Hi-lift jack als krik gebruiken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Hi-lift jack als krik gebruiken?

Berichtdoor Landmarcs » 17 Mei 2013, 21:59

Roger B.

Bij mijn vorige 110 zat een nog veel fragieler pootje als het pootje van zo'n Hi-Lift.
De bedoeling was dat je naar heel erg lang zwengelen de auto hetzij voor hetzij achter zover opgetild had dat uiteindelijk ook het wiel van de grond kwam. Dit heb ik nooit geprobeerd - je tilt aan één eind, aan het andere eind zakken de veren nog iets verder en je zwengelt je dus een tennisarm voordat je de auto zover uit de veren hebt getild dat het wiel ook vrij komt.
Wel heb ik ooit, bij gebrek aan beter, deze zwengel-krik gebruikt om de auto aan de zijkant - ik had inmiddels z.g. Jackable sills (ook wel Rocksliders genoemd) - zo aan de zijkant gaat het al een stuk sneller, je tilt een hele zijkant op. Ik stond wat ongelukkin in een weiland van een bevriende boer en wilde liever geen dramatische sporen trekken: het ging na de nodige elbow-grease en met behulp van een rijplaat en nog zo wat ... na het vierde metertje stond ik weer op vaste grond (dus wel 8x zwengelen). En Hi-lift was toen dus een stuk handiger geweest, net als een set van 4 rijplaten.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Mei 2013, 22:21

tuurlijk zijn er momenten en situaties dat een hi-jack (die gammele pré puma defenderkrik moet je gewoon aan het oud ijzer meegeven) wel DE oplossing kan zijn..... maar er werd hier gezegd dat de potkrik en garagekrik thuis ook in de kast bleven.... tja.... dan heb ik voor wiel wissel toch echt voorkeur om effe onder de as te krikken ipv de hele auto uit de veren te moeten heffen.... ook omdat ie op een krik onder de as veel stabieler staat dan op een lange poot die met een ROND hefpunt in de bumper of rockslider steekt
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Mei 2013, 22:54

Lezen is moeilijk, maar we hebben het hier over een DISCOVERY!! Waar ga je in godsnaam die krik onder zetten?? :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Mei 2013, 23:15

de opmerking garagekrik en potkrik in de kast laten omdat alles met de hi-jack gedaan werd was met een defender, hebdaarbij al aangemerkt dat het hier in oorsprong over een disco ging :P
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 18 Mei 2013, 00:13

Hallo,

Ook ik heb al een high lift en ook een redelijk uitgebreide praktijk ervaring bij zowel on als off road gebruik

Het is geloof ik al gezegd maar het ding heeft ongelooflijk veel voordelen, maar ook wel een aantal nadelen, en die hangen helemaal af van de manier waarop je hem gebruikt en wanneer.

Een van de grootste nadelen echter is dat hij nogal onstabiel is.
De poot heeft nogal wat ruimte in de voet met als gevolg dat hij de neiging heeft naar voren te staan bij gebruik
In geval van het opkrikken van de auto betekent dit in de praktijk dat de poot dus letterlijk tegen de carrosserie kan gaan hangen of zelfs drukken met schade als gevolg.

Verder moet je er terdege rekening mee houden dat een high lift in het algemeen onder het chassis gezet wordt bij gebruik met als gevolg dat het spul een rot eind omhoog moet om het wiel van de grond te krijgen, simpel omdat het spul eerst helemaal uit de veren gelift moet worden eer ook de as en dus wiel omhoog komen.
Dit is te ondervangen door het accessoire erbij te kopen met haken zodat je het wiel zelf direct op kan tillen, iets wat ook erg handig is als je diep vastzit in het zand omdat je dan snel het wiel vrij kan maken om er iets onder te leggen als bijv een mat plank steen of zandladder / rijplaat

Een ander minpunt is dat je hem zonder adapter vrijwel alleen goed onder een voorbumper kan plaatsen (igv een defender) mits deze geen bullbar heeft.
Plaatsing aan zijkanten of achter is nog gecompliceerder
Heb je wel een adapter dan wordt plaatsing wel makkelijker, maar ook zeer zeker niet zonder risico.
Een adapter is nl niet meer als een lange pen die je in de gaten van het chassis kan schuiven, en kijk aan we hebben dan ook een bijzonder mooi draaipunt voor een moordwapen met de naam in het rond slingerende high lift.
Als er dan iets misgaat of het ding scheefstaat en dus weg kan schieten, is dat bloedlink. (been there , done that. Was me bewust van gevaar, maar had in de gegeven situatie geen andere optie, het ging verkeerd en schoot weg met als gevolg "slechts" een gat in mijn kop, lichte hersenschudding en een verrotte bril; ie nog heel heel veel geluk gehad dus.)
Daar dien je dus terdege rekening mee te houden.
Aanrader is dus een zgn off road voet voor het ding die zo groot is als een stoeptegel wat de stabiliteit ten goed komt.

Ander aandachtspunt is de omschakeling tussen omhoog en omlaag. Ten eerste moet je de hevel een behorlijke klap geven en om dat met de hand te doen kan tot het bezeren van je hand leiden, ik gebruik er vaak de pijp voor of een zware sleutel. Wat verder in dit verhaal knap link is is dat op het moment dat je de krik net omgeschakeld hebt de eerste slag van het hevelmechanisme veel tegendruk geeft als je hem weer omhoog laat komen. Ben je daar niet op voorbereid dan is de kans zeer groot dat je de pijp voor je bolus krijgt.

Verder zoals ik al eerder zei vindt ik de grote ruimte tussen voet en poot een structurele fout, en als je het ding verantwoord en nuttig wilt gebruiken zal je dat dus moeten modificeren, ikzelf denk er zo over om de huls van de voet, waar dus de poot in schuift, iets te verhogen (denk aan het idee steunkous) zodat de poot niet zover meer naar voren kan hangen.

Ook is het goed onderhouden van het loopwerk en de klimpennen essentieel anders werkt het ding gewoon niet

Tenslotte
Een high Lift is, rekening houdend met bovengenoemde beperkingen, een beest van een krik, zeker bij offroad gebruik met als toegevoegde waarde de lier toepassing
Moet je echter op de gewone verharde weg een bandje verwisselen dan is een high lift erg onpraktisch en dus een potkrikje voor onder je assen onmisbaar

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

LoLa-130

Berichtdoor LoLa-130 » 20 Mei 2013, 14:15

Edward schreef:
LoLa-130 schreef:Het standaard potkrikje wat bij mijn 130 zat is volstrekt onvoldoende om de wagen omhoog te krijgen. Ik gebruik niks anders dan de highlift. De wagen opkrikken is altijd trikkie, dus ook met een highlift. Wel op een goed steunpunt plaatsen en een brok hout eronder (of het standaard leverbare plaatje) anders verdwijnt de highlift de grond in ;)
En verder wat Connie zegt ...

Dan heb ik nieuws voor je Robert: die krik moet onder de AS! :roll: :roll: En dan is ie ook voor jou meer dan afdoende om een wiel te wisselen en daar is ie voor bedoelt! ;) ;)

Dat krikje is ook goed genoeg om mijn heftruck mee op te tillen, dus aan de capaciteiten van dat ding ligt het niet. Maar je moet natuurlijk wel met je gereedschap om kunnen gaan. :lol: :lol:

Even een lekkere late reactie nog van mij : Ik weet wel hoe dat potkrikje bedoelt is Edward :o , maar als je twee keer in de prut hebt gestaan en je kunt er gewoon niet goed onder komen, dan is het voor mij tijd voor een adequate oplossing. Bovendien is dat potkrikje zo klein dat het makkelijk kantelt als de wagen scheef staat. Ik ben twee keer in de prut aan het klooien geweest, op een vlakke straat of in de garage werkt zo'n potkrikje prima.
LoLa

Defender 130TD5

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Mei 2013, 14:35

je gaat toch ook niet bij voorkeur in de prut je wiel wisselen? en een Hi-jack staat ook alles behalve stevig....

bij mijn landrovers nooit probleem gehad met de stabiliteit van dat potkrikje, al was het maar dat de de as alleen iets optilt, en niet de hele auto uit de veren moet tillen.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mei 2013, 14:45

Roger B.

Als je in het veld de auto wat wilt optillen, bijv. om de wielen wat te kunnen "onderstoppen" met iets dat meer tractie geeft, dan is (in ieder geval bij de Defender) zelfs die oude blikken zwengel-krik altijd nog handiger als het pot-krikje, en vast en zeker een Jack nog weer eens heel veel handiger.
In het veld zijn verder alle krikken meer of minder instabiel. Als je jackable rocksliders hebt dan kan je de krik een beetje schuin onder de auto zetten - dan staat die krik direct wat stabieler, in het spoor - zo schuin voorkom je bovendien het naar de verkeerde kant weg-glijden.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Mei 2013, 14:54

gereedschap gebruiken waar het voor geschikt is.... een hi-jack is niet ideaal voor wiel wissel, een potkrik niet voor gehengst in het veld....

en de paar keer dat ik (ook in het veld, op harde ondergrond weiger ik zo'n kreng te gebruiken) een hi-jack gebruikt heb vond ik het ding in dwarsrichting erg onstabiel (bij gebruik onder (of met zo'n ronde pen IN) de dorpel is dat de lengterichting van de auto)

bij gebruik van de wieladapter heb je wel enigszins voordeel dat je ook daat een dikke halve meter minder omhoog hoeft om het wiel even ver van de grond te krijgen..... maar de meesten hebben alleen de hi-jack, niet de hulpstukken, zelfs de pin niet, en dan moet de krik onder een gladde stalen buis...... het wordt er niet stabieler op... vandaar dat ik weiger zo'n ding op verharde ondergrond te plaatsen, daar is de potkrik gewoon perfect voor
gone

Terug naar “Techniek”