automaatbak schakeld niet

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
trikepower
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 Jan 2012, 22:15

automaatbak schakeld niet

Berichtdoor trikepower » 16 Mei 2013, 08:06

Beste medeforumers,

Zins kort heb ik een range rover classic 300TDI met 3traps automaat.
Van de week is de koppeling eruit gebrand, toen ik een vrachtje van 2 ton 100km vervoerden.
Er is nu nog wel iets mee te rijden, maar hij trekt niet meer.

Nadat hij eruit gebrand is wil de automaatbak niet meer overschakelen hij blijft in zijn 1st versnelling staan.

Komt dit doordat de koppeling versleten is, of is hier een andere reden voor?
Is er nog een manier om dit te testen? Kan je het ook testen, dat je handmatig overschakeld?

Ik hoor graag jullie mening.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: automaatbak schakeld niet

Berichtdoor Roger B. » 16 Mei 2013, 11:05

Een automaat heeft geen koppeling maar een koppelomvormer......er kan wel in de automaat eea verbrand zijn aan rembanden en plaatjes

maar aks je dat alleen met die 2ton over 100km gedaan hebt......
gone

Gebruikersavatar
Thomas Td5
Berichten: 824
Lid geworden op: 26 Dec 2008, 12:34

Re: automaatbak schakeld niet

Berichtdoor Thomas Td5 » 16 Mei 2013, 17:08

Een 3-traps automaat? Zeker de Chrysler Torqueflite automaat denk ik. Hier kan je e.e.a. lezen over je automaat:

http://www.allpar.com/mopar/transmissio ... -hand.html

Dit artikel gaat wel over meerdere varianten van de bak. Deze automaat in de RRC heeft geen handmatige stand voor zover ik weet.

Overigens is reparatie van een automaat of revisie specialistisch werk. Als je een goede diagnose wil moet je denk ik naar een automatenspecialist.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: automaatbak schakeld niet

Berichtdoor RobStewart » 16 Mei 2013, 19:15

trikepower schreef:Komt dit doordat de koppeling versleten is, of is hier een andere reden voor?
Is er nog een manier om dit te testen? Kan je het ook testen


Ok, if it's a 3 speed (the shifter is a giveaway it has P, R, N, D, 2 and 1) then the young Padwan correctly identified it's a Torqueflite A727.

Now it's interesting that you have it mated to 300Tdi. With the V8 there is a linkage coming off the Left Hand throttle bank that controls the throttle valve on the gearbox and this is important for the gearbox to maintain the correct line pressures in all gears through the rev range. How is this attached on your vehicle ?

Now before I would recommend the diagnosis procedure have you checked the condition of the Gearbox Oil. Any metallic particles in the oil and you are looking at a rebuild at best, although the A727 is virtually bomb proof it really doesn't like bits of metal flying round the system especially the torque converter.

Now for Diagnosis the simplest one is checking the hydraulic pressures, these are detailed in the workshop manual supplement page 95 to 97. The complete overhaul procedure is detailed on pages 53 to 100.

Many of the parts are now no longer available from Land Rover or the usual suspects but the A727 is still alive and well in the USA. Expect to be paying around $250 to $500 for a new torque converter, the front clutch housing AEU2364 is around €200,00 ex BTW from a specialist. The clutch plates AEU2357 would be around €20 each for the front and AEU2386 for the rear are about €15,00 each

If you want any further information then just ask but all the documentation I have is on paper so would require scanning and converting to pdf.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: automaatbak schakeld niet

Berichtdoor Edward » 16 Mei 2013, 19:19

RobStewart schreef:If you want any further information then just ask but all the documentation I have is on paper so would require scanning and converting to pdf.

Rob


Raar volk die Engelsen, als ze een auto bouwen hanteren ze techniek van een eeuw terug maar een brief posten kunnen ze al niet meer! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: automaatbak schakeld niet

Berichtdoor RobStewart » 16 Mei 2013, 21:06

Edward schreef:... maar een brief posten kunnen ze al niet meer!


... there was more month than salary, we ate the pigeon ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
piet_g
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 Jun 2012, 20:32
Locatie: Ossendrecht

Re: automaatbak schakeld niet

Berichtdoor piet_g » 17 Mei 2013, 09:11

maar uit nieuwsgierigheid en extra informatie...
Hoeveel KM heeft dit automaat al gelopen sinds zijn laatste grote onderhoud / revisie?
Kan ook gewoon zijn dat de automaat gewoon het nodige aan aandacht nodig had en dat de 2 ton over 100KM genoeg was om hem dat laatste duwtje te geven. want op zich is dat niet een gewicht en afstand waar die automaat echt problemen mee zou moeten hebben. mist je de handrem van de aanhanger vergeten zou zijn ;).. dan was het te trekken gewicht iets zwaarder dan 2 ton :).

@rob, waren dat dezelfde duiven die jullie na de oorlog een medaile hadden gegeven voor hun inzet en moed? :P
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Ruud14
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 Mei 2013, 22:10

Re: automaatbak schakeld niet

Berichtdoor Ruud14 » 19 Mei 2013, 10:07

Geen idee wat er dan stuk is in de bak
Maar ik heb evt nog wel een automaatbak van een 300tdi liggen
Mocht je er belang bij hebben
Laatst gewijzigd door Ruud14 op 22 Mei 2013, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

trikepower
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 Jan 2012, 22:15

Re: automaatbak schakeld niet

Berichtdoor trikepower » 21 Mei 2013, 11:12

Bedankt voor alle reactie's
Deze auto heeft vaker en ook zwaardere vrachten gereden.

Het kan toch ook zijn dat er te weining olie in de (koppelomvormer?) zit?
Hoe kan ik dit het makkelijkste controleren? Ik neem aan dat dit andere olie is dan die je met de peilstok meet.
Er van uitgaand dat er olie in zit om alles te smeren, en er andere olie in zit voor de overbrenging (koppelomvormer?)

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: automaatbak schakeld niet

Berichtdoor Edward » 21 Mei 2013, 12:58

Er zit geen olie in, maar ATF. Maar als ik het zo les dan kun je ervan uitgaan dat de bak verbrand is. Dit ontstaat door langdurig met zware lasten te rijden, de automaat gaat dan niet in lock-up en blijft constant een beetje slippen.

Reviseren of vervangen is dan de enige optie.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten