Berichtdoor RoelandvanDelzen » 26 Dec 2015, 09:51
Ik heb zowel een D4 (2014) als een D3 (2008), en hiervoor ook zowel D3 als D4.
Beide zijn kwalitatief goed, zeker vergeleken met oudere Discoveries en Defenders. Heb nooit grote problemen gehad. D3 is spartaanser maar zeker comfortabel, super relaxed op lange afstanden en de ideale trekauto voor een zware aanhanger. D4 heeft additioneel de luxe van de Range Rover, een 8-bak en een iets zwaardere motor. De Discovery kies je als je een trekauto zoekt, een grote familie, veel vrienden hebt of elftallen vervoert, of als je een comfortabele reisauto wil of als je een uitstekende terreinauto zoekt.
Qua storingen en reparaties heb ik persoonlijk in het verleden veel meer kosten gehad aan Audi's 100/A4/A6 en BMW 5 serie. VW en Skoda waren ook probleemloos. Na 6 Defenders en 5 Discovery's kan ik niet zeggen dat Landrover kwalitatief slechter is dan andere merken. Wel lullige dingen zoals de ruitenwissers van mijn vorige D4 die het niet meer deden...dan denk je wel "dat is typisch Landrover". Maar als je met de boot van 2.5 ton achter de auto met 120km/h bergop op de Duitse autobahn alles en iedereen inhaalt dan geniet je weer.
Dan natuurlijk het terreinrijden. Ik durf te beweren dat de Discovery in normaal terrein net zover komt als een standaard Defender. De D3 en D4 zijn verbazingwekkend goed in het terrein. Zeker als je de standaard straat banden vervangt door wat grovers zoals Grabber AT's. De standaard banden hebben te weinig profiel en rij je te snel lek. Een nadeel van de Discovery in het terrein is het gewicht van 2500kg.