Koelkast advies/ervaring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
TMW

Koelkast advies/ervaring

Berichtdoor TMW » 15 Apr 2013, 22:18

(Ik weet niet of het hier of in Reizen zou moeten).

We willen een goede koelkast aan gaan schaffen na een teleurstellende ervaring met een algemeen kampeerkoelkast met wat ventilatoren in de deksel (28C in Italie werd hem al te veel).
Nu hoor ik er wel wat over en merken als Engel, Bushtech en ARB zijn wel erg aan de prijzige kant (met mijn beperkte kennis).
Zijn deze koelkasten echt zo bijzonder goed, en zo ja, wat is dan de beste?

Op korte termijn zal het gebruik zich beperken tot gezinsvakanties in Europe.
Liefst zou ik hem een soort van inbouwen in de aanhanger.
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Roger B.

Re: Koelkast advies/ervaring

Berichtdoor Roger B. » 15 Apr 2013, 22:23

een koelkast die werkt op basis van peltier elementen kan doorgaans maar een beperkt temperatuurverschil tussen buiten en binnen de koelkast creëren (25 a 30 graden meestal)

een compressorkoelkast werkt beter, maar die zijn meestal ook duurder....

Ik heb een klein boxje van Waeco, en die doet het aardig (peltierelementkoelbox) maar de iets grotere met compressor van Waeco schijnen ook goed te zijn (en inderdaad, best prijzig)

Inbouwen in de aanhanger kan uiteraard, wel zorgen voor voldoende ventilatie zodat ie de warmte kwijt kan.
Voeden vanuit de auto of, nog mooier, met eigen accu, geladen vanuit de auto
gone

marcenvon

Berichtdoor marcenvon » 16 Apr 2013, 07:49

Ik heb op onze klapkar een Mobilcool C40 op 220 en 12 volt met compressor. Werkt uitstekend en heb je voor minder dan €200,- o.a. bij de Wit in Schijndel en Obelink in Winterswijk.

Marc
110CS TD5 uit 2002
110CS 2.5NA uit 1983 (verkocht)
P38 4.6 HSE uit 2000 (verkocht)

Martijn en Caroline

Berichtdoor Martijn en Caroline » 16 Apr 2013, 09:02

aanschaffen? Je kunt er een winnen! Hella ter waarde van 129,-! LRCH magazine 2 Pagina 50 ...joepie :D
grt Martijn (redactie LRCH magazine)

piet_g

Berichtdoor piet_g » 16 Apr 2013, 09:28

Haha.. wat ik in het verleden ook gemerkt heb is dat die compressor koelkast/koelbox modellen het beste werken als ze (nagenoeg) waterpas staan.. anders wil de koel capaciteit ook wel eens de wensen overlaten.

Maar met een klein waterpasje er op kun je hem makkelijk recht zetten :D.

Voordeel is dat veel van die gecombineerde dingen zowel op 12V als op 220V kunnen.. en sommige zelfs op Gas.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 16 Apr 2013, 09:46

We hebben vorig jaar in 10 weken 20700 km door Zuid Amerika gereden en de auto, inhoud en dus ook de koelkast hebben heel veel te verduren gehad! ik denk dat minder dan een derde over verharde wegen is afgelegd.
Wij hadden een Waeco compressor koelkast in de auto staan die heeft het perfect gedaan. Altijd koud, gebruikt nauwelijks energie en ik heb niet gemerkt dat hij het slechter deed als deze niet waterpast stond. Eerdere pogingen met peltier koelboxen en absorptie camping koelkasten liepen altijd uit op frustratie. De probleemloze werking van deze compressorkoelkast is mij dus heel veel waard. (en met 10 weken fulltime gebruik is zo'n investering nog wel acceptabel)

Wat ook meehelpt is, dat de tweedehands waarde van een compressor koelkast hoog blijft. Op MP worden deze koelkasten vaak nog voor 50% van de waarde verkocht terwijl mijn Peltier-koelbox uiteindelijk voor een schijntje pas weer werd opgehaald.

Dus mijn mening: 1 keer diep ademhalen en op zoek naar een mooie aanbieding/tweedehands Waeco, ARB, Engel of National Luna compressor koelkast. (Kwaliteit van deze merken op het gebied van energieverbruik, duurzaamheid is gelijk. Op afwerking is Engel echt de winnaar!)

axelaro88

Berichtdoor axelaro88 » 16 Apr 2013, 12:22

Wij gebruiken al jaren een Electrolux koelkast. Tijdens de reis op 12 V. In de tent op 220 V of gas. Ik weet niet of deze nog in de handel zijn

ernsts

Berichtdoor ernsts » 16 Apr 2013, 12:36

Ook wij hebben al jaren een Electrolux koelkast, op gas, 12v en 230v. Doet het prima, met 30 graden buiten op gas nog steeds ijs op het element. Zijn nog te koop, voor zo'n eur 200 schat ik bij de kampeerwinkels
Groet,
Ernst.
Defender 90 Td5 CSW 2002

Frank Geerts

Berichtdoor Frank Geerts » 16 Apr 2013, 12:41

Heb een Waeco compressor koelkast. Perfect, weinig stroomgebruik.
Onafhankelijk van de buitentemperatuur. Bij 50 graden nog gewoon tot min 18 vriezen als het moet.
Ervaringsdeskundige :)

Frank
Frank Geerts
110 HT Td5 MY 02

TMW

Berichtdoor TMW » 16 Apr 2013, 13:26

@bcmeijer; inderdaad, bij een trip zoals jij beschrijft zou ik ook niet voor minder gaan. Voor een paar weken Italie/Frankrijk, en wat LRCH weekendjes toch wel een diepteinvestering.
Uiteraard MP al bekeken en daar staan alleen de thermo-elektrische varianten op die ik eerder heb gehad.

Dus zal het toch een compressor gaan worden, rij het weekend wel even naar Schijndel.
Tenslotte staat het LRCH jubileum voor de deur!

bedankt voor de input!
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Terug naar “Techniek”