aandraaimomenten vliegwiel etc

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

aandraaimomenten vliegwiel etc

Berichtdoor def92 » 14 Mei 2013, 15:34

heren,

ik wil vanavond en morgen mijn koppeling en vliegwiel monteren. Ook de keerring die achterhet vliegwiel zit en het koperen busje.
Hoe krijg ik het koperen busje eruit? Hoe krijg ik het nieuwe er mooi in? Gewoon een dop erop en aantikken?

Met wat voor moment moeten de bouten van de krukaskeering, vliegwiel en koppeling aangedraait worden? Loctite tussen de bouten van het vliegwiel?

centreren van de koppeling kan met een dop zeker?

alvast bedankt,,
groeten

Roger B.

Re: aandraaimomenten vliegwiel etc

Berichtdoor Roger B. » 14 Mei 2013, 16:23

Als je aanhaalmomenten vraagt is het wellicht praktisch als je vermeld om wat voor motor het gaat......

het juiste werkplaatshandboek aanschaffen helpt een ontzettend end..

de bronzen bus in het gat in de krukas is je toplager.
Ik verwijder deze altujd door er buitenlangs een beiteltje of schroevendraaiertje langsaf te tikken. Busje breekt en kan ervzo uitgepakt worden.
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 14 Mei 2013, 17:24

het er terug intikken van die bronzen bus kun je met een hamer met een poliester kop.. dit om en dan voorzichtig de bus er recht in slaan. met een stalen hamer kun je er deuken in slaan.

verder is het idd aan te raden om een werkplaats handboek aan te schaffen idd.. daar staat alles netjes in wat betreft aandraai momenten.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

def92

Berichtdoor def92 » 14 Mei 2013, 18:30

Dan google ik even naar een werkplaatshandboek.

het betreft een td5

groeten.

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 14 Mei 2013, 19:13

Plaats de bouten van het oliekeerringhuis en draai deze in de aangegeven volgorde vast tot 9 Nm.

5
3 4
1 2

Plaats nieuwe vliegwiel-bevestigingsbouten. Draai de bouten in diagonale volgorde, vast tot:

Fase 1 - 40 Nm;
Fase 2 - 90° doordraaien.

Plaats de moeren van het koppelingsdeksel en draai deze in diagonale volgorde vast tot 25 Nm

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Tjalf Bloem

Berichtdoor Tjalf Bloem » 14 Mei 2013, 23:39

Ik heb laatst ergens gelezen dat je er vet in moet smeren en dan met een passense staf (koppelingcentreertooltje) erin en hier op slaan. Dat vet duwt dan de bus naar buiten. Bij mij werkte dit niet. Ik heb toen een plaatmoer ovaal gezaagt en de kantjes er schuin af gefijld. Er zit een holle ruimte achter de bronzen bus. Hierdoor kun je de moer schuin naar binnen schuiven, kantelen zodat ie net achter het bronzenbusje blijft haken. En met een stuk draadeind, een moer en een dikke dop uit je doppenset trek je het busje zo naar buiten.

Voor de keering, tenminste bij de Td5 moet ook de carterpan eronderuit en dan is het handig als je gelijk een niewue carterpanpakking hebt liggen. Maar gezien je alias zal je wel geen Td5 hebben.

succes!
Tjalf

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Mei 2013, 05:58

Maar gezien hij zegt dat het een Td5 betreft zal het wel WEL om een Td5 gaan....... ;)
gone

def92

Berichtdoor def92 » 15 Mei 2013, 17:05

Nu lees ik in het werkhandboek dat de bouten van het carter zowel los als vastgemaakt moeten worden in een bepaalde volgorde.
Wat is de reden dat deze losgehaald moet worden op een bepaalde volgorde?

groeten

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Mei 2013, 17:29

dezelfde als dat een cilinderkop ook op volgorde losgemaakt wordt .... voorkomen dat eventuele spanningen in het materiaal zorgen voor krom trekken of erger
gone

Terug naar “Techniek”