olie uit kapot wielasdop

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dehaas

olie uit kapot wielasdop

Berichtdoor dehaas » 04 Jun 2013, 14:25

ik ontdekte een paar kleine vlekjes olie op de velg linksvoor. nu zag ik een kapotte dop op de wiel as (zie foto) waar een druppel olie aan hing. dus daar lekt iets olie. Weet iemand of dit simpelweg te verhelpen is door het dopje te vervangen of zit er ergens anders nog iets dat mogelijk de oorzaak is van het oliedruppen?

groet,
Jasper
Bijlagen
foto.JPG
dopje van de as gescheurd.

Lucas van Lierop

Re: olie uit kapot wielasdop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 04 Jun 2013, 14:35

Die dopjes kan je makkelijk vervangen en kosten niks maar ze zijn volgens mij vooral bedoeld om te zorgen dat er niet al te veel prut in de as/naaf komt, dus niet om de olie te keren. Daat gebeurt nl al verderop in de as, achter de lagers. Heb je al een werkplaatshandboek en onderdelen boek?, daar kan je heel mooi in zien hoe je as in elkaar zit.

Gr
zoek je mij? lucas at vanlierop punt org

dehaas

Berichtdoor dehaas » 04 Jun 2013, 17:40

lucas bedankt voor je reactie,

ik heb het werkplaatshandboek gedownload en eens gekeken naar de exploded view van de as. daarop kon ik inderdaad zien dat de olie helemaal niet tot het kapje moet komen. waarschijnlijk is het rubber stuk, en/of de afdicht ring achter het lagerhuis. de boel zal dus uit elkaar moeten.. denk ik.

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 04 Jun 2013, 18:35

Fijn dat je die hebt. Gelukkig is het goed te doen, ik had het nog nooit gedaan en mij lukte het ook. Als je zin hebt kan je meteen de boel schoonmaken en in de lak zetten en je lagers netjes in het vet zetten. Let er wel op dat je voor de moer nieuwe borgplaatjes nodig hebt, dat zijn die dingen je omgeslagen zijn om de moeren

jos.daalmans

Berichtdoor jos.daalmans » 04 Jun 2013, 20:14

Hoi,

Had ik afgelopen zomer ook (op het moment dat we dus echt zomer hadden :roll: ). Het was erg heet en de Ninety stond scheef naar rechts. Het dopje zag hetzelfde uit als op de foto. Volgens mij was de as zodanig warm geworden na het rijden en de volle zon dat er toch wat olie door naar buiten werd gedrukt.
Ik heb de kapjes besteld en er op gedrukt en het lekken was (en is nog steeds) voorbij.
Zoals al aangegeven moet de olie eigenlijk in de naaf worden tegengehouden, maar ja, het is een Engels product en die maken alles op de Centimeter nauwkeurig :D .

Groeten en sleutel ze,

Jos
Dirty hands are dirty, except caused bij a Land Rover
My car has 16 Rockers, about 49 Rollers and only one Mule to drive it.

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Jun 2013, 20:18

jos.daalmans schreef:Hoi,

maar ja, het is een Engels product en die maken alles op de Centimeter nauwkeurig :D .

Groeten en sleutel ze,

Jos

Dat is een goeie smoes om onderhoud niet te doen of uit te stellen. :shock: :shock: :shock:

Al ligt je wagen op z'n zijkant, als die keerring gewoon goed is blijft de olie in de as. Komt er olie uit is de keerring versleten en moet ie vervangen. Alleen vind de gemiddelde "hobbyist dat te moeilijk en teveel werk.

Dat heeft niks te maken met bouwkwaliteit.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Lucas van Lierop

Berichtdoor Lucas van Lierop » 05 Jun 2013, 00:23

Ik heb die dingen vorig jaar vervangen, weet al niet meer hoe ik bij de wijsheid kwam maar ben blij dat ik het allemaal thuis een keer open heb gehad (en half gereviseerd) ipv onderweg.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Jun 2013, 06:09

als het vervangen van keerringen in asstomp en naaf al te moeilijk of te veel werk is voor de gemiddelde hobbyist.........dan wil ik niet weten wat er nog meer niet gedaan wordt... onderhoud en reparatie omvat meer dan olie en oliefilter wisselen
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 05 Jun 2013, 07:48

Goed.... De moraal van het verhaal:
controleer even goed waar je lekkage vandaan komt en vervang de keringen wanneer deze lek zijn.
Punt is namelijk ook dat het handig is dat die olie in je as blijft om alles te smeren en waar olie naar buiten kan, kan ook vuil naar binnen ;)
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jun 2013, 10:38

Roger B. schreef:als het vervangen van keerringen in asstomp en naaf al te moeilijk of te veel werk is voor de gemiddelde hobbyist.........dan wil ik niet weten wat er nog meer niet gedaan wordt... onderhoud en reparatie omvat meer dan olie en oliefilter wisselen

De keerring om de steekas achter de swivelbol is wel meer werk en die wordt vaak niet gedaan om die reden. Ik ga er iig van uit dat het diff olie is dat door de asstomp komt en geen olie uit de swivel.

De Haynes zegt over die keerring ook: Go see the dealer :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”