kleur koel vloeistof 200tdi?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

Re: kleur koel vloeistof 200tdi?

Berichtdoor piet_g » 07 Mei 2013, 13:22

net nog even goed gekeken.. ik heb G12+. ontwikkeld voor de bescherming van non-ferro metalen zoals aluminium en magnesium.
Ben net ook nog even naar het bedrijf gereden waar ik de vloeistof gehaald had en wanneer zij een 90 met mijn blok op zoeken dan staat daar doodleuk bij dat er deze roze vloeistof in moet.

Verder hadden ze alleen nog een blauwe variant, waarvan niet er op stond wat er nu in zat.. buiten dit spul niet drinken.. niet goed voor je :P
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Mei 2013, 15:38

piet_g schreef:net nog even goed gekeken.. ik heb G12+. ontwikkeld voor de bescherming van non-ferro metalen zoals aluminium en magnesium.
Ben net ook nog even naar het bedrijf gereden waar ik de vloeistof gehaald had en wanneer zij een 90 met mijn blok op zoeken dan staat daar doodleuk bij dat er deze roze vloeistof in moet.

Verder hadden ze alleen nog een blauwe variant, waarvan niet er op stond wat er nu in zat.. buiten dit spul niet drinken.. niet goed voor je :P

Waarin opzoeken?? Want de automaterialenzaak hier zoekt ook dingen op in het systeem van hun leverancier en zij kunnen je precies vertellen wanneer dat systeem nonsens verkoopt. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mei 2013, 15:46

ja dat was mijn hoop ook... maar die kerel stond me beetje wazig aan te kijken dat dit spul niet geschikt was voor oudere blokken.. en het was geen jonge kerel zegmaar..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mei 2013, 15:50

begin me nu ook af te vragen waar hij zit te kijken.. want als op de site van MPM zit te kijken, krijg ik een heel ander product als advies..
------

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Mei 2013, 17:57

Piet.

This is the official line for the 2.5NA:

Use only UNIVERSAL Anti-freeze or an Ethylene Glycol based anti-freeze, containing no methanol, with non-Phosphate corrosion inhibitors suitable for use in cast iron and aluminium alloy engines to ensure protection of the cooling system against frost and corrosion.

Percentage
Engine Mixture Concentration Protection
4-cyl. Engines (cast iron) One part anti-freeze two parts water 33% Down to -20°C One part anti-freeze one part water 50%" Below -20°C to -36°C

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

piet_g

Berichtdoor piet_g » 07 Mei 2013, 18:05

Dankje Rob,

Pak het morgen mee als ik toch onderdelen ga halen. Even kijken waar ik makkelijk het blok even kan spoelen.
------

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2013, 19:00

piet_g schreef:Dankje Rob,

Pak het morgen mee als ik toch onderdelen ga halen. Even kijken waar ik makkelijk het blok even kan spoelen.

Als die G12+ nu non-phosphate dan kan je je het spoelen besparen, dus als het even kan achterhalen wat er nu werkelijk in zit.

MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Mei 2013, 00:01

Nog een artikeltje betreffende moderne (G12) koelvloeistof in oldtimer motoren.
AMT.nl - koelvloeistoffen voor de oldtimer.pdf
(45.95 KiB) 275 keer gedownload

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Mei 2013, 07:58

Landmarcs schreef:
piet_g schreef:Dankje Rob,

Als die G12+ nu non-phosphate dan kan je je het spoelen besparen, dus als het even kan achterhalen wat er nu werkelijk in zit.

MarcS

Overigens bestaat er RODE "long life" koelvloeistof (G12+) gebaseerd op mono-ethyleenglycol en onthard water met organische toevoegingen voor bescherming van alle metalen in motoren en koelsystemen, neutraal ten opzichte van pakkingen, afdichtingen en slangen. EN nitriet-, amine-, fosfaat- en silicaatvrij. Vorstbeveiliging tot -38 graden.
Dus.........

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Mei 2013, 08:58

Precies ...

Het "nadeel" van zo'n -38º mix is dat ze je de helft water verkopen (of met andere woorden: je kan ook ipv een "pre-mixed" een "concentrate" kopen -- zoek maar eens op Havoline XLC).
En als tweede "nadeel" is er die -38º bescherming: dat wil zeggen half-half ethyleenglycol-water en omdat ethyleenglycol slecht de helft van de koelcapaciteit heeft van water heeft zo'n mix dus 75% van de koelcapaciteit. In "warme" landen kan je wellicht beter een "warmere" mix gebruiken (bijvoorbeeld één liter water per twee liter 50-50 mix toevoegen - je zit dan op -20º ).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”