Schakelgeluiden , mening gevraagd !

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
edwinhout

Schakelgeluiden , mening gevraagd !

Berichtdoor edwinhout » 23 Apr 2013, 21:43

Hi All,

Ik wil graag even een mening weten.

Mijn defender 110 TD5 uit 2005 heeft wat schakelgeluiden en rijgeluiden.
Nu ga ik binnenkort een korte vakantie doen van 500 km heen en terug en wil graag weten of mensen hiermee standaard rondrijden danwel weten wat er mogelijk speelt.
Dit om risico in te schatten.

1. tijdens rijden hoor ik een bijgeluid. Ontkoppel ik , dan is het weg. Een soort van veeg geluid of alsof er iets tussen zit.
2. tijdens het schakelen en het opkomen van de koppeling hoor ik een "klonk of klang" net wat je wilt. Dit kan ik beinvloeden door rustiger te koppelen.

Nog wat extra info :
De motor slaat af als ik de rem ingedrukt houd en de koppeling laat opkomen.
Mijn defender is getuned en moet nog een Heavy Duty koppelings spulletje en vliegwiel krijgen en als ik "echt" wil trek ik hem slippend door de koppeling heen.
Maar meestal rijd ik normaal en gebeurd dit dus niet.

Ik zit zelf aan de drukgroep te denken lettend op het feit dat hij afslaat en niet slipt.
Maar wat kan er nu gebeuren ? Buiten het feit dat het lousy schakeld ?

oh, ja, niet geheel onbelangrijk, ik sleep er een caravan achteraan van 1600kg :-)

Wie o wie al eens eerder met dit bijltje gehakt.

Edwin,
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Roger B.

Re: Schakelgeluiden , mening gevraagd !

Berichtdoor Roger B. » 23 Apr 2013, 21:51

edwinhout schreef:Ik zit zelf aan de drukgroep te denken lettend op het feit dat hij afslaat en niet slipt.

Waarom zou er juist iets met de drukgroep zijn als ie WEL afslaat en NIET doorslipt??

"Probleem 2" is speling ergens in de aandrijflijn. Dat kan je inputgear in de tussenbak zijn waar de splines van aan gort raken, het kan de A-kogel op de achteras zijn, maar ook iets simpels als de meenemer op de naaf. Afhankelijk van hoe erg het is kan dat heel snel stuk gaan, maar ook nog duizenden kilometers goed gaan.

"Probleem 1" is lastiger, geluiden zijn lastig op afstand te beoordelen.
geluiden die stilstaand weg zijn als je de koppeling intrapt zitten doorgaans in de versnellingsbak
gone

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 23 Apr 2013, 22:01

Roger B. schreef:Waarom zou er juist iets met de drukgroep zijn als ie WEL afslaat en NIET doorslipt??

Das is nu dan ook precies waarom ik het forum raadpleeg. :D
Dan zullen we daar tzt maar eens naar gaan kijken , naar die speling.
En verders rustig aan doen en niet te gek.

Thanks Roger,

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Apr 2013, 22:12

Roger B. schreef:"Probleem 2" is speling ergens in de aandrijflijn. Dat kan je inputgear in de tussenbak zijn waar de splines van aan gort raken, het kan de A-kogel op de achteras zijn, maar ook iets simpels als de meenemer op de naaf. Afhankelijk van hoe erg het is kan dat heel snel stuk gaan, maar ook nog duizenden kilometers goed gaan.

Probleem 2 kan zelfs een nog trivialer oorzaak hebben, eentje die bovendien nog makkelijker te verhelpen is.
Ik had bij mijn Td5 na lan geen klachten ineens een klonk-klonk, alleen met overgevoel koppelingsgebruik was het (bijna) weg.

Wat bleek: de boutjes daar waar de cardan-as tege de handremtrommel zit waren wat teruggelopen.

Groeten MarcS

O ja, Probleem nº 1 zou zelfs nog buiten het aandrijf-lijn kader kunnen vallen. Een hemelend wiellager kan afhankelijk van de belasting stil of "luidruchtig" zijn.

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Apr 2013, 22:30

Dat bijgeluid kan ook van de cardanas komen net als de klonk. Als er wat speling op de kruisjes komt gaat de as zingen tijdens het rijden en de speling hoor je als een klonk.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

arjan_de_jong

Berichtdoor arjan_de_jong » 24 Apr 2013, 12:49

Is dat schavend geluid ook aanwezig als je hem in zij vrij hebt en dan de koppeling op laat komen?
Zo ja, dan verwacht is dat het je drukgroep lager is. Nieuwe koppeling set lost dit op. Meestal wel een teken dat de koppeling set wel oud is en vaak je drukgroep ook wel aan zijn eind is. Er is kans dat hij er plots uitknalt. Vaak kun je dan niet meer ontkoppelen.

Probleem 2 zou je kunnen achterhalen om de assen te draaien met de wielen op de grond. Denk dat je de speling dan vanzelf ergens tegen komt.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 27 Jun 2013, 22:20

Onder het motto: Beter laat dan nooit hierbij even een update.

De def heeft nieuwe steekassen achter gekregen en HD meenemers van TF.
Dat scheelt al een boel "geschud".

De bak en koppeling even gelaten voor wat het is. Hij maakt nog steeds wat bijgeluid maar,... daar valt mee te leven.
Eens kijken of hij het uithoud met de nieuwe intercooler, bell tuning en what nog more.

Terug naar “Techniek”