Hallo technische vrienden,
Al geruime tijd heeft mijn richtingaanwijzer kuren, soms doet hij het een tijdje niet en dan weer een hele tijd wel. Sinds een paar weken doet ook mijn claxon het niet meer. Voor mij als niet techneut is dan 1+1=2 en heb mijn richtingaanwijzerschakelaar vervangen. Sindsdien deed mijn richtingaanwijzer het weer, claxon nog steeds niet.
Vandaag een nieuwe claxon geplaatst, maar zonder gevolg.
Nu doet zich het vreemde geval voor dat mijn richtingaanwijzer (kwam ik vandaag ook achter) nog steeds hapert, maar als hij het niet doet en ik schakel mijn ruitenwisser aan, dat hij het dan wel weer doet.
Nou heb ik het schakeldiagram bekeken in het WPH, en als ik het goed gezien heb zitten al de schakelaars aan een relais. mijn vragen zijn dus:
1. Klopt dit?
2. Zo ja, waar vind ik dat relais?
3. Zo nee, waar zou dan het probleem in kunnen zitten?
Alvast bedankt voor het meedenken,
Marc
Elektrisch probleem
Elektrisch probleem
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Elektrisch probleem
klakkeloos onderdelen vervangen is niet de oplossing.... van pluspool naar minpool het circuit nameten waar je verbinding wegvalt (bij de claxon) bij haperen van de richtingaanwijzer zou ik beginnen te meten of de hapering bij het knipperrelais zit.
gone
Re: Elektrisch probleem
Is ook wel handig als je vermeld welke model/type en bouwjaar het betreft...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Elektrisch probleem
Owja, tis een 110 uit 1983.
Marc
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
Re: Elektrisch probleem
Ok, bij dit soort problemen denk ik altijd meteen aan kortsluitingen naar massa of dergelijke. Recentelijk nog door de bagger geploegd? Kijk dan eens je aanhanger stopcontact bij de trekhaak even na, zit lekker laag en nogal gevoelig voor vocht en prut. Kan rare verschijnselen veroorzaken.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Re: Elektrisch probleem
Bedankt voor de tip, als ik er de tijd voor krijg vandaag zal ik eens kijken of we wat kunnen vinden.
Marc
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
Re: Elektrisch probleem
Marc, voor mocht je het nog niet gevonden hebben,
de relais zitten achter het zwarte plestic dekseltje aan de onderzijde bij je dash, lees bij je versnellingspoken.
Ik meen een stuk of 4.
de relais zitten achter het zwarte plestic dekseltje aan de onderzijde bij je dash, lees bij je versnellingspoken.
Ik meen een stuk of 4.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Re: Elektrisch probleem
Vandaag helaas geen tijd gehad om te kijken, hopelijk de komende dagen een gaatje te vinden.
Marc
Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)
Re: Elektrisch probleem
en ook gewoon even een meter er bij pakken en de draden volgen. en bijvoorbeeld de claxon gewoon even spanning op zetten vanuit de accu.. dan weet je ook zeker dat dingen nog werken (wel even je vingers in je oren ofzo als je dat doet
).
Ook de werking van relais kun je op die manier testen. spanning op de spoel zetten en dan op de polen meten of hij schakeld. bij de meeste relais staat het schakelschema op de zijkant.
Ook de werking van relais kun je op die manier testen. spanning op de spoel zetten en dan op de polen meten of hij schakeld. bij de meeste relais staat het schakelschema op de zijkant.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten