Landrover en OBDII of OBD

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JeroenPlanken

Landrover en OBDII of OBD

Berichtdoor JeroenPlanken » 14 Apr 2013, 12:33

Hallo,

Reeds ben ik al een poosje lid van de club maar dit is mijn eerste post op het forum :)!
Ik maak altijd dankbaar gebruik van de info hier gespreid maar ik heb nu een vraag waar ik niet uit kom en waarvan ik hoop dat er iemand is die dit wel weet:

Wij hebben een Defender TD5 van Januari 2002 en een Discovery II uit 2000 tevens een TD5. Nu heb je allerlei "gadgets' tegenwoordig voor het uitlezen van de OBD. Nu heb ik in de Defender geen toerenteller en ben ik voornemens om zon OBDII stekker te kopen die via Bluetooth connect naar je smartphone. Dan kun je (in mijn beleving) wanneer het nodig is toch de toerenteller e.d uitlezen.

Nu dacht ik: Kat in het bakkie, bestellen en klaar. Echter bleek na wat dieper zoeken dat eea niet zo gemakkelijk is. Zo kwam ik onder andere tegen dat de OBDII niet uitleesbaar is bij Landrover tot en met 2002 modellen. Ik kan hierover echter niet echt eenduidige verhalen vinden en ben benieuwd of iemand er meer vanaf weet.

Concrete vraag: kan ik met een OBDII Bluetooth stekker mijn Defender en Discovery uitlezen en zo nee, waar kan dat dan eventueel wel mee en hoe heet deze techniek.

Ik hoor het wel even :)
Groet, Jeroen.

Roger B.

Re: Landrover en OBDII of OBD

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2013, 12:48

de stekker is OBDII, het protocol niet.

de defender en disco TD5 zijn niet met standaard OBD apparatuur uit te lezen.

Goedkoopst is er gewoon een toerenteller in te zetten.

voor uitlezen van dedefender en disco2 heb je Nanocom of hawkeye (of soortgelijke) nodig
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2013, 12:54

Er zijn wel degelijk meer manieren om simpele info als toerental te kunnen zien. Garmin had of heeft ook een stekker die je in de obd steekt en krijg je de info op je navigatieschermpje.

Ook voor de i-phone is dat er, maar het is idd even uitzoeken wat wel en wat niet werkt met de software van die stomme Engelsen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 14 Apr 2013, 13:04

Roger B. schreef:de stekker is OBDII, het protocol niet.

Well yes and no actually, because up to 2004 that was true but in 2004 new legislation came out and the protocol had to be EOBD compliant. The earlier Td5s do give an engine speed signal out of the diagnostic socket.

Pin19 on the black plug on the Engine ECU gives the engine speed signal which can be directly connected to the Td5 Rev counter (YAE100790)

Edward schreef:... maar het is idd even uitzoeken wat wel en wat niet werkt met de software van die stomme Engelsen.

I'm pleased I spent 24 years as a Scottish software developer then ;)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2013, 13:10

Ik heb maar één keer met een niet voor Landrover bedoeld apparaat als testbook, nanocom, hawkeye, geprobeerd een Td5 uit te lezen en toen zag dat apparaat alleen dat er een aibag ECU in zat, verder kon het ding niks met de D2,ook met de motor ECU kon ie geen verbinding krijgen....

En dat was dan een universele uitleescomputer in een garage, geen obd plug van een tientje of twee....

wellicht kort door de bocht dan aan te nemen dat je dan ook niet \ een toerental zo op de OBD vinden kunt...... :oops: sorry

Maar hij vraagt voor uitlezen, en dat is maar zeer beperkt bij de Td5 met niet specifiek voor LandRover bedoelde apparatuur
gone

Fred130

Berichtdoor Fred130 » 14 Apr 2013, 15:05

Ik heb met mijn nanocom met elke ecu contact in mijn defender, moet je natuurlijk wel de juiste types unlocked hebben.
ik vind hem veel mogelijkheden hebben.Zal eens kijken of toerental er ook op zit.
Defender 110 2002

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2013, 15:15

ja, nanocom is ook voor landrover bedoeld..... die werkt niet in een standaard OBD2 voertuig
gone

JeroenPlanken

Berichtdoor JeroenPlanken » 14 Apr 2013, 20:05

Hallo people!

Bedankt voor alle uitgebreide reacties! Ik heb geconstateerd (correct me if i'm wrong:)) dat het niet heel erg veel zin heeft om zon OBD stekker te kopen. Bedankt daarvoor, scheel weer een paar tientjes teleurstelling!

Wel ben ik benieuwd of de genoemde systemen ook bestaan met een eventuele verbinding naar zogenoemde 'apps' zodat een soort van draadloos uitlezen ook beschikbaar is. Ik ben toch wel heel erg onder de indruk wat er normaliter allemaal uit te lezen is bij een auto via OBD.

Tevens vraag ik me af wat de beste plaats is om eea eventueel aan te schaffen. Via google kom ik een heel eind, echter schat ik in dat er hier zeker een aantal mensen zijn die hier ervaring mee hebben! Ik hoor het graag :)
Nogmaals: Bedankt voor de reacties!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2013, 20:48

hawkeye bij diverse verkooppunten in o.a. engeland

Nanocom ook bij verkooppunten, of direct bij Blackbox in cyprus

beiden volgens mij niet app-compatible.
gone

JeroenPlanken

Berichtdoor JeroenPlanken » 14 Apr 2013, 21:22

check. Ga ik die opties maar eens bekijken. Jammer dat er niet zoveel mogelijk is met apps. Wat is eigenlijk de reden dat Landrover niet gewoon met dat OBDII protocol werkt? Lijkt me geniaal om al die dingen te kunnen uitlezen.

Terug naar “Techniek”