Bouten/moeren bij aandrijfas

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Arjan287

Bouten/moeren bij aandrijfas

Berichtdoor Arjan287 » 21 Mei 2013, 11:36

Hallo allemaal,

Afgelopen zondag samen met een maatje begonnen aan het plaatsen van de nieuwe (voorste) aandrijfas.

Na wat werk hadden we vrij snel het oude restant verwijderd en kwamen we er achter dat de 2 oude bouten behoorlijk beschadigd waren. :x Aangezien de flens van de tussenbak er dusdanig kort op zit hebben we de oude bouten eraf gezaagd. En toen kwam het volgende probleem, het plaatsen van de nieuwe bouten. Onze kennis is niet groot genoeg om de flens van de tussenbak af te draaien. Dus hebben we de nieuwe bouten en moeren op tegenovergestelde manier gemonteerd dan ze er eerst inzaten. Dus zoals ze zaten was met de kop van de bout naar achter en nu zitten er 2 met de kop van de bout naar voren gericht.

In een vorig leven heb ik in de fietsen reparatie gezet en daar was dit geen probleem om te doen maar bij een aandrijfas komen er toch wat andere krachten kijken en wil ik toch even zeker weten of het wel of niet kan.

Oh ja we hebben ook even gekeken onder de Disco van m'n maatje en daar zaten de bouten van de voorste aandrijfas bij de tussenbak met de koppen naar achter maar bij het differentieel ook.

Ik wacht geduldig jullie input weer af!

Gelijk nog een andere vraag er bij. Hoe kan ik het beste controleren of er speling op de kruisjes zit? O.a. met handrem erop/eraf, in versnelling of vrij etc.

Ander gevaar hebben we nog ook gevonden. Het sleutel aan je Disco is heel erg leuk maar lastig als je geen brug of put hebt. Heb nu nog steeds spierpijn van het onder de auto liggen :D

grt Arjan
Yeah eindelijk mijn eigen Discovery!!

1996 300tdi ES

conny

Re: Bouten/moeren bij aandrijfas

Berichtdoor conny » 21 Mei 2013, 12:30

Maakt niet uit. Indien je twijfels hebt, kun je eventueel loctite op de bouten smeren. Let wel op de kwaliteit van de bouten; staat op de kopse kant 8.8 is goed en 10.nogwat is beter. Ook de draad moet zo fijn mogelijk zijn.

Arjan287

Berichtdoor Arjan287 » 21 Mei 2013, 12:39

conny schreef:Maakt niet uit. Indien je twijfels hebt, kun je eventueel loctite op de bouten smeren. Let wel op de kwaliteit van de bouten; staat op de kopse kant 8.8 is goed en 10.nogwat is beter. Ook de draad moet zo fijn mogelijk zijn.

Het zijn zelfborgende moeren. Is Loctite dan nog extra nodig? Mij lijkt het dubbel op.
Heeft het getal te maken met de hardheid van het metaal?

1996 300tdi ES

B@rt

Berichtdoor B@rt » 21 Mei 2013, 18:34

getal heeft te maken met de kwaliteit bout waar je mee van doen hebt, en refereert naar de treksterkte ervan. hoe hoger de waarde hoe sterker, maar ook weer brosser, dus breekt dan wel weer eerder bij een dynamische belasting/stoten (geen zorgen, het bereik waarbij dit gebeurt, heeft je tegen die tijd allang je cardanas gekost). zelfborgende moeren hoef je echt niet persé weer met loctite te gaan borgen.
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Mei 2013, 18:40

Een voordeel van loctite oid is wel dat het ook roestwerend werkt. Dus loctite onder het zelfborgende moertje is zo gek nog niet.
Met name de zelfborgertjes met zo'n nylon-borgringetje hebben als slechte eigenschap dat vocht en vuil dat eenmaal tussen de schroefdraad zit ook goed door dat ringetje wordt vastgehouden.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Mei 2013, 19:55

Dan zullen die boutjes van de aandrijfassen bij landrover de enige boutjes van fatsoenlijke kwaliteit zijn, want ik heb nog NOOIT zo'n boutje gehad dat niet gewoon los ging.....

wat ik me afvraag is of je genoeg ruimte achter de flens hebt voor een nyloc moertje en wat ruimte om nog een stukje draad uit te laten steken.

het demonteren van de flens is niet moeilijk.... kwestie van die centrale moer losdraaien en flens eraf trekken..... alleen is de kans redelijk aanwezig dat ie zonder nieuwe keerrring gaat lekken als je hem terug zet........

de boutjes zijn origineel 3/8 UNF, de moertjes moeten na losdraaien eigenlijk vervangen worden.
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 22 Mei 2013, 00:05

Hallo,

Ik zet ze altijd vast met nyloc moertjes die ik, indien nodig later ook altijd weer gewoon loskrijg`.
Geen loctite gebruiken en altojd maar eenmalig gebruiken want bij loshalen beschadig je wel de nyloc ring, en dus moertje vervangen

Verder: er is inderdaad ruimte voor maar wel minder, en dus zal je een beetje met tenminste aan 1 kant een steeksleuteltje moet pielen.
Aangezien dat niet altijd de fijnste manier is om te werken is dat een ander argument om ze na eenmalig gebruik te vervangen. Zo heb je altijd onbeschadigde moertjes zonder verlopen zeskantjes

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Arjan287

Berichtdoor Arjan287 » 22 Mei 2013, 11:53

Roger B. schreef:Dan zullen die boutjes van de aandrijfassen bij landrover de enige boutjes van fatsoenlijke kwaliteit zijn, want ik heb nog NOOIT zo'n boutje gehad dat niet gewoon los ging.....

wat ik me afvraag is of je genoeg ruimte achter de flens hebt voor een nyloc moertje en wat ruimte om nog een stukje draad uit te laten steken.

het demonteren van de flens is niet moeilijk.... kwestie van die centrale moer losdraaien en flens eraf trekken..... alleen is de kans redelijk aanwezig dat ie zonder nieuwe keerrring gaat lekken als je hem terug zet........

de boutjes zijn origineel 3/8 UNF, de moertjes moeten na losdraaien eigenlijk vervangen worden.

Er was (en is) nog genoeg ruimte voor de moer + stukje schroefdraad wat er uit steekt. Anders hadden we de as er niet eens onder kunnen krijgen. Zelfborgende moeren worden bij mij altijd vervangen op het moment dat ze er vanaf gehaald worden. De kans dat de kunststof ring het dan toch net niet goed genoeg is neem ik liever niet. Helemaal niet bij een aandrijfas ;-)

We hebben nog wel gekeken om de centrale moer er af te halen, maar de dop 30 zat er eigenlijk net iets te los op, en gezien het aandraaimoment (162 nm uit mijn hoofd) zit die behoorlijk vast. Het risico dat door het niet juiste gereedschap iets kapot zouden draaien vonden we toch te groot. Aan de keerring nog niet eens gedacht :oops: En weer iets geleerd.

1996 300tdi ES

Terug naar “Techniek”