Roger B. schreef:ja, ik weet het, er is zo'n regel...NEN-EN 1090-2 vermeldt in art. 8.2.2 dat de steel van de bout na het aandraaien uit de moer moet steken. Voor niet-voorgespannen bouten moet tenminste éénmaal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). Bij het gebruik van voorgespannen bouten moet tenminste vier maal de spoed van de draad vrijblijven (exclusief de uitloop van de draad). In de praktijk zal de bout dus minimaal enkele millimeters door de moer moeten steken wil men geen problemen hebben bij het aandraaien van de moer.
Opgemerkt wordt dat in de oude VVSG 1983 (NEN 2009) in art. 4.5.2 stond dat de moer na aandraaien ten minste twee gangen van de schroefdraad buiten de moer moet uitsteken.
maar dan nog.... stel de fabrikant van zo'n spacer houdt rekening met die regel, dan heeft ie twee opties met de vastgestelde lengte van het tapeind....
-minder dikte materiaal onder de moer
-minder hoge moeren
van beide mogelijkheden denk ik dat het zeer zeker niet sterker wordt....doe mij dan maar een gangetje minder draad uitsteken buiten de moer
En dan nog ... ongeveer iedereen accepteert Wolf velgen (als hij/zij ze mooi genoeg vindt) op de normale draad-einden.
Ik heb nog geen gevalletjes van pech langs zien komen.
Als je nu toch vraagtekens zet, dan kan je die beter bij de "ondermaatse" moeren van de spoorverbreder zetten.
Groeetn MarcS