lekke koppakking / nu kop eraf

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: lekke koppakking ?

Berichtdoor ikke jelle » 08 Jun 2013, 07:20

zo kop is eraf 2 kleppen zijn wat slechter
kop lijkt mooi vlak te zijn maar daar moet nog even een echte rij overheen
helaas is de lokale klepslijper aan het verhuizen
prijzen opgevraagd bij auto specalist in barneveld :cry:
wat een oplichterij
klep inslijpen 11€
nieuwe klep inslijpen 29€ ex klep :lol:
losse klep stralen slijpen 6,50 €
dat komt voor mij op 101€ nou dan doe ik het zelf wel misschien mogen ze de 2 losse kleppen doen voor 12.5€
oja prijzen zijn via de baas dus met korting netto weet ik ze niet

kop losmaken klein.JPG

kleppen klein.JPG

kop klein.JPG
groet jelle

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: lekke koppakking ?

Berichtdoor arjan_de_jong » 08 Jun 2013, 08:40

Wij hebben al bij meerdere koppen de kleppen vervangen/ingeslepen. Wij hebben hier die slijp pasta ook liggen dus dat komt wel goed :mrgreen: Daar hoef je geen geld voor uit te geven :D
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: lekke koppakking / nu kop eraf

Berichtdoor ikke jelle » 10 Jun 2013, 07:09

arjan bedankt voor de spullen de eerste 4 al ingeslepen
uitlaat kleppen worden nieuw

is er iets bekend over het hergebruik van kopbouten
of deze na gemeten meten worden ivm rek
en in het wph staan aanhaal momenten maar meer ook niet
hoort hier nog nagetrokken te worden of na x aantal km opnieuw natrekken
groet jelle

ronald93
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 Sep 2011, 21:24
Locatie: snake

Re: lekke koppakking / nu kop eraf

Berichtdoor ronald93 » 10 Jun 2013, 09:17

Ik heb paar weken geleden bij een benz blok alles er af gehad en weer gemonteerd en aangetrokken volgens wph. En na 500 km weer nagelopen, maar alles zat nog mooi, :D
groeten ronald

Op elk forum is er wel 1

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: lekke koppakking / nu kop eraf

Berichtdoor Roger B. » 10 Jun 2013, 10:17

Ja...dat zegt dus niks...hoe het bij een bepaald benz blok gaat...

de ene motor hoeven bouten niet vernieuwd. De andere eens in de x keer weer een ander elke keer.

hetzelfde met aanhaal momenten en hoeken en wel of niet natrekken

niet doen "wat bij motortype x van merk y goed gaat" maar wat voorschrift is voor jouw specifieke motor
gone

Gebruikersavatar
arjan_de_jong
Berichten: 464
Lid geworden op: 18 Apr 2010, 23:20
Locatie: Mastenbroek

Re: lekke koppakking / nu kop eraf

Berichtdoor arjan_de_jong » 10 Jun 2013, 12:45

Kijk aan. Word weer mooi hé met dat slijpen.

Volgens mij hoeven ze niet te worden vervangen maar ik kon het dus ook niet vinden.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: lekke koppakking / nu kop eraf

Berichtdoor ikke jelle » 10 Jun 2013, 19:16

ja dat slijpen gaat heel best alleen zo irritant dat het rubbertje er steeds van af vliegt

en wat de kop bouten betreft mr google wist het ook niet dus ik gooi ze op dezelfde plek terug
in volgorde op 90 lb vast en over een half jaar nacontrole
nu eerst onderdelen bestellen dan kan ik weer verder
niet dat ik nu niet verder kan :lol: maar wil eerst het blok dicht hebben

en wat het benz blok betreft lopen is goed genoeg hij word toch te duur voor revisie en die vlekken op straat daar komen wel nieuwe tegels in :lol:
groet jelle

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: lekke koppakking / nu kop eraf

Berichtdoor maXcomX » 06 Aug 2013, 23:16

Hallo,
Ik heb gisteren mijn kop er af getrokken vanwege een lekke koppakking.
De vorige eigenaar had een koperen pakking geplaatst, maar deze is niet geschikt voor een 5mb 8:1 2.25 liter op lpg.
De resten van de pakking waren intussen lekker ingeslagen in de klepzetels en kleppen... Een rotkarwei om dat er weer af te krijgen. Ik heb ook maar meteen de kleprubbers vervangen, want deze waren door de hitte uitgehard.
Gelukkig viel de speling van de klepgeleiders mee, dus konden blijven zitten.
Kopbouten van dit type hoef je nooit te vervangen, omdat het een gietijzeren kop betreft. Alleen alu koppen hebben zgn rekbouten, die wel bij iedere wissel van de pakking vervangen moeten worden. Inmiddels loopt ze weer als en zonnetje. Oh ja, heb meteen de koeling aangepakt, een militaire fan er op gegooid en een thermostaat van 74g/c, dar betekend wel voortaan een snaar van een diesel, maar de temperatuur blijft nu onder hoge belasting (2paards trailer van 2000 kg) mooi op temperatuur op lpg.
Btw: het natrekken van de kopbouten moet altijd in 3 fasen en moet plaatsvinden na het op bedrijfs temperatuur brengen van de motor. Ook moet je dan nogmaals de kleppen stellen.

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: lekke koppakking / nu kop eraf

Berichtdoor ikke jelle » 07 Aug 2013, 00:05

Btw: het natrekken van de kopbouten moet altijd in 3 fasen en moet plaatsvinden na het op bedrijfs temperatuur brengen van de motor

ik neem aan wel als de motor weer is afgekoeld

en wat bedoel je precies met in 3 fasen
het handboek meld daar niks over
groet jelle

maXcomX
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 Aug 2013, 22:27

Re: lekke koppakking / nu kop eraf

Berichtdoor maXcomX » 07 Aug 2013, 02:57

Hoi,
Voor de duidelijkheid:
Zodra je de pakking hebt vervangen dan stel je de kopbouten af in 3 fasen:
1 aandraaien op moment tussen 35 en 42 nm
2 aandraaien op moment tussen 70 en 76 nm
3 aandraaien op moment tussen 88 en 114 nm

Hierna kleppen stellen en de motor op bedrijfstemp brengen.
Afkoelen naar koud en opnieuw de kop natrekken op 88 - 114 nm
En dan weer kleppen stellen.

Er gaan van die verhalen over 500 km rijden etc. Maar dat is niet nodig. Ik denk dat dat ook wel in een manual zal staan.

Over de koppakkingen,
Koper mag bij de 3-5mb, 7:1 mits niet op lpg of loodvrij. Alle anderen moet een composietpakking zijn.

Waarom 3x: ten eerste voorkom je stroping in de pakking en 2e, mocht de kop niet helemaal recht zijn, voorkom je haarscheuren in de zwakkere delen van de kop ter hoogte van de klepzetels (meestal 2e en 3e cilinder). Deze zetten vaak niet door, maar vergroten de kans op lekkage naar de koelingskanalen.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten