Hallo Landrovers,
Eerste post, ik ben benieuwd!
Ik heb een militaire Land Rover S3 109 van´83, 24 V met 12 pins NATO trailer socket.
Bij die nato trailer aansluiting heb ik al een passend snoer en ik heb een lichtbak met 24V lampjes. Die ik zo achterom een aanhanger kan klemmen.
Mijn probleem is dat de richtingaanwijzers en de remlichten op hetzelfde contact in de nato socket zitten.
De richting aanwijzers zouden N en M moeten zijn. In plaats daarvan wordt J (remlicht) bekrachtigd bij rechter richtingaanwijzer en B (remlicht) bij linker richting aanwijzer.
Als ik rem worden zowel B als J bekrachtigd.
Kan het zijn dat er in de zekeringenkast iets niet goed zit?
Er zitten 12 zekeringen in. Die vind ik op het bedradingsdiagram niet terug.
Kan het zijn dat ik het verkeerde bedradingsdiagram (149) gebruik?
Ik weet dat er ook andere oplossingen zijn, 24 > 12V relais etc, maar ik zou het graag zo oplossen.
Groet,
Wouter
Gebruik nato aanhanger socket
-
Roger B.
Re: Gebruik nato aanhanger socket
zonder dat je de auto erbij hebt niet te zeggen..... ergens liggen dingen aan elkaar (kortsluiting) die niet aan elkaar horen... of dat IN de natosocket is of in de zekeringkast of elders in het voertuig..... geen idee, meten is weten....
dus, haal de draden eens van de aansluiting van de nato socket en meet aan de draad wat ie doet.....
dus, haal de draden eens van de aansluiting van de nato socket en meet aan de draad wat ie doet.....
gone
-
Landmarcs
Wouter,
Er is iets in mij - zo'n klein stemmetje in het achterhoofd - dat zegt: Amerikaanse schakeling, dwz één lichtje voor rem en knipperlicht.
Waarschijnlijk heb je dus wel de passende steker maar niet de corresponderende achterliggende schakel-schema's.
Ik zag al wel een linkje naar een heel correspondentie-schema langskomen voor de verschillende schakelingen & Nato-sockets, dat zou je terug moeten zien te vinden (misschien weet hier meer of anders op de prik-pagina vragen). Dan kan je zien wat de makkelijkste/handigste aanpassing is.
Groeten MarcS
Er is iets in mij - zo'n klein stemmetje in het achterhoofd - dat zegt: Amerikaanse schakeling, dwz één lichtje voor rem en knipperlicht.
Waarschijnlijk heb je dus wel de passende steker maar niet de corresponderende achterliggende schakel-schema's.
Ik zag al wel een linkje naar een heel correspondentie-schema langskomen voor de verschillende schakelingen & Nato-sockets, dat zou je terug moeten zien te vinden (misschien weet hier meer of anders op de prik-pagina vragen). Dan kan je zien wat de makkelijkste/handigste aanpassing is.
Groeten MarcS
-
Roger B.
wakker marc!!
denk dat je daar weleens de spijker op de kop geslagen kunt hebben met die rare amerikaanse lichtcombinatie
denk dat je daar weleens de spijker op de kop geslagen kunt hebben met die rare amerikaanse lichtcombinatie
gone
Misschien dat dit draadje je de goede richting op wijst. Als de ploynorm aanhanger ook achter de landrover gebruikt is dan klopt de gedachte "Amerikaanse" schakeling
http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... g-16561548
Groeten Jan
http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... g-16561548
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
-
Landmarcs
De gedachte "Amerikaanse" schakeling <=> http://landrover.startpagina.nl/prikbor ... g-16561548
Tja, dat was nu weer een gevalletje van vergaande serendipiditeit
(Ofwel: toeval bestaat niet.)
Groeten MarcS
Tja, dat was nu weer een gevalletje van vergaande serendipiditeit
Groeten MarcS
Hallo,
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik ga morgen gelijk kijken of ik er verder mee kom.
Groet,
Wouter
Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik ga morgen gelijk kijken of ik er verder mee kom.
Groet,
Wouter
Anders moet je de kabelboom eens vlogen. daar zouden stekkers tussen moeten zitten en dan kun je daar waarschijnlijk gelijk zien of er aan geknutseld is.. zo niet dan vind je dat misschien wel achter je dashboard.
.
Die Nato aansluiting zou niet al te ver achter de balk door gekoppeld moeten zijn, maar moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet bekeken heb bij ons omdat hij bij ons wel goed is aangesloten.
Die Nato aansluiting zou niet al te ver achter de balk door gekoppeld moeten zijn, maar moet eerlijk zeggen dat ik het nog niet bekeken heb bij ons omdat hij bij ons wel goed is aangesloten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
Piet G,
Bij de Nato-stekkers zijn er meer manieren die ieder "goed" zijn maar onderling wel "ruzie" geven. Er zijn dus meerdere "standaarden" voor de Nato-socket.
De Nato heeft dat dus niet zo slim gedaan, dwz er werd wel aan allerlei standaardisatie gewerkt maar kennelijk rekende men niet op het uitwisselen van aanhangers (of dacht men dat als het zover zou komen dat de wanorde zo groot zou zijn dat werkende verlichting de minste zorg was).
Groeten MarcS
Bij de Nato-stekkers zijn er meer manieren die ieder "goed" zijn maar onderling wel "ruzie" geven. Er zijn dus meerdere "standaarden" voor de Nato-socket.
De Nato heeft dat dus niet zo slim gedaan, dwz er werd wel aan allerlei standaardisatie gewerkt maar kennelijk rekende men niet op het uitwisselen van aanhangers (of dacht men dat als het zover zou komen dat de wanorde zo groot zou zijn dat werkende verlichting de minste zorg was).
Groeten MarcS
Beste mensen,
Een standaard aansluiting, aangepast voor amerikaanse aanhangers. Daar had ik dus niet aangedacht.
De kabelboom gaat achter de achterbumper bijna gelijk het fame in. Zit helemaal geen slack in de draden. Er zit wel onder de auto vlak voor de nato aansluiting nog een klein contact op een enkele geel rode draad. Massa aan het chassis. Volgens mij is dat een convoy aansluiting. Waarom dat onder de auto zit is me een raadsel. De wegen van defensie zijn ondoorgrondelijk.
Ik denk dat ik het maar aansluit zoals het nu zit. Als ik rem gaan rem en richtingaanwijzers branen. Als ik richting aangeef gaan rem en richtingaanwijzer knipperen. Lijkt mij duidelijk. Geimporteerde amerikaanse bak heeft het ook zo.
Vreemd is wel dat de achterlichten van de auto zelf wel gewoon werken.
Ik zal nog eens kijken hoe de kabelboom achter het dashboard zit. De zekeringenkast lijkt mij ook een defensie aanpassing.
Jammer dat er geen bescrijving van te vinden is.
Bedankt!
Wouter
Een standaard aansluiting, aangepast voor amerikaanse aanhangers. Daar had ik dus niet aangedacht.
De kabelboom gaat achter de achterbumper bijna gelijk het fame in. Zit helemaal geen slack in de draden. Er zit wel onder de auto vlak voor de nato aansluiting nog een klein contact op een enkele geel rode draad. Massa aan het chassis. Volgens mij is dat een convoy aansluiting. Waarom dat onder de auto zit is me een raadsel. De wegen van defensie zijn ondoorgrondelijk.
Ik denk dat ik het maar aansluit zoals het nu zit. Als ik rem gaan rem en richtingaanwijzers branen. Als ik richting aangeef gaan rem en richtingaanwijzer knipperen. Lijkt mij duidelijk. Geimporteerde amerikaanse bak heeft het ook zo.
Vreemd is wel dat de achterlichten van de auto zelf wel gewoon werken.
Ik zal nog eens kijken hoe de kabelboom achter het dashboard zit. De zekeringenkast lijkt mij ook een defensie aanpassing.
Jammer dat er geen bescrijving van te vinden is.
Bedankt!
Wouter