Ik heb nog een 2.25 benzine staan en wil deze in mijn Lightweight gaan bouwen aangezien het huidige blok een licht hoorbare tik heeft bij een bepaald toerental belast.
Wat is slim?
-startmotor monteren om compressie te meten?
-krukaskeering aan beide zijden vervangen?
-eventueel lagerschalen van krukas en drijfstang bekijken als de carterpan gedemonteerd is.
- andere tips het motornumer begint met 901 wat volgens mij een 3x gelagerd blok 8:1 moet zijn
Heb wel gereden met het blok voor de uitbouw, maar heel kort en heb toen het blok uit mijn 109 ingebouwd.
Sander
2.25 benzine vragen
2.25 benzine vragen
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
Re: 2.25 benzine vragen
Sander,
Ik zou zeggen, nu je de kans hebt zou ik het blok goed nakijken nu het nog uit de laro ligt.. pakkingen en dergelijken vervangen, lager slijtage bekijken en waarschijnlijk gewoon vervangen, kleppen bekijken enz..
Dan weet je in ieder geval zeker dat het blok goed is wanneer je het inbouwt.
zeker omdat je er kort mee gereden hebt en niet helemaal zeker weet hoe het blok er bij staat.
Ik zou zeggen, nu je de kans hebt zou ik het blok goed nakijken nu het nog uit de laro ligt.. pakkingen en dergelijken vervangen, lager slijtage bekijken en waarschijnlijk gewoon vervangen, kleppen bekijken enz..
Dan weet je in ieder geval zeker dat het blok goed is wanneer je het inbouwt.
zeker omdat je er kort mee gereden hebt en niet helemaal zeker weet hoe het blok er bij staat.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
- RobStewart
SanderTD4 schreef:-startmotor monteren om compressie te meten?
Yes and do it both dry and wet (a little bit of oil injected into the spark plug hole), note the results.
Now for your 901 block (yes it's a 3 bearing 8.0:1) you are looking for an ideal 11,2 Bar (160lbft) per cylinder.
If the compression is low and goes up on the wet test then it indicates that the piston rings are worn or stuck to the piston. If the compression is low and stays the same on the wet test then it indicates the leakage is on one of the valves. That's why it is important to do both tests. An even drop across all pistons is not as bad as a single cylinder having a difference.
SanderTD4 schreef:-krukaskeering aan beide zijden vervangen?
Were they leaking before ? do you suspect that they have gone hard ? It doesn't hurt to change them, remember to do the T-Bones on the end main bearing cap too.
SanderTD4 schreef:-eventueel lagerschalen van krukas en drijfstang bekijken als de carterpan gedemonteerd is.
You should measure the crankshaft journals with a Plastiguage to check if there is any difference between them and then if there is it would be a regrind of the crank and oversize bearing shells. If you pop the big end bearing caps and main bearing caps you should be able to see if there is any undue wear.
Your ticking noise could be a variety of things you seem to have a pretty good idea of what you are going to do and I would also check the valve clearances first.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Hoi, ik zou wel even uitkijken met conclusies trekken aan de hand van het serienummer op je onderblok. De meeste, zo niet alle, motoren hebben al eens een kopwissel gehad. Het kan dus zomaar zijn dat er een kop op zit van een 7:1 motor. Je kunt de kop hierop controleren middels een ingeschroevde tag in het midden van de kop.
Verder zou ik het blok helemaal strippen en zonder meer alles vervangen wat later zou kunnen leiden tot uitbouwen of een hoop extra werk.
Dat zelfde ook voor je oude blok. Als je het goed doet, dan kun je die gebruiken als reserve of voor een mooie prijs verkopen, zodat je restauratie kosten binnen de perken blijft.
Verder zou ik het blok helemaal strippen en zonder meer alles vervangen wat later zou kunnen leiden tot uitbouwen of een hoop extra werk.
Dat zelfde ook voor je oude blok. Als je het goed doet, dan kun je die gebruiken als reserve of voor een mooie prijs verkopen, zodat je restauratie kosten binnen de perken blijft.
- RobStewart
maXcomX schreef: De meeste, zo niet alle, motoren hebben al eens een kopwissel gehad.
Well you learn something new every day, in 30 years of 2,25 Petrol Series Land Rover Ownership and Maintenance I have never ever heard that said or ever experienced it. The 2,25 Petrol head in my experience is bomb-proof.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Je zou het haast denken
Als je een voertuig hebt van rond 40 jaar oud, dan is de kans dat ie ooit minstens 1 keer gereviseerd is geweest redelijk groot. En aangezien veel koppen volgens een ruilsysteem ingeleverd worden, is dat zeker niet verwonderlijk.
Bij defensie reden er al weinig rond met de originele kop en daar werd het onderhoud al tot een minimum beperkt. Bij de Engelse collega's was het al niet veel beter.
Als je een voertuig hebt van rond 40 jaar oud, dan is de kans dat ie ooit minstens 1 keer gereviseerd is geweest redelijk groot. En aangezien veel koppen volgens een ruilsysteem ingeleverd worden, is dat zeker niet verwonderlijk.
Bij defensie reden er al weinig rond met de originele kop en daar werd het onderhoud al tot een minimum beperkt. Bij de Engelse collega's was het al niet veel beter.
-
Roger B.
bij defensie wellicht wel... maar normale mensen brengen een kop bij een revisiebedrijf en krijgen de zelfde kop gereviseerd terug
gone
Roger B. schreef:bij defensie wellicht wel... maar normale mensen brengen een kop bij een revisiebedrijf en krijgen de zelfde kop gereviseerd terug
Echt nie! De meesten reviseren helemaal niks, daarom staan ze ook de halve tijd stil!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Ik denk dat de meeste mensen hun auto laten maken bij een garagebedrijf.
En die gaan niet wachten totdat de kop terug is, maar ruilen hem om bij het revisiebedrijf. Natuurlijk zijn er ook hobbyisten, maar bij hen is het maar de vraag wat ze allemaal met hun voertuig uitspoken en het komt bij deze groep vaker voor dat ze maar een kop halen bij de sloop. En in de dik 38 jaar dat ik als techneut gewerkt heb, ben ik al heel wat ellende tegengekomen
En die gaan niet wachten totdat de kop terug is, maar ruilen hem om bij het revisiebedrijf. Natuurlijk zijn er ook hobbyisten, maar bij hen is het maar de vraag wat ze allemaal met hun voertuig uitspoken en het komt bij deze groep vaker voor dat ze maar een kop halen bij de sloop. En in de dik 38 jaar dat ik als techneut gewerkt heb, ben ik al heel wat ellende tegengekomen