Ik heb de motor in mijn Santana 2.25 td vervangen door een andere.
Nu blijkt dat er geen brandstof meer uit de leidingen naar de vesrtuivers komt, hij heeft ongeveer een uur gelopen maar nu dus niet meer. Lucht in shet systeem is niet het probleem, overal komt brandstof uit, behalve naar de verstuivers.
Nu wil ik de pomp van het oude blok overzetten.
Weet iemand hoe dat het meest eenvoudig te doen is?
De motor is qua bouw gelijk aan de 2.5 td van Landrover en de pomp komt ook overeen.
Brandstofpomp 2.5 td vervangen
-
Poullandman
-
Roger B.
Re: Brandstofpomp 2.5 td vervangen
weet je zeker dat de afsluiter op de pomp open is/aangestuurd wordt (is dat een mechanische of elektrische trouwens?
die afsluiter (elektrisch) zit in de pomp geschroefd, kun je dus ook omwisselen met de andere pomp (stuk makkelijker dan hele pomp wisselen)
specifiek voor deze motor weet ik het niet, maar voor een aantal motoren heeft Landrover een tool dat het riemwiel vastzet in het distributiehuis zodat de pomp zonder demontage van de distributieriem gewisseld kan worden.
Anders moet de riem er af, als je nieuwe blok een riem van onbekende ouderdom heeft is dat sowieso wel verstandig.
Verder kan ik me voorstellen dat de pomp van een 2,5 anders ingesteld is (inspuithoeveelheden) dan die van een 2,25 en dus straks met die 2,25 pomp te weinig diesel ingespoten wordt
die afsluiter (elektrisch) zit in de pomp geschroefd, kun je dus ook omwisselen met de andere pomp (stuk makkelijker dan hele pomp wisselen)
specifiek voor deze motor weet ik het niet, maar voor een aantal motoren heeft Landrover een tool dat het riemwiel vastzet in het distributiehuis zodat de pomp zonder demontage van de distributieriem gewisseld kan worden.
Anders moet de riem er af, als je nieuwe blok een riem van onbekende ouderdom heeft is dat sowieso wel verstandig.
Verder kan ik me voorstellen dat de pomp van een 2,5 anders ingesteld is (inspuithoeveelheden) dan die van een 2,25 en dus straks met die 2,25 pomp te weinig diesel ingespoten wordt
gone
-
Poullandman
Die afsluiter is al gewisseld en dat heeft niet geholpen.
Beide blokken zijn hetzelfde dus dat mag geen probleem zijn.
Hoe zet ik echter een pomp van de ene motor naar de andere en hoe stel ik dat dan af?
Beide blokken zijn hetzelfde dus dat mag geen probleem zijn.
Hoe zet ik echter een pomp van de ene motor naar de andere en hoe stel ik dat dan af?
-
Roger B.
ah, ik dacht dat er een 2,25 uit en 2,5 in gegaan was, vandaar..
timing afstellen doe je met een meetklokje, dat moet ook als je het riemwiel kunt blokkeren en dus de distributie niet van tijd gaat.
het best even zoeken naar een wpl handboek daar staat de procedure geheid in beschreven
timing afstellen doe je met een meetklokje, dat moet ook als je het riemwiel kunt blokkeren en dus de distributie niet van tijd gaat.
het best even zoeken naar een wpl handboek daar staat de procedure geheid in beschreven
gone
ik probeer het ook een beetje te begrijpen, maar ik verdwaal ook wat in het verhaal.
Dit is wat ik er van begrepen heb:
Je hebt nu een 2.25 diesel in je santana liggen en je hebt een 2.5TD blok liggen voor onderdelen??
Als dat zo is, dan weet ik niet wat santana veranderd maar onze 2.25 had een manuele schakelaar (trekknop) om de brandstof naar de distributiepomp te onderbreken. deze stond standaard open. terwijl onze 2.5NA (van ons heeft een onderblok van een 2.5TD) een elektrische cut off valve heeft..
verder was bij ons de distrubutie pomp van de 2.25 anders dan die van de 2.5.
Dit is wat ik er van begrepen heb:
Je hebt nu een 2.25 diesel in je santana liggen en je hebt een 2.5TD blok liggen voor onderdelen??
Als dat zo is, dan weet ik niet wat santana veranderd maar onze 2.25 had een manuele schakelaar (trekknop) om de brandstof naar de distributiepomp te onderbreken. deze stond standaard open. terwijl onze 2.5NA (van ons heeft een onderblok van een 2.5TD) een elektrische cut off valve heeft..
verder was bij ons de distrubutie pomp van de 2.25 anders dan die van de 2.5.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
-
Poullandman
Waarschijnlijk heb ik het wat verwarrend gemaakt.
De Santana heeft een 2.25 TD motor die bij Land Rover niet bekend is maar bijna gelijk is aan de 2.5 TD.
Er is dus een andere 2.25 TD motor ingekomen waarvan de inspuitpomp defect is.
Nu wil ik dus mijn oude pomp overzetten.
Sorry voor de vewarring.
De Santana heeft een 2.25 TD motor die bij Land Rover niet bekend is maar bijna gelijk is aan de 2.5 TD.
Er is dus een andere 2.25 TD motor ingekomen waarvan de inspuitpomp defect is.
Nu wil ik dus mijn oude pomp overzetten.
Sorry voor de vewarring.
Post je vraag ook eens op het groene forum http://landrover.startpagina.nl/prikbord/list.php?1162 als ik het goed heb zitten daar mensen die ook santana's hebben. Anders bel Ron Bolleboom eens. Is voor zover ik weet ook wel bekend met santana's. En naar ik meen nooit te beroerd om je de goede richting op te wijzen. Verder kan ik je niet helpen.
Groeten Jan
Groeten Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.
- RobStewart
Firstly to clarify things chaps we are talking about the highly unique Series III 2,25 Turbo Diesel made by Santana which is nothing like the 2,25 NA Diesel from Land Rover.
This uses the CAV DPS horizontal pump similar to the 2,5TD.
To swap over the pump from the 2,25 to the 2,5 is not a problem but setting the timing and getting the air out of the system is critical.
Do you want the specific instructions for setting the new pump up on the 2,5TD or do you want help diagnosing the existing fuel system on the 2.5TD. If you can read Spanish then I have the workshop manual for the 2,25 TD as well as the parts book.
Rob
This uses the CAV DPS horizontal pump similar to the 2,5TD.
To swap over the pump from the 2,25 to the 2,5 is not a problem but setting the timing and getting the air out of the system is critical.
Do you want the specific instructions for setting the new pump up on the 2,5TD or do you want help diagnosing the existing fuel system on the 2.5TD. If you can read Spanish then I have the workshop manual for the 2,25 TD as well as the parts book.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Poullandman
Rob,
Thats the exact engine I have.
I have never switched a diesel pump so I was wondering how to do that.
When the pump is removed Will it stay in the same timing position or will it turn?
I have read how to remove and refit a pump but will it get offset during the swap?
I thought the way to do it is:
Set all timing on both engine right like described in the manual
Swap pump from old to new
Set timing like described.
Will it be so simple?
Regards
Poul
Thats the exact engine I have.
I have never switched a diesel pump so I was wondering how to do that.
When the pump is removed Will it stay in the same timing position or will it turn?
I have read how to remove and refit a pump but will it get offset during the swap?
I thought the way to do it is:
Set all timing on both engine right like described in the manual
Swap pump from old to new
Set timing like described.
Will it be so simple?
Regards
Poul
- RobStewart
Poul,
No mater how careful you are the timing on the pump will change when you remove it and in any case it is good practice to re-time it when you refit it.
So set the flywheel to the EP mark or pin the flywheel if it's the later type and check that the timing marks on the crankshaft, camshaft and pump against the timing marks on the timing case. You can then remove cover on the side of the pump to set the inner disc with the timing pin by rotating the pump on the timing casing casing and again mark it. Rotate the engine 2 full turns and re check.
You can then bleed the system. I normally start with getting fuel down to the pump, then rotate the engine on the starter with the 4 pipes to the injectors slackened off a little bit to allow the air out. Diesel will come out of the connections so be prepared for it (usual Health and Safety Rules apply). When you are sure there is no more air tighten the pipes on the injectors, face East and she should start.
Rob
No mater how careful you are the timing on the pump will change when you remove it and in any case it is good practice to re-time it when you refit it.
So set the flywheel to the EP mark or pin the flywheel if it's the later type and check that the timing marks on the crankshaft, camshaft and pump against the timing marks on the timing case. You can then remove cover on the side of the pump to set the inner disc with the timing pin by rotating the pump on the timing casing casing and again mark it. Rotate the engine 2 full turns and re check.
You can then bleed the system. I normally start with getting fuel down to the pump, then rotate the engine on the starter with the 4 pipes to the injectors slackened off a little bit to allow the air out. Diesel will come out of the connections so be prepared for it (usual Health and Safety Rules apply). When you are sure there is no more air tighten the pipes on the injectors, face East and she should start.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery