Sinds een tijd heb ik lekage van de swiffel bollen. Vorige week weer bijgevuld maar overal waar ik parkeer laat ik 2 plasjes achter.
Ik heb wel eens gelezen dat er dan vaak een vet/olie mengsel in word gedaan. Maar wat voor een vet word er dan gebruikt? Gewoon dezelfde die voor wiel lagers word gebruikt. Heb hier een pot van SKF liggen kan ik die gewoon gebruiken?
Heb er nu 75W90 in zitten (goed alternatief volgens specs)
Vet/olie in swiffel bol serie III
- arjan_de_jong
Vet/olie in swiffel bol serie III
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
Re: Vet/olie in swiffel bol serie III
Hallo Arjan,
Over de vulling van swivel bollen is al een en ander geschreven hier.
Zelf heb ik one-shot-grease erin zitten (weet zo snel niet het onderdeel nummer), is een portie verpakking half vloeibaar vet voor 1 swivel. Zijn je keerringen nog wel op orde?
groetjes, Fenna
Over de vulling van swivel bollen is al een en ander geschreven hier.
Zelf heb ik one-shot-grease erin zitten (weet zo snel niet het onderdeel nummer), is een portie verpakking half vloeibaar vet voor 1 swivel. Zijn je keerringen nog wel op orde?
groetjes, Fenna

Is idd al het één en ander over geschreven, nog niet zo gek lang geleden. Zou er ook zo'n "one shot" grease in stoppen. Zit er precies de goede hoeveelheid in en het is niet duur. Kijk eerst eens naar de keringen en de bollen zelf. Vaal zijn van de bollen het chroom beschadigd, soms zelfs putjes er in en is daardoor de kering ook beschadigd.
Groetn Jan
Groetn Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
- arjan_de_jong
Ja Ze zijn idd wel wat beschadigt en ook op de lijst om een keer te vervangen. Maar heb er nu dus olie in zitten dat is natuurlijk behoorlijk dun.
Vet is veel dikker en verwacht dat dat er wel weer in blijft zitten dan.
Heb even zitten op one shot grease en vond dit bij paddock. Ik neem aan dat dit bedoeld word?
http://www.paddockspares.com/stc3435-one-shot-grease.html
Dan word dat pas na het evenement. Zo maar weer een beetje bij vullen en dan maar een beetje lekken
Bedankt voor de reacties!
Vet is veel dikker en verwacht dat dat er wel weer in blijft zitten dan.
Heb even zitten op one shot grease en vond dit bij paddock. Ik neem aan dat dit bedoeld word?
http://www.paddockspares.com/stc3435-one-shot-grease.html
Dan word dat pas na het evenement. Zo maar weer een beetje bij vullen en dan maar een beetje lekken
Bedankt voor de reacties!
Hallo Arjan,
Dat is idd het spul dat ik er in heb zitten.
groetjes, Fenna
Dat is idd het spul dat ik er in heb zitten.
groetjes, Fenna

Klopt, ik ook. Heb nog anderhalve tube liggen. Als je wilt kun je die er voor het weekend nog in kieperen? Met 3/4 tube in elke bol red je het wel dat weekend, kun je daarna de rest doen. Of er een kopen op de sort-out zondag, zullen ze vast wel hebben liggen. Tjits kan ze mee nemen kun je ze op haar werk op pikken. Hoor het wel,
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
- arjan_de_jong
Goed plan Jan!
Is ze maandag op haar werk? Een net na 5 uur nog aanwezig? Dan haal ik het daar even op.
Is ze maandag op haar werk? Een net na 5 uur nog aanwezig? Dan haal ik het daar even op.
Vet is dikker als het koud is, maar als je keerringen lekken met olie, lekken ze ook met Swivel Grease. Warm vet maar eens op.......
Hoewel ik overal Swivel Grease in prop is het zeker geen alternatief voor het vervangen van de keerringen of zelfs maar het uitstellen van het vervangen!
Hoewel ik overal Swivel Grease in prop is het zeker geen alternatief voor het vervangen van de keerringen of zelfs maar het uitstellen van het vervangen!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
theoretisch niet, maar in de praktijk zal een swivel waar olie uit druppelt met vet vaak slechts lekken langs de keerring en zo de bol vettig houden.... niet droog zijn dus, maar ook geen vlekken achterlaten waar je parkeert
gone
One shot swivel grease is zogenaamd EP 00 vet. Dun vet dat als het warm is bijna net zo dun wordt als olie.
Goede fuseebollen met goede keerringen lekken geen olie. Als ze dus lekken en je gaat dat verbloemen door er vet in te stoppen
is het dus een gevalletje symptoombestrijding.
Groet,
Eric.
Goede fuseebollen met goede keerringen lekken geen olie. Als ze dus lekken en je gaat dat verbloemen door er vet in te stoppen
is het dus een gevalletje symptoombestrijding.
Groet,
Eric.