1984 110 ht ombouwen naar grijs kenteken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: 1984 110 ht ombouwen naar grijs kenteken

Berichtdoor Landmarcs » 27 Apr 2013, 13:34

Roger B. schreef:tuurlijk, in de stromende regen een voorwerp dat in je auto zou kunnen en je niet nat wil hebben op het dak of aanhanger leggen (die aanhanger zeul ik bij voorkeur ook niet onnodig mee naar plekken waar je je auto moet parkeren) heeft de voorkeur.... en ik zei al PERSOONLIJK wil ik geen vast schot.... in mijn gebruik van de auto heb je daar eerder last dan voordeel van... Klopt dat het schot niet zo ver naar voren HOEFT in een 110, die aversie komt ook niet specifiek van de 110 vandaan ( in mijn T5 staat het schot zo ver naar voren dat de rugleuning van de stoel in de achterste stand kaarsrecht staat)

Roger B.,

We moeten uitkijken, want ik ben het van harte met je eens.
De voordelen van een hoog schot wegen mi zelden op tegen de nadelen.
Vlgs mij is - naast de mogelijkheid om alles in de laadbak tegen het schot op te stapelen (maar daarvoor kan je ook een demontabel hondenrek oid gebruiken) - het enige voordeel dat je de laadbak niet hoeft te isoleren (want zowel qua geluid als qua koud/warmte is de laadbak standaard wel heel erg kaal), en je dus sneller wat warmte in de cabine krijgt (je krijgt zomers ook sneller hitte).
Omdat de laadbak krap 2 meter lang is en geen zijdeur heeft ben ik heel blij met een laag schot ik kan nu makkelijk bij de zooi die voorin de laadbak ligt -- en je kan met zo'n laag schot de laadbak ook als rijdend twee-persoons bed gebruiken, met een volledig schot zou ik dan claustrofobisch worden (nog afgezien van het feit dat ik nu overtollige bagage, om ruimte te maken, op de voorzittingen kieper - dat zie ik me niet doen met een volledig schot).

Groeten MarcS

Daniel_laro

Berichtdoor Daniel_laro » 27 Apr 2013, 14:12

Ik ben net even aan het meten geslagen. Volgens mij kom ik maar 2 tot 3 cm tekort om aan de 25 cm te komen. Dat zou betekenen dat een dakverhoging heel minimaal zou zijn en makkelijk onder het roofrack past.

Ik heb liever het lage (bestaande) schot dan een hoog schot i.v.m. lange ladingen, ik heb dus een voorkeur voor de dakverhoging.

Waar moet de verhoging precies aan voldoen v.w.b. afmetingen?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Apr 2013, 15:07

Dag Daniel,

Meet een en ander liefst nog eens heel precies (bijv onder een poortje of roldeur oid met een vlakke ondergrond hebt en geen meet-fout kan optreden.
Eventueel kan je dan ook gered zijn met een geringe verhoding van de veren (of een verhoger tussen de veren) achter (wel opletten want als ie achter hoger staat gaat de lichte-deuropening ook weer iets omhoog. Dit is wel eerder gedaan, de auto moet leeg aan de norm-maten voldoen -- misschien lukt het zelfs met hulp-luchtveren die je dan voor de meting leeg even lekker oppompt.
Een andere oplossing kan ook zijn (maar alleen als je zelf niet al te lang bent) de lichte deuropening iets verkleinen -- "gewoon" een strookje in de deur-opening lijmen waarmee je die 2-3 cm verschil "aanvult". Er is nl. in de regelgeving alleen de maat beschreven tussen de lichte opening en het hoogste punt van het dak.

Wat betreft het opzet-dakje: kijk gewoon even naar een HardTop zoals die door de dealer geleverd is. Lang geleden mocht het met slechts een kort dakje, nu moet het dak over de volle vlakke lengte verhoogd, wel met een schuine voorkant in het verlengde van het cabine-dak. Binnen moet in het bestaande dak een gat gezaagd, tussen middelste dakspant en achterkant ... that's all.

Groeten MarcS

tinus

Berichtdoor tinus » 27 Apr 2013, 17:52

Volgens mij hoef je niet eens een gat in je dak te zagen. Het gaat erom dat het dak 25 cm boven de deur uit moet steken niet de binnemaat. Heb zelf ook ooit eens die fout gemaakt met mijn eerste stawag. Is later weer omgebouwd naar geel door degene die hem van mij heeft gekocht en die zat toch wel met een rottig gat in het dak. Ik had wel het uitgezaagde stukje bewaard, dus met een paar popnageld en plamuur ...
Maar ik ga ook weer naar grijs kenteken met mijn 110Ht. Wie weet hoe het met de ramen zit?
Volgens mij als je een compleet vullend achterschot hebt mag je zonder verhoogd dak en mag je glas rondom. Ik ga voor het lage schot, verhoogd dakje en het liefst laat ik alle 4 de ramen rondom zitten, maar ik kan mij herinneren dat je alleen aan de rechterkant een raam mag hebben.
Martin

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Apr 2013, 18:03

1 raam aan de rechterzijde in het laadgedeelte is toegestaan.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Apr 2013, 19:47

vraag me af hoe dat dan bij rechtsgestuurde auto's zit, mag je daar ipv rechts, links dat raam?
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Apr 2013, 20:15

Roger B. schreef:vraag me af hoe dat dan bij rechtsgestuurde auto's zit, mag je daar ipv rechts, links dat raam?

Nee, volgens mij wordt expliciet de rechterzijde vermeld. Maar kan zijn dat mijn kennis inmiddels gedateerd is. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Apr 2013, 22:02

volgens mij staat er ook expliciet rechts, maar de wet gaat ook niet uit van rechtsgestuurde voertuigen natuurlijk

aangezien het toelaten van dat raam uit veiligheidsoogpunt is, kan ik me voorstellen dat daar met wat inspanning best een uitzondering op papier voor te krijgen is bij linksgestuurd voertuig.... aan de andere kant.....zouden ze zo soepel zijn?
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Apr 2013, 22:08

tinus schreef:Volgens mij hoef je niet eens een gat in je dak te zagen. Het gaat erom dat het dak 25 cm boven de deur uit moet steken niet de binnemaat. Heb zelf ook ooit eens die fout gemaakt met mijn eerste stawag. Is later weer omgebouwd naar geel door degene die hem van mij heeft gekocht en die zat toch wel met een rottig gat in het dak. Ik had wel het uitgezaagde stukje bewaard, dus met een paar popnageld en plamuur ...
Martin

Martin,

Ik weet niet beter als dat het gat ook echt "moet" - net als het dakje dat eerste jaren korter mocht zijn als later toen het de volle lengte moest zijn. In de regelgeving staat dit niet expliciet genoemd, het zijn interpretaties, maar wel algemeen toegepaste dus daar kom je niet makkelijk onderuit.

Groeten MarcS

tinus

Berichtdoor tinus » 28 Apr 2013, 11:45

Het is het proberen waard toch? Tenzij je het geen probleem vind om een gat in je dak te zagen. Hangt er dus een beetje vanaf. Zit zelf nog een beetje te twijvelen, want ik kan er ook een softtop op knoppen , naar de keuring en er even tueel later weer een Ht op zetten die voor het oog aan de regels voldoet. Wat heet, ik kan ook de Ht eraf halen en er mee naar de rdw rijden. Krijg je volgens mij meteen grijs kenteken en heb ik hele grote ramen rondom, maar wel een beetje frisjes in de winter.

Terug naar “Techniek”