salisburyas vs standaard
salisburyas vs standaard
Wat of is er verschil tussen een standaard serie 2a achteras en een salisbury as. Qua passen moet het kunnen, 
groeten ronald
Op elk forum is er wel 1
Op elk forum is er wel 1
Re: salisburyas vs standaard
Ronald,
Ik heb dit een aantal maanden geleden dus ook geprobeerd met de steekassen uit een salibury diff in een LR diff (beide uit defender 110) met het volgende resultaat.
Wat betreft het aantal splines past het inderdaad.
Echter bij het afmonteren bleek dat de salisbury steekas op een of andere manier net iets te lang was. Of de steekas in zijn geheel wellicht te lang is of dat de splines niet versgenoeg ingefreesd zijn op de as weet ik verder niet.
Wel werd duidelijk dat ik bij het afmonteren de steekasdeksel niet aangesloten kreeg, en bij licht aantrekken van de bouten bleek duidelijk hoorbaar dat die vlieger niet opgaat dus daar zijn we toen erg snel ook maar mee gestopt om geen schade aan het diff aan te richten
Dus aan het eind van de rit lukt het dus niet. Ik heb het althans niet voor elkaar gekregen.
Luke
Ik heb dit een aantal maanden geleden dus ook geprobeerd met de steekassen uit een salibury diff in een LR diff (beide uit defender 110) met het volgende resultaat.
Wat betreft het aantal splines past het inderdaad.
Echter bij het afmonteren bleek dat de salisbury steekas op een of andere manier net iets te lang was. Of de steekas in zijn geheel wellicht te lang is of dat de splines niet versgenoeg ingefreesd zijn op de as weet ik verder niet.
Wel werd duidelijk dat ik bij het afmonteren de steekasdeksel niet aangesloten kreeg, en bij licht aantrekken van de bouten bleek duidelijk hoorbaar dat die vlieger niet opgaat dus daar zijn we toen erg snel ook maar mee gestopt om geen schade aan het diff aan te richten
Dus aan het eind van de rit lukt het dus niet. Ik heb het althans niet voor elkaar gekregen.
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
-
Roger B.
bedoelt Ronald niet gewoon complete as past... dus niet een deel van een salusbury samenvoegen met een deel van een rover?? en vraagt ie wat er anders (beter??) is aan een salisbury??
gone
Ja dat kan uiteraard ook nog , dat hij bedoeld ene type in zijn geheel vervangen door andere. Daar is zijn vraag dan misschien ietwat vaag of heb ik (of wij wellicht) dat verkeerd begrepen.
Misschien dat ronald dat nog toe kan lichten. In geval hij bedoeld de gehele as vervangen voor een andere, dat antwoord moet ik schuldig blijven maar ik meen me te herinneren wel eens hier gelezen te hebben dat zoiets kon. Maar er zijn hier ongetwijfeld ervaringsdeskundigen die daar veel meer details over hebben
Luke
NB Wat betreft de verschillen tussen de 2.......Salibury wordt ook wel de Heavy Duty achteras genoemd.....allemaal net even iets zwaarder. In principe bedoeld voor militaire toepassingen meen ik, maar later ook gewoon toegepast op civiele uitvoeringen
De assen zijn voor zover mij bekend ook wisselend standaard af fabriek gemonteerd.
Wat betreft europa kan ik geen uitspraken doen over welke in welke periodes, in Zuid Aamerika / Brazilie vanaf moment van assemblage def Tdi tot ik meen 2002 de Salisbury assen, daarna LR assen
Ik weet dat dit niet echt relevant is voor de nederlandse situatie, maar ik denk dat er zo ook wel gestoeid zal zijn met welke assen in welke jaren, zal wel weinig logica in zitten.... tis tenslotte land rover he
Misschien dat ronald dat nog toe kan lichten. In geval hij bedoeld de gehele as vervangen voor een andere, dat antwoord moet ik schuldig blijven maar ik meen me te herinneren wel eens hier gelezen te hebben dat zoiets kon. Maar er zijn hier ongetwijfeld ervaringsdeskundigen die daar veel meer details over hebben
Luke
NB Wat betreft de verschillen tussen de 2.......Salibury wordt ook wel de Heavy Duty achteras genoemd.....allemaal net even iets zwaarder. In principe bedoeld voor militaire toepassingen meen ik, maar later ook gewoon toegepast op civiele uitvoeringen
De assen zijn voor zover mij bekend ook wisselend standaard af fabriek gemonteerd.
Wat betreft europa kan ik geen uitspraken doen over welke in welke periodes, in Zuid Aamerika / Brazilie vanaf moment van assemblage def Tdi tot ik meen 2002 de Salisbury assen, daarna LR assen
Ik weet dat dit niet echt relevant is voor de nederlandse situatie, maar ik denk dat er zo ook wel gestoeid zal zijn met welke assen in welke jaren, zal wel weinig logica in zitten.... tis tenslotte land rover he
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
)
ronald93 schreef:Wat of is er verschil tussen een standaard serie 2a achteras en een salisbury as. Qua passen moet het kunnen,
Heb je een 2a 88" of 109"?
Bij een 88"is het niet echt handig om een Salisbury achteras te monteren. De achterste aandrijfas wordt dan wel erg kort waardoor de hoeken van de kruisjes ietwat groot worden wat weer veel trillingen geeft. En je zal die aandrijfas dan speciaal moeten laten maken.
Heb je een 109" dan kan het wel.
De serie 2a 109" is nooit geleverd met een Salisbury. Wel met een Rover achteras en de 1-ton versie met een ENV achteras.
De serie 3 109" is wel geleverd met een salisbury en die past dan zo onder jou 2a.
Je hebt dan wel andere schokdempers nodig plus de achterste aandrijfas van een salisbury serie 3 109 en dan hangt het er ook nog van af wat voor blok je hebt want de achterste aandrijfas van een 4 cilinder 109 is weer anders dan die van een 6 cilinder.
Groet,
Eric.
Ik dacht gelezen te hebben dat zelfs de 2A 109 tegen de introductie van de series 3 ook een salisbury achteras heeft gehad. als dat waar is, moet het zeker te weten passen 
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Allemaal bedankt voor de reacties, ik heb een complete salisbury as liggen, bij mijn standaard 109 serie 2 a as die er nu onderzit zijn een paar wielbouten los gegaan, dwz, de las waar ze mee gehecht zijn is los gegaan, en 2 zijn uitgekottert vandaar de vraag of ik de as compleet kan overzetten, de maat voering komt overeen, maar zat meer te denken of de overbrenging invloed op de aandrijfing heeft
groeten ronald
Op elk forum is er wel 1
Op elk forum is er wel 1
De salisbury as van een stage one heeft een andere overbrenging voor de rest is het 1 : 4.7 als het een salisbury as is van een bladgeveerde serie III
Sander
Sander
SanderTD4
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
http://www.otototaal.com
109 RHD uit het Engelse leger
Lightweight series III (verkocht)
Santana 88 super (verkocht)
Defender 130 TD5 (verkocht)
Defender 110 mpi
Deze komt van een engelse serie 3 dus moet passen, zal er mee aan de gang. Bedankt allemaal 
groeten ronald
Op elk forum is er wel 1
Op elk forum is er wel 1
- ikke jelle
hallo allemaal
even inhaken op dit oude draadje
ik vroeg me af "wat voor assen heb ik er dan onder zitten"
een salisbury of rover of ENV
heb zelf een s2a ex leger
valt dat ergens op nr uit te zoeken specifieke kenmerken op de as zelf
als iemand me hier wijzer mee kan maken hoor ik het graag