten.

Zwakste punt asstomp is de kerf in de overgang van het verste lager naar de diameter waar de afdichting op ronddraait.

Standaard Landrover wiel, ET33:
Arm middelpunt velg tov zwakste punt asstomp = 27mm

Wolf velg , ET20.6:
Arm middelpunt velg tov zwakste punt asstomp = 39.4mm

Standaard velg met spoorverbreder:
Arm middelpunt velg tov zwakste punt asstomp = 57mm

Hieruit volgt dat de belasting die er voor zorgt dat de stub axle uiteindelijk breekt (het buigend moment) in het geval van de Wolf velg 46% hoger is dan standaard en in het geval van een spoorverbreder 111% hoger is!

Het verschil is toch wel erg groot. En daarom in mijn setje spoorverbreders inmiddels te koop.

Het zijn in mijn geval welliswaar extreme belastingen en je zult in Nederland niet snel een stub axle breken. Maar het verklaart wel waarom de as zo gemaakt is zoals hij is. En ik snap nu ook waarom de Bowler Wildcat op Disco II assen staat.

Edward

Berichtdoor Edward » 08 Aug 2013, 10:38

Goh Joost, dat valt me van je tegen. Dat had je ook zonder meten kunnen bedenken! ;)

Daarom heet het ook een spoor verbreder omdat het spoor breder wordt. Je as niet dus zal de afstand buiten de as moeten toenemen. :roll: :roll:

Maar het is weinig zinvol om een gewone auto naar Parijs Dakar maatstaven te bouwen. Ik ken weinig mensen die er lol in hebben om met 80kilometer per uur door het terrein te raggen met hun wagen en los van de asstompen zul je nog wel meer kapot rijden met dat VOLLEDIG aangepaste monster van je.

Dat ding gaan vergelijken met een gewone Defender of Discovery is weinig zinvol. Zowel qua specificaties als qua gebruik. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Aug 2013, 13:19

Edward schreef:Goh Joost, dat valt me van je tegen. Dat had je ook zonder meten kunnen bedenken! ;)

Hoezo? Dat had ik ook. Ik heb het natuurlijk opgemeten omdat ik dit probleem bedacht had! Ik ga niet zomaar iets opmeten puur voor het opmeten. :lol: :lol:

Eigenlijk wilde ik een jaar geleden meteen al zonder spacers ivm belasting. Maar ik had een hele stapel lichtmetalen 7x16 Rangerover wielen liggen. En die passen zonder spacer niet op een oud type Defender as. Dus ik moest of de as ombouwen of andere velgen. Met 5.5'' Defender wielen ga ik de oorlog ook niet winnen. Dus daarom ben ik nu op zoek naar 7x16 stalen wielen van een Disco 1 met een ET van 33mm. Die zijn hier weer slecht te vinden en daarom gebruik ik tijdelijk maar Wolf velgen (die dus in mijn geval ook niet ideaal zijn).

Voor huis, tuin en keuken gebruik zijn spacers verder geen probleem. Maar voor Parijs Dakar ongeschikt.

Terug naar “Techniek”