Remmen....alweer.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Hans Laro 88

Remmen....alweer.

Berichtdoor Hans Laro 88 » 18 Mei 2013, 13:28

Ik heb hulp nodig bij mijn remmen. Het volgende is het geval. Als ik het rempedaal intrap, trap ik hem diep in. Trap ik vaker dan pakt hij steeds hoger. Lucht hoor ik jullie denken. Dat dacht ik ook. Ik heb er behoorlijk wat olie doorheen gejaagd, zonder effect. Toen heb ik een voor een de rubber slangen afgekneld. Als ik dat linksvoor doe, dan is het paneel keihard. Toch lucht in die wielremcilinder? Nee, want als ik de spanbanden om de remschoenen linksvoor doe dan is het pedaal ook keihard. Waar ik nu aan zit te denken is dat de remvoeringen te dun zijn. Ze zijn ca 4 mm. En dat ik een keer moeten pompen om de cilnder voldoende te vullen omdat de weglengte te groot is. Kan dat? Is dat zo kritisch? Ik kom erop omdat ik met de stelnok het wiel nog maar net vast kan zetten.

Maar als ik een paar keer geremd heb dan zou ik 1 minuut later toch niet alweer moeten pompen? Zoveel olie moet toch niet terug lopen in het reservoir?

Hoofdremcilinder en wielremcilinder zijn beide nieuw en van TRW.

Hopenlijk heeft een van jullie nog ideen.
Groet,
Hans
Series 3 88 2 1/4 softtop 1975

tim

Re: Remmen....alweer.

Berichtdoor tim » 18 Mei 2013, 13:43

Uit eigen ervaring weet ik dat het juist afstellen van de trommelrem mbv de nokjes erg kritisch kan uitvallen.
Tevens heb ik op de prik meerdere voorbeelden voorbij zie komen waarbij het merk remschoenen grote verschillen crieerde tussen goed werkende remmen en budremmen, ondanks allebei nieuw.
Maatvoerig/pasvorm is echt belangrijk, ook al zegt het blote oog "vrijwel gelijk".

Wellicht draagt het iets bij.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Hans Laro 88

Berichtdoor Hans Laro 88 » 18 Mei 2013, 13:55

Bedankt voor je reactie. Ik neig er ook naar. Bovendien als de trommel niet helemaal rond is en je stelt de remmen strak af,dan wordt de olie wel terug geduwd. Dit is echter alleen een verklaring als de oliehoeveelheid kritisch is. Nu ik dit schrijf bedenk ik me dat het wellicht een goed idee is om de trommel eens te verwisselen met de andere kant.
Groet,
Hans

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 18 Mei 2013, 14:07

Ik heb in mijn 109 alles van britpart. Ik bestelde een complete set en daar stond het merk niet bij. Dat bleek dus britpart te zijn.

Heb ook een heel gedoe gehad me ontluchten en het uiteindelijk laten doen. Daarna was het nog steeds niet goed. Auto een paar weken niet gebruikt en daarna was het plots wel goed en nog steeds. Als ik nu rij en geef een flinke trap op het pedaal dan blokeren gelijk alle 4 de wielen. En met APK vorige maand was het ook allemaal goed. Maar enkele % remverschil tussen links en rechts.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

Hans Laro 88

Re: Remmen....alweer. (Opgelost )

Berichtdoor Hans Laro 88 » 18 Mei 2013, 16:35

Het probleem is opgelost!!
Het was geen lucht, het had wel degelijk met de hoeveelheid olie te maken, wat ik al vermoedde.
Ik vermoedde dat er teveel ruimte tussen remvoering en trommel zat. Ik heb de vooras opgekrikt en trommels verwisseld. Het probleem verhuisde niet mee. Toen de rechterkant eens goed bekeken.het viel me op dat aan de linkerkant de achterse remschoen veel meer naar binnen zat (ingetrokken) en toen viel me op dat de bovenste veer links verkeerd zat. Hij zat aan de pen van de linker/ voorste remschoen en in een gat van de rechtse achterse remschoen. En dat laatste moet niet!!! Dat gat zit er namelijk voor niets/om je te misleiden. De veer moet aan die kant aan een pal die op de remankerplaat zit.

De rechter remschoen/cup werd elke keer helemaal naar binnen getrokken waardoor ik twee keer moest pompen om het volume te vullen.

Net gereden en hij gaat als een tierelier !!

P.s. Ik gebruik twee stukjes hout en een ordinaire lijmklem om de rubberslangen per wiel dicht te knijpen. Dat werkt perfect om het probleem wiel te localiseren.
Groet,
Hans

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Mei 2013, 20:26

is de minst schadelijke manier, maar nog steeds niet optimaal voor de slang ;) mooi dat je het gevonden hebt, dit zelfde gebeurt je niet nog een keer denk ik
gone

Hans Laro 88

Berichtdoor Hans Laro 88 » 19 Mei 2013, 13:03

Idd. Als je het helemaal niet meer weet,zie je het plots.geeft wel voldoening.
Groet,
Hans

Timo Roovers

Berichtdoor Timo Roovers » 20 Mei 2013, 00:21

Dit probleem komt mij bekend voor. Ik rij hier zelf ook al een tijdje mee rond maar nog nooit echt goed naar gekeken. De remvoeringen waren slecht dus heb ik ze een hele tijd geleden vervangen. Hierna remde hij wel iets beter maar hetzelfde probleem als hier beschreven bleef dus. Binnenkort dus ook maar eens naar deze veren kijken.
Land Rover SIII 88" 2.5NA 1971
Land Rover Freelander 1.8i S Wagon 2001

piet_g

Berichtdoor piet_g » 21 Mei 2013, 17:10

Bij ons was dit een tijdje geleden dubbel. als eerste zat er lucht in de voorste dubbele remcilinders. dus alles met een compressor ontlucht waarbij de olie naar de nippels toe werd gezogen. en daarna de remschoenen weer goed afgesteld. daarna remde alles weer geweldig (voor een auto uit 81 ;))
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Terug naar “Techniek”