lekke koppakking ?
ik wilde vanavond de klepseals vervangen maar merkte op dat er wat borrelde
heel zacht maar er kwam toch echt lucht uit
het is niet normaal toch als je lucht op de cilinder zet en daar komt lucht uit
lucht via de gloeiboegie erop
door de gaten voor de kopbouten eruit (en de kappote seal )
of kan dit via zuigerveren/onderblok ook naar deze kant gaan ?
groet jelle
lekke koppakking / nu kop eraf
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
lekke koppakking / nu kop eraf
Laatst gewijzigd door ikke jelle op 10 Jun 2013, 07:04, 1 keer totaal gewijzigd.
groet jelle
Re: lekke koppakking ?
Hoeveel bar heb je er op gezet? en heb je nog meer symptomen van een eventueel lekke kop?
- arjan_de_jong
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
- Locatie: Mastenbroek
Re: lekke koppakking ?
Ben toch bang dat je pakking lek is
scheeld dat het niet heel veel werk is en je daarna wel makkelijk de klep rubbers kan vervangen (ik heb hier een klepveer tang liggen.)
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lekke koppakking ?
ik kan zo niet bepalen dat de koppakking lek is, het is me niet duidelijk waar het nu lucht zou lekken, maar lucht die via de zuigerveren langs het carter via de olie retour terug naar de ruimte onder het klepdeksel komt is 100% normaal bij het op druk zetten van de cilinder
gone
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: lekke koppakking ?
het is me niet duidelijk waar het nu lucht zou lekken
door de gaten waar de grote bouten inzaten die de tuimel as en de kop vastzetten
en heb vandaag even een expert geraadpleegd
die zij oude motoren hebben speling en het is heel normaal dat daar wat langs lekt
warm sluit dat netjes af en daarom ook dikke olie voor oude motoren
voor de zekerheid compressie meten nadat ik alles vervangen heb
dat is ook weer duidelijk zo motor liep ook gewoon netjes eerst
oja er stond 10 bar op
groet jelle
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lekke koppakking ?
kopbouten losdraaien en dan druk op de cilinder zettten is niet optimaal natuurlijk...... hoop het beste voor je
gone
- ikke jelle
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
- Locatie: voorthuizen
Re: lekke koppakking ?
dankje
maar het idee werkt nu wil alleen de klepgeleider er niet uit zijn daar nog tips voor
als het heel veel prutsen wordt kan ik straks beter de kop er gewoon ''even'' af halen
maar het idee werkt nu wil alleen de klepgeleider er niet uit zijn daar nog tips voor
als het heel veel prutsen wordt kan ik straks beter de kop er gewoon ''even'' af halen
groet jelle
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: lekke koppakking ?
de klepgeleider (cilindrische bus in de kop waar de klepsteel in heen en weer schuift) krijg je niet zomaar uit de kop, volgens mij wordt dat normaliter ook niet gedaan bij gemonteerde klep..... de operatie met druk op de cilinder om de klep dicht te houden is volgens mij alleen voor het vervangen van klepsteelrubbers
gone
Re: lekke koppakking ?
auw klep geleiders ....
die moeten van onderaf eruit worden getikt.... is een speciale drift voor en mogelijk erg veel ellebogen vet (ervarings deskundig)
wordt een hele kop revisie op deze manier. Nieuwe geleiders is ook je kleppen opnieuw inslijpen.
voordeel: je kunt dan wel erg makkelijk bij de seals komen
succes, Fenna
die moeten van onderaf eruit worden getikt.... is een speciale drift voor en mogelijk erg veel ellebogen vet (ervarings deskundig)
wordt een hele kop revisie op deze manier. Nieuwe geleiders is ook je kleppen opnieuw inslijpen.
voordeel: je kunt dan wel erg makkelijk bij de seals komen
succes, Fenna

Re: lekke koppakking ?
Ik begrijp het sowieso niet. Als de klepseals versleten zijn wil ik ook de klepgeleiders goed kunnen bekijken en ook de klepzittingen. De kop demonteren is niet zoveel werk dat ik het waard vind om zo te gaan klooien. Liever even de kop eraf en op de werkbank fatsoenlijk de hele kop in orde maken.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten