Kunnen mensen mij misschien vertellen met welke bandenspanning ze rondrijden in een 130?
Auto zelf is bij mij nooit zwaar beladen. Op de deurstijl staat 3.1 bar voor en 4.5 bar achter. Banden stonden bij mij rond de 2.5 bar.
Afgezien het feit dat ik de banden bij de pomp tot hooguit 4 bar zou krijgen, lijkt het me toch dat dit alleen voor een volgeladen auto geldt.
bandenspanning 130
-
tookaphotoof
-
Roger B.
Re: bandenspanning 130
RTFM
in je instructieboekje zal eea met tabel incl beladingstoestanden vast wel staan...
verder is het ook nog erg afhankelijk van banden maat en merk, en van eigen voorkeur.
ik vind te veel druk vrij snel oncomfortabel, en neen de nadelen van minder druk voor lief, anderen rijden op hoge druk om zo veel mogelijk meters uit elk litertje te persen
verder is het ook nog erg afhankelijk van banden maat en merk, en van eigen voorkeur.
ik vind te veel druk vrij snel oncomfortabel, en neen de nadelen van minder druk voor lief, anderen rijden op hoge druk om zo veel mogelijk meters uit elk litertje te persen
gone
Op advies van de eigenaar had ik vorige week de geleende 130 rondom op 2,5 bar gezet.
Dat reed een stuk beter dan 3 banden met iets van 2,3 bar en 1 (rechtvoor) met 1,2 bar
Dat reed een stuk beter dan 3 banden met iets van 2,3 bar en 1 (rechtvoor) met 1,2 bar
Freelander II
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Range Rover classic V8 1985
Serie IIa 109 Stawag 6 cil.1968 (verkocht....)
Serie III 109 Stawag 6 cilinder 1975 (verkocht)
Waar niets mag mislukken, kan niets nieuws ontstaan!
Geniet van het leven, het duurt maar even
Dat hangt af van je banden...... Maar uitgaande van een een beetje gangbare banden kun je gewoon 2.5 rondom aanhouden. Daar rij ik ook op, al wil het her en der wel eens minder zijn begrijp ik uit bovenstaande.
En met zware belading kan het ook gewoon op 2.5 : met 1800 kilo in de bak en 6500 kilo aan de haak reed ik gewoon met 2,5 bar.
En met zware belading kan het ook gewoon op 2.5 : met 1800 kilo in de bak en 6500 kilo aan de haak reed ik gewoon met 2,5 bar.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
tookaphotoof
Bedankt voor het vriendelijke antwoord Roger B. In "TFM" staat "kijk op de rechter deurstijl". Ik begrijp best wat dat betekend, alleen is de informatie op deze sticker wel heel beperkt.
Ik zal 2,5 wel aanhouden. Had om te testen de druk op 3.1 en 3.3 gezet. Ik denk niet dat de vrouw dat heel erg gaat waarderen op de lange ritten.
Ik zal 2,5 wel aanhouden. Had om te testen de druk op 3.1 en 3.3 gezet. Ik denk niet dat de vrouw dat heel erg gaat waarderen op de lange ritten.
-
Roger B.
tookaphotoof schreef:Bedankt voor het vriendelijke antwoord Roger B. In "TFM" staat "kijk op de rechter deurstijl". Ik begrijp best wat dat betekend, alleen is de informatie op deze sticker wel heel beperkt.![]()
Tja... dat was te verwachten, dat ze ZELFS geen fatsoenlijke info aan de berijder/eigenaar verstrekken bij zo'n ding.... was er onterecht van uit gegaan dat er in het instructieboekje uitgebreidere info zou staan....
gone
-
Landmarcs
Dag tookaphotoof,
Ik doe bij mijn 110 weer wat meer lucht in de (smalle) banden, dwz meer als gewoonlijk aanbevolen wordt (maar geen 4,5 bar).
Meer lucht geeft meer kilometers uit de liter diesel, en meer kilometers uit de band. Daarbij geeft wat harder ook een ander - naar mijn mening prettiger - stuiteren (zacht geeft soms een skippy-bal gevoel, hard is gewoon hard), en harder geeft ook een directer gevoel in het stuur (maar wellicht ook iets minder grip, m.n. bij mud-banden op een natte/gladde ondergrond). O ja, naar mijn ervaring is achter harder als voor prettig tegen het boem-boem stuiteren bij overdwarse ribbels, achter wat harder maar dat de achteras niet dezelfde stuitering geeft.
Het is dus een kwestie van uitgebreid uitproberen, en schuw daarbij niet ook de wat hogere waarden uit te proberen. Lucht kost gelukkig nog steeds in de meeste gevallen niks.
En ... er zijn ook pompen waar je je ruim over die 4 bar kan gaan. Voor mijn 110 niet van belang, maar mijn vakantie-fiets wil graag 5,5 tot 6,5 bar (onder de 3,5 bar is gewoon slecht voor die banden) en ik ken hier in de buurt nog steeds pompen waar ik zonder probleem de gewenste luchtdruk in mijn bandjes krijg. Op vakantie zoek ik dan gewoon een vriendelijke garage als ik begin te twijfelen aan de bandenspanning.
Groeten MarcS
PS Het is aardig om ook eens bij benadering uit te rekenen wat de "footprint" is bij de verschillende bandenspanningen. Neem voor het gemak aan dat de band zelf niks bijdraagt, dan is de footprint gewoon de wieldruk gedeeld door de bandenspanning - kijk dan even naar de effectieve bandbreedte en je weet hoe lang het contact-vlak is en dus hoever de band moet inveren (en daarmee heb je een indruk van de weerstand)
Ik doe bij mijn 110 weer wat meer lucht in de (smalle) banden, dwz meer als gewoonlijk aanbevolen wordt (maar geen 4,5 bar).
Meer lucht geeft meer kilometers uit de liter diesel, en meer kilometers uit de band. Daarbij geeft wat harder ook een ander - naar mijn mening prettiger - stuiteren (zacht geeft soms een skippy-bal gevoel, hard is gewoon hard), en harder geeft ook een directer gevoel in het stuur (maar wellicht ook iets minder grip, m.n. bij mud-banden op een natte/gladde ondergrond). O ja, naar mijn ervaring is achter harder als voor prettig tegen het boem-boem stuiteren bij overdwarse ribbels, achter wat harder maar dat de achteras niet dezelfde stuitering geeft.
Het is dus een kwestie van uitgebreid uitproberen, en schuw daarbij niet ook de wat hogere waarden uit te proberen. Lucht kost gelukkig nog steeds in de meeste gevallen niks.
En ... er zijn ook pompen waar je je ruim over die 4 bar kan gaan. Voor mijn 110 niet van belang, maar mijn vakantie-fiets wil graag 5,5 tot 6,5 bar (onder de 3,5 bar is gewoon slecht voor die banden) en ik ken hier in de buurt nog steeds pompen waar ik zonder probleem de gewenste luchtdruk in mijn bandjes krijg. Op vakantie zoek ik dan gewoon een vriendelijke garage als ik begin te twijfelen aan de bandenspanning.
Groeten MarcS
PS Het is aardig om ook eens bij benadering uit te rekenen wat de "footprint" is bij de verschillende bandenspanningen. Neem voor het gemak aan dat de band zelf niks bijdraagt, dan is de footprint gewoon de wieldruk gedeeld door de bandenspanning - kijk dan even naar de effectieve bandbreedte en je weet hoe lang het contact-vlak is en dus hoever de band moet inveren (en daarmee heb je een indruk van de weerstand)
Zoals eerder genoemd is druk erg afhankelijk van formaat, merk en gebruik in de zin van beladen gewicht. Sommige banden zijn met 3 bar op spanning anderen met 1.8. Daarbij is de ook verschil in de opbouw van de band. Doorgaans zijn de meeste banden radiaal en is rond de 2.5 goed voor een defender.
Ff wat op een rij, ik rij ;
Bfg AT 265/75-16 op 2,5 bar
Bfg MT 265/75-16 op 2,5 bar
Simex Jungle trekkers 280/85-16 op 2.0 bar
Michelin xl 9.00x16 op 4,5 bar anders blijven ze gewoonweg niet overeind
Maxxis M8060 35x12.5 op 1.8 bar
Dit is allemaal voor normaal gebruik van de 130 op verharde weg.
Succes met je keuze.
Ff wat op een rij, ik rij ;
Bfg AT 265/75-16 op 2,5 bar
Bfg MT 265/75-16 op 2,5 bar
Simex Jungle trekkers 280/85-16 op 2.0 bar
Michelin xl 9.00x16 op 4,5 bar anders blijven ze gewoonweg niet overeind
Maxxis M8060 35x12.5 op 1.8 bar
Dit is allemaal voor normaal gebruik van de 130 op verharde weg.
Succes met je keuze.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
-
tookaphotoof
Bedankt. Ik heb zelf de Continental Crosscontact in 235/85 16 waarop de wagen standaard is afgeleverd. Was er dus gemakshalve vanuit gegaan dat de sticker daarvoor bedoeld was. Vandaar dat ik heel even dacht dat er dan wel heel weinig druk in zat.
Ik moet wel zeggen dat de auto een stuk beter stuurt nu de bandenspanning een hele klap hoger ligt. Alleen is hij zo nog straffer dan een sportwagen.
Laatste stukje uitleg is op dit moment nog even iets te technisch voor me Marc, maar ik schrijf het even op als geheugensteuntje zodat ik er binnenkort over na kan denken. Ben er nu te moe voor.
Ik moet wel zeggen dat de auto een stuk beter stuurt nu de bandenspanning een hele klap hoger ligt. Alleen is hij zo nog straffer dan een sportwagen.
Laatste stukje uitleg is op dit moment nog even iets te technisch voor me Marc, maar ik schrijf het even op als geheugensteuntje zodat ik er binnenkort over na kan denken. Ben er nu te moe voor.
- arjan_de_jong
Let ook even op wat de band zelf mag hebben aan max banden spanning. Staat in de wang. Meestal in PSI en KPa. 350 KPA is dus max 3,5 bar.
En wil je meer dan 4 bar pompen. Profile Tyrecenter pompt nog steeds gratis je banden bij. En we kunnen pompen tot ruim boven de 10 bar
En wil je meer dan 4 bar pompen. Profile Tyrecenter pompt nog steeds gratis je banden bij. En we kunnen pompen tot ruim boven de 10 bar
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)