Hallo allemaal,
afgelopen zondag ben ik naar de (leken) sleutelcursus geweest in Nieuwegein, en natuurlijk met een beetje "huiswerk" thuisgekomen. 1 van de zaken is schokbrekers achter vervangen (veren pak ik ook maar mee denk ik, met het Jubileum viel ik zowat achterover). Nu ben ik wat aan het grasduinen in de parts catologue en zie daar dat ik keuze heb (vehicles with levelled suspension of niet).
Nu ga ik er eigenlijk vanuit dat ik geen "levelled suspension" heb, maar de hele manual is alleen voor one tens tot 1986. Hoe zien ik dah?
Herman
Schokbrekers achter 110 1984
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Schokbrekers achter 110 1984
Hallo Herman,
Een levelled suspension is geleverd op de Stationwagon uitvoering (dus 5 deurs). En bij een auto uit 1984 werkt het ding hoogstwaarschijnlijk niet meer. Bij mijn 300Tdi uit 1998 was ie al wel 6 jaar kapot (en twee weken geleden heb ik het ding er eindelijk onderuit gehaald). Overigens heb ik 6 jaar geleden achter wel zwaardere veren gemonteerd (eigenlijk de originele veren voor één zonder load-leveler) om het achteroverhangen op te heffen. Met load-leveler is de dikte van het verenstaal 16 mm en zonder load-leveler 20 mm.
Voor de schokdempers maakt het niet uit of er een load-leveler op zit of niet (die zijn gelijk).
Groet,
Erik
Een levelled suspension is geleverd op de Stationwagon uitvoering (dus 5 deurs). En bij een auto uit 1984 werkt het ding hoogstwaarschijnlijk niet meer. Bij mijn 300Tdi uit 1998 was ie al wel 6 jaar kapot (en twee weken geleden heb ik het ding er eindelijk onderuit gehaald). Overigens heb ik 6 jaar geleden achter wel zwaardere veren gemonteerd (eigenlijk de originele veren voor één zonder load-leveler) om het achteroverhangen op te heffen. Met load-leveler is de dikte van het verenstaal 16 mm en zonder load-leveler 20 mm.
Voor de schokdempers maakt het niet uit of er een load-leveler op zit of niet (die zijn gelijk).
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Schokbrekers achter 110 1984
Vet schreef:Nu ga ik er eigenlijk vanuit dat ik geen "levelled suspension" heb, maar de hele manual is alleen voor one tens tot 1986. Hoe zien ik dah?
Herman, your station wagon should have been fitted with the Borge Self Levelling unit which sits above the rear axle (see below) however it could have been removed by a previous owner and the normal A frame and ball joint put in it's place
If it is fitted then your shock absorbers are RTC4638 and if they are not they are RTC4639 and there is a difference between self leveled and non self leveled.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Schokbrekers achter 110 1984
RobStewart schreef:If it is fitted then your shock absorbers are RTC4638 and if they are not they are RTC4639 and there is a difference between self leveled and non self leveled.
Juist, weer wat geleerd.
Bij Koni maken ze geen onderscheid tussen schokdempers voor een 110 met of zonder load-leveler, vandaar mijn opmerking dat er geen verschil tussen zat.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Schokbrekers achter 110 1984
Waarom zou je het A-frame aanpassen bij verwijderen van de boge cilinder? Enig verschil is toch de uitstulping aan het middenstuk waar de zuigerstang van de boge in geschroefd wordt?
gone
- RobStewart
- Berichten: 2280
- Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
- Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
- Contact:
Re: Schokbrekers achter 110 1984
Oh Roger
what I meant was that it is possible that the Self Leveler wasn't there so you had the A Frame and Ball Joint rather than all of the above and Self Leveler, but now after 29 years I suspect that the Borge unit is just excess weight
Rob
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Schokbrekers achter 110 1984
Dear Rob,
Ik dacht dat die dingen "Boge Hydomat" heten (althans vroegeh - toen ze nog niet stuk waren, nu is het gewoon junk).
Zie ook: http://webcache.googleusercontent.com/s ... nl&ct=clnk of http://landrover.workshop-manuals.com/d ... php?id=428
't Is overigens een van de domste dingen die ze onder een LandRover geschroefd hebben: Bedoeld om bij zwardere belastingen de auto automatisch te "levellen", daarom dus slappere veren gebruikt. Dat geeft dus een softere ride zonder bagage maar naar mate je bagage laadt gaat de Boge unit meer en meer van het gewicht dragen en dus ... krijgt met een toenemende lading de auto een steeds intabielere achteras (nl nog steeds de slappe veren, veren die bovendien weinig samengedrukt worden doordat de Boge unit een steeds groter aandeel voor zijn rekening neemt.
Waar bij een non-Boge auto de veren steeds verder worden samengedrukt en die veren standaard progressief zijn en dus "harder" worden, en bovendien de carrosserie tussen deze veren "hangt" staat bij een Boge-auto een beladen auto voor een aardig deel van zijn gewicht op die Boge unit onder het chassis, en voor een beperkt deel hangt de carosserie tussen de "slappe" veren.
Bedenk daarbij dat meestal de lading niet uit goudstaven bestaat (goudstaven die je dan het best ergens op de middellijn in de auto legt), dus met toenemende belading zal de auto ook nog eens een steeds hoger zwaartepunt krijgen.
Ofwel: Één Boge-unit is leuk als je er geen lading op legt, en dan heb je hem niet nodig, twee Boge-units was wellicht een betere oplossing geweest (maar ja, dan gaan er twee Boge units stuk). Het is dus uiteindelijk niet zo gek dat LandRover later bij de RangeRover en Disco luchtvering ging toepassen (soms, heel soms, is er toch enige vooruitgang).
Groeten MarcS
PS Borge doet denken aan Victor Borge een musicaal humorist
Ik dacht dat die dingen "Boge Hydomat" heten (althans vroegeh - toen ze nog niet stuk waren, nu is het gewoon junk).
Zie ook: http://webcache.googleusercontent.com/s ... nl&ct=clnk of http://landrover.workshop-manuals.com/d ... php?id=428
't Is overigens een van de domste dingen die ze onder een LandRover geschroefd hebben: Bedoeld om bij zwardere belastingen de auto automatisch te "levellen", daarom dus slappere veren gebruikt. Dat geeft dus een softere ride zonder bagage maar naar mate je bagage laadt gaat de Boge unit meer en meer van het gewicht dragen en dus ... krijgt met een toenemende lading de auto een steeds intabielere achteras (nl nog steeds de slappe veren, veren die bovendien weinig samengedrukt worden doordat de Boge unit een steeds groter aandeel voor zijn rekening neemt.
Waar bij een non-Boge auto de veren steeds verder worden samengedrukt en die veren standaard progressief zijn en dus "harder" worden, en bovendien de carrosserie tussen deze veren "hangt" staat bij een Boge-auto een beladen auto voor een aardig deel van zijn gewicht op die Boge unit onder het chassis, en voor een beperkt deel hangt de carosserie tussen de "slappe" veren.
Bedenk daarbij dat meestal de lading niet uit goudstaven bestaat (goudstaven die je dan het best ergens op de middellijn in de auto legt), dus met toenemende belading zal de auto ook nog eens een steeds hoger zwaartepunt krijgen.
Ofwel: Één Boge-unit is leuk als je er geen lading op legt, en dan heb je hem niet nodig, twee Boge-units was wellicht een betere oplossing geweest (maar ja, dan gaan er twee Boge units stuk). Het is dus uiteindelijk niet zo gek dat LandRover later bij de RangeRover en Disco luchtvering ging toepassen (soms, heel soms, is er toch enige vooruitgang).
Groeten MarcS
PS Borge doet denken aan Victor Borge een musicaal humorist
Re: Schokbrekers achter 110 1984
Bedankt Rob,
Die structuur heb ik inderdaad midden onder zien hangen. Ik zal bijpassende schokbrekers bestellen.
Herman
Die structuur heb ik inderdaad midden onder zien hangen. Ik zal bijpassende schokbrekers bestellen.
Herman
Re: Schokbrekers achter 110 1984
Sorry,
Een ieder bedankt natuurlijk
Een ieder bedankt natuurlijk
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Schokbrekers achter 110 1984
Herman,
aangezien de werking van die nivomat waarschijnlijk gewoon NUL is, is het een overweging om de vering en schokdempers niet te vervangen door origineel (want dan zou je dat boge ding ook moeten vervangen en ik heb daar twee dingen over gehoord.... lastig te vinden als je er nog een nieuwe kunt vinden, en DUUUUUUUR)
aangezien de werking van die nivomat waarschijnlijk gewoon NUL is, is het een overweging om de vering en schokdempers niet te vervangen door origineel (want dan zou je dat boge ding ook moeten vervangen en ik heb daar twee dingen over gehoord.... lastig te vinden als je er nog een nieuwe kunt vinden, en DUUUUUUUR)
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten