+2 C-Tek. Ik heb een versie voor 12 volt (met stand voor accu motor) en eentje voor 24 volt. Apparaat regelt ALLES voor je. Aansluiten en stekker in stopcontact ....verder geen omkijken meer aan !!
Groet
Frank
Acculaders
-
Landmarcs
Re: Acculaders
SanderTD4 schreef:Houdt dit dan in dat een Landrover met een volledig lege accu met startkabels starten en dan gaan rijden niet goed/slecht is voor je accu? Mijn accu van 60Ah in mijn Lightweight is dan in anderhalf tot maximaal 2 uur volledig opgeladen door de dynamo.
Ik hoor dit verhaal wel vaker van leveranciers van acculadrs en accu's wat inhoud dat je een auto met lege accu beter eerst met een inteligente acculader kan opladen.
Sander
Nee dus. Vuistregel is laadstroom is 10% van de Ah's, volgens die vuistregel ben je dus 10 uur kwijt om een accu volledig op te laden.
Als je dan bedenkt dat het laatste opladen, dus echt vol, heel veel langzamer gaat mag je nog een paar uur erbij tellen. Het maakt niet uit, zowel een acculader als een dynamo duwen er niet veel meer in (je kan er natuurlijk wel meer in proberen te duwen maar dat gaat beslist te koste van de accu (hij gaat koken en gassen etc.).
Verder klopt het: De redelijk "intelligente" opladers zijn veeeeel beter.
En het hoeft geen C-Tek te zijn, een goede andere zonder dit merk is ook goed. Ik heb zelf geen C-Tek, maar ik las al eens iets over de bezwaren van een "te intelligente" lader: Het niet willen laden als de resterende klemspanning te laag was, en/of het niet uit zichzelf opstarten als er een stroom-onderbreking was.
De "intelligentie" die je wel nodig hebt is een controle op het laadproces en een bijpassende opbouw van de laadspanning in 3 - 4 stappen.
Groeten MarcS
- RobStewart
Landmarcs schreef:... maar ik las al eens iets over de bezwaren van een "te intelligente" lader: Het niet willen laden als de resterende klemspanning te laag was, en/of het niet uit zichzelf opstarten als er een stroom-onderbreking was.
A couple of points about the C-tek.
The C-tek ones we use will take a 950A / 90Ah Accu and load it from completely flat no problem at all, we have never had an accu that couldn't be recharged (assuming that the accu itself is not "Donald Ducked") and believe you me we have had some very very flat batteries due to "user error"
If the power is interrupted on the C-tek then it will go back to the "program" it was on when the power was switched off if it is still connected to the accu.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Hallo mensen.....
Zeer bruikbare reacties, waarvoor dank.
Ben nu dus echt aan het twijfelen geraakt.
C-tek lijkt geen verkeerde optie.
Voordeel van C-Tek.......compact en licht, in mijn geval erg gunstig dus om mee te nemen
Verder uiteraard volgens de berichten van ervaringsdeskundigen hier ook kwalitatief erg goed.
Nadeel is dan helaas de laadtijd die wat langer lijkt te zijn.
Iemand overigens suggesties wat betreft te kiezen type in prijsklasse tot aan zeg rond de € 125,00 ?
Luke
Zeer bruikbare reacties, waarvoor dank.
Ben nu dus echt aan het twijfelen geraakt.
C-tek lijkt geen verkeerde optie.
Voordeel van C-Tek.......compact en licht, in mijn geval erg gunstig dus om mee te nemen
Verder uiteraard volgens de berichten van ervaringsdeskundigen hier ook kwalitatief erg goed.
Nadeel is dan helaas de laadtijd die wat langer lijkt te zijn.
Iemand overigens suggesties wat betreft te kiezen type in prijsklasse tot aan zeg rond de € 125,00 ?
Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders
)
- RobStewart
Luke schreef:Iemand overigens suggesties wat betreft te kiezen type in prijsklasse tot aan zeg rond de € 125,00 ?
I'd spend the extra €30,00
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
Zie niet in waarom het zo,n dure moet zijn. Ik heb de C tek multi XS 4003 en die doet alles wat ie moet doen. Laden zonder nadenken en weer opstarten als de stroom eraf is geweest. Die koste mij 40 euri ex btw. In de aanbieding weliswaar, maar dat zal geen 50% schelen.....
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
+1 voor Ctek!
Verbaast me dat die Absaar nog zo duur is, ik heb eens zo'n ding opengemaakt, zat verder niks in behalve trafo, diodebrug en één dikke afvlak-elco (bovendien nogal slordig in elkaar gesoldeerd)...
Ctek rules!
Verbaast me dat die Absaar nog zo duur is, ik heb eens zo'n ding opengemaakt, zat verder niks in behalve trafo, diodebrug en één dikke afvlak-elco (bovendien nogal slordig in elkaar gesoldeerd)...
Ctek rules!
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Tnks Rob en Ed,
ik heb een beetje idee waar ik aan moet gaan denken
Edward die van jouw is niet meer in de handel vrees ik, kan hem niet meer vinden althans, en zie zo snel ook niet welke de vervangende dan zou moeten zijn, maar we zoeken door
Luke
NB: Overigens zit de langere laadduur me nog wel een beetje dwars
ik heb een beetje idee waar ik aan moet gaan denken
Edward die van jouw is niet meer in de handel vrees ik, kan hem niet meer vinden althans, en zie zo snel ook niet welke de vervangende dan zou moeten zijn, maar we zoeken door
Luke
NB: Overigens zit de langere laadduur me nog wel een beetje dwars
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
)
- RobStewart
Luke schreef:Edward die van jouw is niet meer in de handel vrees ik, kan hem niet meer vinden althans, en zie zo snel ook niet welke de vervangende dan zou moeten zijn, maar we zoeken door
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8578 ... der-MXS-50 is the closest to Edwards
Rob
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
-
Landmarcs
RobStewart schreef:Luke schreef:Iemand overigens suggesties wat betreft te kiezen type in prijsklasse tot aan zeg rond de € 125,00 ?
I'd spend the extra €30,00http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8552 ... ti-XS-7000
Rob
Of de C-Tek MXS 5.0 en je houdt € 45,00 over voor andere speeltjes.
(Of zoiets het dingetje dat ik bij de Biltema kocht voor ± € 20,00, maar de Biltema is nog weer verder van Brazilië.)
Groeten MarcS