Tweede accu in Discovery 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

Tweede accu in Discovery 3

Berichtdoor Rob Pt » 02 Jun 2013, 22:12

Iemand deze inbouw al eens gedaan en is bekend met dit systeem SC80 Dual Circuit Auxiliary Battery Charger van Traxide ?

In de Defender heb ik nu een dergelijk systeem van National Luna maar ik ben er nog niet uit voor mezelf of ik dit evt. over ga bouwen in de Discovery. Het Traxide systeem is compacter en lijkt me daardoor beter geschikt voor de Discovery.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Roger B.

Re: Tweede accu in Discovery 3

Berichtdoor Roger B. » 02 Jun 2013, 22:20

waarom wil je een tweede accu in de auto?
gone

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 02 Jun 2013, 22:32

voor de lier ?

Afbeelding

Afbeelding

de meeste onderdelen kun je bij conrad bestellen , en zijn niet duur

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 02 Jun 2013, 22:34

http://accuserviceholland.nl/

en hier heb ik m'n accu vandaan.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Jun 2013, 22:36

zelfs voor een lier redelijk overbodig ....ik heb 6 jaar gereden met lier op de auto (en deze ook gebruikt) en nooit last gehad van het hebben van slechts één accu in de auto...... maar vroeg niet waarom een tweede accu geplaatst wordt, maar waarvoor Rob hem wil plaatsen..

en gezien Rob in portugal woont zal conrad al minder makkelijk gaan, maar een accu uit NL snel oninteressant duur aan transport worden
gone

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 02 Jun 2013, 22:39

portugal, ah tja , daar zullen accu's dan wat goedkoper zijn denk ik.
en conrad zit door heel europa dacht ik, komt uit duitsland .

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 02 Jun 2013, 23:30

Roger B. schreef:waarom wil je een tweede accu in de auto?

Om volledig onafhankelijk te zijn van een 220V stroombron. We gebruiken vaak een omvormer 12V -> 220V van 2000W die ook gedurende langere tijd zwaar wordt belast. Deze wordt uiteraard aangesloten op de tweede accu zodat we niet midden in de rimboe met een lege startaccu komen te staan. Geregeld de motor of een klein aggregaatje als buffer laten draaien is voor ons geen optie.
Op de Defender zit het systeem ook nog voor de lier (mijn ervaringen met slechts één accu zijn niet zo positief !) maar op de Discovery komt geen lier meer.

Marcel.S schreef:......de meeste onderdelen kun je bij conrad bestellen , en zijn niet duur

Conrad is om diverse redenen geen optie. Is ook geen probleem want alles is hier gewoon verkrijgbaar. Ook accu's in alle soorten en maten, die overigens niet goedkoper zijn dan in Nederland !
Maar ik ben wel nieuwsgierig of je persoonlijk ervaring hebt met het systeem zoals je hebt aangegeven en dan in het bijzonder welke diameter de gebruikte kabels hebben ?

Overigens weet ik ook nog niet of ik als tweede accu, net zoals in de Defender, een deep-cycle accu (Optima Yellow Top) kan plaatsen want de tweede accubak oogt nogal klein. Moet ik nog even nameten.

Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 03 Jun 2013, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

Marcel.S

Berichtdoor Marcel.S » 02 Jun 2013, 23:49

ik ben nu bezig mijn camper in te richten , vandaar, ben er nog mee bezig, mocht je intresse hebben dan geef ik je wel een link naar het project . ;)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Jun 2013, 23:51

prima reden voor tweede accu ;-)

Ga je uit van de omvormer, en dat die een 75% rendement heeft, dan kom je op 2000W/12V/0,75 is ongeveer 220A waarbij dus ALLE stroom uit de hoofdaccu komt en niks uit de extra accu getrokken wordt.

voor 220 A heb je volgens het boekje fikse kabels nodig, in de praktijk met beperkte afstand kun je met 50mm² prima af. Ook je scheidingsrelais zal dit aan moeten kunnen. en eventuele zekeringen moeten ook aangepast zijn op de te voeren stroom

Wordt de omvormer alleen belast bij stilstaande motor, dan zal er alleen de laadstroom door de verbindingskabels en het scheidingsrelais stomen en is 10mm² ruim voldoende voor de hooguit 20A die te verwachten is.

Plaats is een probleem, maar beide accu's dicht bij elkaar en de omvormer daar dicht bij is de ideale manier, omdat de hoge stromen dan maar door korte stukjes kabel hoeven
gone

Everhard Mulder

Berichtdoor Everhard Mulder » 03 Jun 2013, 00:10

Ik heb 2 accu's, gescheiden dan wel verbonden met elkaar door een "intelligent" scheidingsrelais: d.w.z. dat als de dynamo spanning afgeeft en de start-accu oplaadt, het scheidingsrelais dat ziet en de 2 accu's verbindt. Zie: http://www.stroomwinkel.nl/p-2354-relai ... biner.aspx
Werkt prima: geen omkijken naar!
Wie weet heb je iets aan deze tip!
Everhard Mulder

Terug naar “Techniek”