Mijn auto heeft sinds oktober stil gestaan en gaat komende week weer de weg op. Nu heb ik vooraf de tank tot de nok toe gevuld met een premium diesel om bacterie groei zoveel mogelijk te voorkomen.
Als extra preventieve maatregel zou ik voordat ik de diesel door de leidingen ga pompen nog een bacterie dodend middel willen toevoegen, bijvoorbeeld Acticide CMG wat veel gebruikt wordt in de watersport las ik.
Iemand wellicht nog tips voor een ander product?
Gezien de dosering (enkele mililiters) en de verpakking (halve liter of meer) zou ik ook wel geïnteresseerd zijn in iemand die nog een open fles heeft staan waar ik wat van zou mogen gebruiken, vanzelfsprekend tegen betaling van de gebruikte hoeveelheid. Bij voorkeur regio Eindhoven.
Groet,
Willem
Bacterie in diesel na winterstop?
Bacterie in diesel na winterstop?
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu
Re: Bacterie in diesel na winterstop?
Als ie slechts vanaf oktober stilstaat én je hebt hem helemaal volgetankt zodat condensvorming geen kan heeft gehad zou ik niet zo moeilijk doen en gewoon lekker gaan rijden. 
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bacterie=Schimmel in diesel na winterstop?
Goedemiddag Willem,
Ik kan Edward alleen maar gelijk geven.
Je hebt gewoon verstandige voorzorgen genomen (en had je nog meer willen doen dan had je het "bestrijdingsmiddel" beter in oktober kunnen toevoegen).
Bedenk 1º dat het de afgelopen maanden winter was en de biosporen die je wellicht toch nog in je tank had bij koude slecht groeien, 2º dat als er dan toch iets "moois" gegroeid zou zijn, het resultaat uit derrie bestaat en bestrijdingsmiddel maakt daar geen diesel van, slechts dode derrie, en 3º je snel genoeg merkt dat de filters dichtslibben als er toch iets mis zou zijn.
Groeten MarcS
PS De "bacterie", die dus een schimmel is, die de schuld van al dit soort zorgen is heet: Hormoconis resinae.
Ik kan Edward alleen maar gelijk geven.
Je hebt gewoon verstandige voorzorgen genomen (en had je nog meer willen doen dan had je het "bestrijdingsmiddel" beter in oktober kunnen toevoegen).
Bedenk 1º dat het de afgelopen maanden winter was en de biosporen die je wellicht toch nog in je tank had bij koude slecht groeien, 2º dat als er dan toch iets "moois" gegroeid zou zijn, het resultaat uit derrie bestaat en bestrijdingsmiddel maakt daar geen diesel van, slechts dode derrie, en 3º je snel genoeg merkt dat de filters dichtslibben als er toch iets mis zou zijn.
Groeten MarcS
PS De "bacterie", die dus een schimmel is, die de schuld van al dit soort zorgen is heet: Hormoconis resinae.
-
Everhard Mulder
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26 Mei 2012, 21:12
Re: Bacterie in diesel na winterstop?
Ik heb vorig jaar 2 flessen ACTICIDE CMG gekocht en heb er een (ongebruikt) over. Tegen verzendkosten ( en een kleine vergoeding als je het kan missen) mag je die van me overnemen. Laat maar weten of je interesse hebt.
E. Mulder
E. Mulder
Re: Bacterie in diesel na winterstop?
ehm bacterie groei in diesel?? water / condens wist ik wel, maar dat andere niet.Hoe moet ik me dat voorstellen?
Moet zeggen dat ik me voor het starten na het stilstaan geen zorgen zou maken, die van ons heeft vijf maanden stil gestaan met een halve tank en geen problemen gehad bij het starten, maar wij hebben nog een tweede tank die ik weer in gebruik wil nemen, maar dat is blijkbaar iets meer werk dan aansluiten en afvullen als ik dit zo lees. Die tank is namelijk de nodige jaren niet in gebruik geweest.
Moet zeggen dat ik me voor het starten na het stilstaan geen zorgen zou maken, die van ons heeft vijf maanden stil gestaan met een halve tank en geen problemen gehad bij het starten, maar wij hebben nog een tweede tank die ik weer in gebruik wil nemen, maar dat is blijkbaar iets meer werk dan aansluiten en afvullen als ik dit zo lees. Die tank is namelijk de nodige jaren niet in gebruik geweest.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bacterie (= schimmel) in diesel na winterstop?
Goedemiddag PietG.,
't Is geen bacterie (althans meestal niet), 't is ook geen alg, maar het is in het algemeen een schimmel, en hij heet Hormoconis resinae (of één van de wetenschappelijke synoniemen -- google maar eens).
Hoe je het je moet voorstellen: De schimmel heeft diesel, lucht en water nodig, en kan kennelijk goed overleven in een omgeving met veel diesel (of kerosine etc.). Hoe komt ie daartoe? Ook dat is eevoudig: Deze schimmel is geëvolueerd uit een schimmel die gespecialiseerd was in harshoudend hardhout, harshoudend hardhout is voor de meeste organismen niet echt verteerbaar maar er zijn dus toch schimmels die het lukt (net als er bijv. schimmels zijn die haar, veren of nagel - dus "hoorn" - aan kunnen).
Doordat de hars-hard-hout schimmel in de bodem ook olie-vervuilingen tegenkwam is ie overgehopt op een nieuw dieet. En nu is het dus o.a. bij vliegtuigbrandstof en in de nautische wereld een "alledaags" probleem. Bij automotive diesel is het probleem veel kleiner, met name omdat 1º de diesel-omloop vrij groot is, de zuiverheid sowieso wat hoger is, en dus ook omdat er gewoonlijk maar erg weinig water in de tank zit, en ten 2º het itt de gebruikelijke problemen bij bootjes en schepen er gewoonlijk geen grote bedrijfsvoorraad in een auto zit, en deze voorraad gewoonlijk met een zekere regelmaat wordt opgebruikt - de turn-over is dus véél groter.
Verstandig tanken helpt de risico's dan nog weer verder te verkleinen. Rijdt de tank gewoonlijk goed leeg en vul dan de eenmaal vrijwel lege tank ook helemaal tot de rand (ik schud altijd even aan de auto om dat laatste boertje eruit te krijgen en er dus nog een litertje extra in kan). Wat is de truuk: Helemaal leeg zorgt voor een geringe kans op besmetting, en dan bovendien een slecht kleine besmetting. Helemaal leeg betekent ook dat het restje diesel waarschijnlijk door de retour-diesel wat extra is opgewarmd en dus eventueel aanwezig water de kans krijgt in "damp" in de tank te hangen. Helemaal vol betekent dan dat je alle waterdamp verdringt door diesel (je verwijdert dus steeds een beetje water uit je tank). En helemaal vol - zeker als je de auto langer weg zet - betekent ook dat er geen condens kan ontstaan -- er is zo bovendien ook een minimaal contact met de (buiten) lucht. Bedenk dan ook nog eens dat bij winterse temperaturen de schimmelgroei - als daar al sprake van zou zijn - erg traag verloopt.
Dat de bio-diesel in de petro-diesel de schuld heeft is een sprookje (zie ook de oorsprong van deze schimmel in de vliegtuig-kerosine). Wel is het goed denkbaar dat biodiesel het mengen met water iets makkelijker maakt, en dus daarmee een eventuele groei bevorderd.
Groeten MarcS
't Is geen bacterie (althans meestal niet), 't is ook geen alg, maar het is in het algemeen een schimmel, en hij heet Hormoconis resinae (of één van de wetenschappelijke synoniemen -- google maar eens).
Hoe je het je moet voorstellen: De schimmel heeft diesel, lucht en water nodig, en kan kennelijk goed overleven in een omgeving met veel diesel (of kerosine etc.). Hoe komt ie daartoe? Ook dat is eevoudig: Deze schimmel is geëvolueerd uit een schimmel die gespecialiseerd was in harshoudend hardhout, harshoudend hardhout is voor de meeste organismen niet echt verteerbaar maar er zijn dus toch schimmels die het lukt (net als er bijv. schimmels zijn die haar, veren of nagel - dus "hoorn" - aan kunnen).
Doordat de hars-hard-hout schimmel in de bodem ook olie-vervuilingen tegenkwam is ie overgehopt op een nieuw dieet. En nu is het dus o.a. bij vliegtuigbrandstof en in de nautische wereld een "alledaags" probleem. Bij automotive diesel is het probleem veel kleiner, met name omdat 1º de diesel-omloop vrij groot is, de zuiverheid sowieso wat hoger is, en dus ook omdat er gewoonlijk maar erg weinig water in de tank zit, en ten 2º het itt de gebruikelijke problemen bij bootjes en schepen er gewoonlijk geen grote bedrijfsvoorraad in een auto zit, en deze voorraad gewoonlijk met een zekere regelmaat wordt opgebruikt - de turn-over is dus véél groter.
Verstandig tanken helpt de risico's dan nog weer verder te verkleinen. Rijdt de tank gewoonlijk goed leeg en vul dan de eenmaal vrijwel lege tank ook helemaal tot de rand (ik schud altijd even aan de auto om dat laatste boertje eruit te krijgen en er dus nog een litertje extra in kan). Wat is de truuk: Helemaal leeg zorgt voor een geringe kans op besmetting, en dan bovendien een slecht kleine besmetting. Helemaal leeg betekent ook dat het restje diesel waarschijnlijk door de retour-diesel wat extra is opgewarmd en dus eventueel aanwezig water de kans krijgt in "damp" in de tank te hangen. Helemaal vol betekent dan dat je alle waterdamp verdringt door diesel (je verwijdert dus steeds een beetje water uit je tank). En helemaal vol - zeker als je de auto langer weg zet - betekent ook dat er geen condens kan ontstaan -- er is zo bovendien ook een minimaal contact met de (buiten) lucht. Bedenk dan ook nog eens dat bij winterse temperaturen de schimmelgroei - als daar al sprake van zou zijn - erg traag verloopt.
Dat de bio-diesel in de petro-diesel de schuld heeft is een sprookje (zie ook de oorsprong van deze schimmel in de vliegtuig-kerosine). Wel is het goed denkbaar dat biodiesel het mengen met water iets makkelijker maakt, en dus daarmee een eventuele groei bevorderd.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 23 Mei 2013, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bacterie in diesel na winterstop?
Hallo Marc,
Dankje voor de duidelijke uitleg. Weet ik in ieder geval weer waar ik op moet letten. zeker bij die oude tank die niet in gebruik is.. van mijn andere tank is de turnover meestal een of twee keer per maand en dan is tie ook zo goed als leeg.
Groet Piet
Dankje voor de duidelijke uitleg. Weet ik in ieder geval weer waar ik op moet letten. zeker bij die oude tank die niet in gebruik is.. van mijn andere tank is de turnover meestal een of twee keer per maand en dan is tie ook zo goed als leeg.
Groet Piet
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Re: Bacterie in diesel na winterstop?
Bedankt voor al jullie reacties!
Lachend door de APK. Volgend jaar gewoon vooraf een scheutje, dan hoef ik me er zeker geen zorgen over te maken.
Groet,
Willem
Lachend door de APK. Volgend jaar gewoon vooraf een scheutje, dan hoef ik me er zeker geen zorgen over te maken.
Groet,
Willem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bacterie in diesel na winterstop?
Willem schreef:Bedankt voor al jullie reacties!
Lachend door de APK. Volgend jaar gewoon vooraf een scheutje, dan hoef ik me er zeker geen zorgen over te maken.
Dag Willem,
Misschien moet je ook bruine basterdsuiker in je tuin strooien tegen de olifanten ... dan hoef je je ook daarover zeker geen zorgen te maken.
Groeten MarcS
Re: Bacterie in diesel na winterstop?
Landmarcs schreef:
Dag Willem,
Misschien moet je ook bruine basterdsuiker in je tuin strooien tegen de olifanten ... dan hoef je je ook daarover zeker geen zorgen te maken.
Groeten MarcS
Dank voor de tip. Afgelopen jaar al gedaan, maar trok hordes giraffes aan. Denk niet dat dat dus echt een goed middeltje is.
Gr Willem
Nieuws en feiten over de Land Rover Defender www.landrover-defender.eu
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten