Ik heb tot nu toe nog nooit in de winter gereden met de landrover dus ook nog niet mogen ondernemen hoed dat rijd.
En de all terain heeft een sneeuwvlokje dus is neutraal getest om volgens de richtlijnen zich als winterband door het leven te mogen gaan. (niet dat het mijn keuze zou zijn als winterband...)
Ik rij de winter met mijn dagelijkse auto en daar komen elke winter gewoon winterbanden onder. (afgelopen jaar nieuwe goodyear U.grip 8 gemonteerd en die bevallen goed.
banden op 7jx16
- arjan_de_jong
Re: banden op 7jx16
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Bedankt voor alle adviezen. Helaas gaat het niet lukken, mijn velgen blijken 8jx16 te zijn, dus zal toch de 245/255 moeten houden.
Ik ging ervanuit dat de huidige velg dezelfde maat heeft als mijn winterbanden (die wel op 7j zitten).
Toch maar even de bandencalculator induiken om te kijken waar ik ongeveer op uit kom.
Ik ging ervanuit dat de huidige velg dezelfde maat heeft als mijn winterbanden (die wel op 7j zitten).
Toch maar even de bandencalculator induiken om te kijken waar ik ongeveer op uit kom.
Discovery2
Sankey/StormTrailer
Sankey/StormTrailer
-
Landmarcs
TMW schreef:Bedankt voor alle adviezen. Helaas gaat het niet lukken, mijn velgen blijken 8jx16 te zijn, dus zal toch de 245/255 moeten houden.
TMW,
Je kan natuurlijk ook naar andere velgen kijken. Vlgs de regel van 65 moeten de banden op een 8 inch velg meer richting de 300 gaan.
(De "regel van 65" luidt: de ± ideale velgbreedte = 0.65 maal de bandbreedte, uitgedrukt in inch.)
MarcS
Ach, een paar velgen zijn toch zo gevonden en niet zo duur? Misschien kun je de huidige wel (in-)ruilen ook nog. Lijkt me niet zo'n probleem.
- JoostKenya
TMW schreef:Bedankt voor alle adviezen. Helaas gaat het niet lukken, mijn velgen blijken 8jx16 te zijn, dus zal toch de 245/255 moeten houden.
Op zich geen probleem. Neem dat 245-75R16.
Die maat is al een stukje groter dan waar je nu op rijdt.
In All Terrain is er ook nog 265/70R16 en 255/70R16. Die banden zijn vrijwel net zo hoog.
Wil je net zo groot als de meeste Defenders, neem dan 265/75R16. Dat is precies even hoog als 235/85R16 Maar de kans is aanwezig dat dat deze banden hier en daar aan gaan lopen. Optisch zal het ook aan de forse kant zijn. Net wat je mooi vindt. En het is wellicht wat aan de grote kant wanneer je overwegend op de weg rijdt.
-
Landmarcs
JoostKenya schreef:TMW schreef:Bedankt voor alle adviezen. Helaas gaat het niet lukken, mijn velgen blijken 8jx16 te zijn, dus zal toch de 245/255 moeten houden.
Op zich geen probleem. Neem dat 245-75R16.
Die maat is al een stukje groter dan waar je nu op rijdt.
In All Terrain is er ook nog 265/70R16 en 255/70R16. Die banden zijn vrijwel net zo hoog.
Wil je net zo groot als de meeste Defenders, neem dan 265/75R16. Dat is precies even hoog als 235/85R16 Maar de kans is aanwezig dat dat deze banden hier en daar aan gaan lopen. Optisch zal het ook aan de forse kant zijn. Net wat je mooi vindt. En het is wellicht wat aan de grote kant wanneer je overwegend op de weg rijdt.
Vlgs de GeneralGrabbel webstite is een 245/75x16 band te smal voor een 8 inch velg -- http://www.generaltire.com/tires/light- ... -at2#Specs
MarcS
- JoostKenya
Landmarcs schreef:Vlgs de GeneralGrabbel webstite is een 245/75x16 band te smal voor een 8 inch velg -- http://www.generaltire.com/tires/light- ... -at2#Specs
MarcS
Voor BF Goodrich 245/75R16 All Terrain is 8'' het de maximale velgmaat.
Maar het is de grens want voor 245/70R16 is 7.5'' de maximale velgmaat.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 01 Jun 2013, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- JoostKenya
Zat even een typfout in mijn laatste reactie waardoor het natuurlijk nergens op sloeg.
De opgave van een bandensite is natuurlijk altijd veilig. Er is best wel ruimte om te spelen met de velgbreedte tov de bandbreedte en hoogte. Zo kun je band mooi laten 'vallen' op een specifieke velg.
Als je daar zelf geen ervaring mee hebt kun je wel het beste met een goede off road bandenboer doorspreken wat je wilt en wat de toepassing gaat zijn.
Als je daar zelf geen ervaring mee hebt kun je wel het beste met een goede off road bandenboer doorspreken wat je wilt en wat de toepassing gaat zijn.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
Edward schreef:
dat zeg je heel juist, Ed, want volgens mij geldt die 0,65 regel van marc niet op dezelfde manier bij offroad maten omdat daar doorgaans ook breder en hogerrubber gebruikt wordt dan bij "gewone" banden...
verder vind ik het een vaag "regeltje" want de ideale velgbreedte zegt nog niks over de maximale of minimale breedte
gone