Knipperlicht (relais?) Serie III 1972

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Scholten

Knipperlicht (relais?) Serie III 1972

Berichtdoor Scholten » 06 Jun 2013, 00:01

Zo, na lange tijd weer eens terug op dit immer leuke forum!
Helaas met een probleemvraagje maar dat mag de pret niet drukken.
Vorig jaar een nieuwe knipperlicht/grootlicht/claxon stuurschakelaar vervangen in mijn Serie III 6 cylinder uit 1972. Totdat ik de auto in de 'winterstalling' zette (buiten onder een afdekzeil in de Noorse vrieskou, dus gort droog) functioneerde alles perfect. Begin mei heb ik de wagen weer onder het zeiltje vandaan getrokken. Acuu opgeladen, starten, lopen. :D
Helaas merkte ik dat alles op de schakelaar het deed met uitzondering van de knipperlichten. Potver... Kan me niet voorstellen dat het de schakelaar zelf is die de geest heeft gegeven. Kan me ook niet voorstellen dat er een aparte zekering is voor de knipperlichten. Blijft dus het knipperlicht relais over.
Vraag: waar zit dat ding bij benadering in mijn auto en kan ik deze eenvoudig vervangen door een willekeurige 12 volt knipperlicht relais?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Groet vanuit Noorwegen,
Edward
Relax... Visit Norway!

KoppangCamping.no
-------------------------------------------------------
Serie III StaWag | 1972 | Straight Six Petrol | Fire Engine Red

piet_g

Re: Knipperlicht (relais?) Serie III 1972

Berichtdoor piet_g » 06 Jun 2013, 07:53

Hallo Edward,
Heb je al even de schakelaar er afgehaald en gemeten of je spanning hebt? en natuurlijk of je ook spanning op de uitgangen van de schakelaar hebt?

Dit is het stuk van het schema van een diesel, in dat geval zit het op zekering 6 tesamen met de ruitenwisser. dus wanneer die het nog doet, dan is niet je zekering. Maar goed, beste wat je kunt doen is het even nameten.

richtingaanwijzers.PNG
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Scholten

Berichtdoor Scholten » 06 Jun 2013, 10:48

Ha Piet,

Bedankt voor je reactie. De ruitenwissers doen het nog dus de zekering is het niet. Desondanks zal ik de spanning in- en uitgaand even meten. Kabelbreukje ergens of een slecht contact kan natuurlijk ook de ellen de veroorzaken. Mocht dat allemaal in orde zijn dan zal het toch in het relais zitten. Volgens mij hangt die ook onder het dashboard? Enig idee waar?

Groet!
Edward
Relax... Visit Norway!

KoppangCamping.no
-------------------------------------------------------
Serie III StaWag | 1972 | Straight Six Petrol | Fire Engine Red

piet_g

Berichtdoor piet_g » 06 Jun 2013, 11:03

Achter het instrumenten paneel volgens haynes (kan het niet bij mij controleren omdat ik niet weet of defensie die dingen ergens anders gezet heeft)
Vergeet overigens niet de lampen te controleren, of hoor je het relais niet eens tikken?
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 06 Jun 2013, 17:08

inderdaad achter de klokken, op de kunstofkap die er achter zit.
Ten minste ..... als er nog een originele in zit .... 8-)
bij mij hing er een vaag relais aan de heaterbox toen ik de auto kocht :mrgreen:

groetjes, Fenna
Afbeelding

Terug naar “Techniek”