Hei!
Kun je ongestraft 12 V uit een van de accu's trekken om de motor voor te gloeien en om eventuele andere kleine verbruikers aan te sluiten? Mijn Lightweight heeft 24V nodig, maar de gloeispiralen werken op 12V. De voorweerstand in mijn auto doet het echt iet dus daarom dacht ik de kortste weg te kiezen en direct 12V van m'n seriegeschakelde accu's te trekken. Goed og slecht idee?
Mvg, Joost Bloemendaal
seriegeschakelde accu's
Re: seriegeschakelde accu's
of dat zomaar kan. ook bij een 12 V diesel zit er een voorschakel weerstand voor de gloei spiralen.
-
Roger B.
nee dat kan niet, je trekt dan een accu leeg en de andere niet, daardoor wordt de leeggetrokken accu niet meer goed geladen en gaat snel naar zijn grootje
voorschakelweerstand of andere gloeiers, Piet G heeft hier laatst ook een topic over gehad, dus ik zou zeggen, gebruik de zoekfunktie eens
voorschakelweerstand of andere gloeiers, Piet G heeft hier laatst ook een topic over gehad, dus ik zou zeggen, gebruik de zoekfunktie eens
gone
Het scheef belasten van de accu's is idd iets wat je niet moet doen.
Voor welk blok zijn deze gloeispiralen? de 2.25 of de nieuwe 2.5?
Voor de 2.5 kun je gewoon 24v spiralen kopen. hebben wij gedaan en werkt perfect.
Voor de 2.25 moeten je spiralen altijd achter een voorschakel weerstand zitten. ook bij 12v want je hebt maar iets van 1,nogwat volt op per gloeispiraal staan.
Die voorschakel weerstand voor de 24V is ook te vervangen. moet je even bij vandam of ron bolleboom vragen welke je moet hebben.
Voor welk blok zijn deze gloeispiralen? de 2.25 of de nieuwe 2.5?
Voor de 2.5 kun je gewoon 24v spiralen kopen. hebben wij gedaan en werkt perfect.
Voor de 2.25 moeten je spiralen altijd achter een voorschakel weerstand zitten. ook bij 12v want je hebt maar iets van 1,nogwat volt op per gloeispiraal staan.
Die voorschakel weerstand voor de 24V is ook te vervangen. moet je even bij vandam of ron bolleboom vragen welke je moet hebben.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Roger B. schreef:nee dat kan niet, je trekt dan een accu leeg en de andere niet, daardoor wordt de leeggetrokken accu niet meer goed geladen en gaat snel naar zijn grootje
Het is andersom.
De leeg getrokken accu wordt geladen maar de laadstroom loopt door de volle accu heen.
De niet belaste accu gaat dus naar zijn grootje door het te veel laden.
Is wel te voorkomen met gescheiden laadsystemen maar wordt naar mijn idee te complex voor in een LR.
Ooit toegepast aan boord van mijn schip maar uiteindelijk toch alles 24V gemaakt.
Jan
-
Roger B.
weet je dat zeker?
een accu die geladen wordt krijgt naarmate hij voller wordt een hogere weerstand waardoor er minder laadstroom gaat lopen
als de niet leeggetrokken accu voller wordt, zal hij steeds minder laadstroom toelaten en daardoor krijg je de leeggetrokken accu niet vol....
Zo heeft men het mij geleerd, vroeger ooit eens op school.
een accu die geladen wordt krijgt naarmate hij voller wordt een hogere weerstand waardoor er minder laadstroom gaat lopen
als de niet leeggetrokken accu voller wordt, zal hij steeds minder laadstroom toelaten en daardoor krijg je de leeggetrokken accu niet vol....
Zo heeft men het mij geleerd, vroeger ooit eens op school.
gone
Heb je goed geleerd hoor
De leeggetrokken accu zal nooit meer vol worden. Wordt wel elke keer volbelast...en dat vinden ze niet fijn !!
De leeggetrokken accu zal nooit meer vol worden. Wordt wel elke keer volbelast...en dat vinden ze niet fijn !!
Ha Roger,
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Maar de laadspanning in een auto is vaak (veel) te hoog voor een loodaccu en zal meestal een laadstroom geven aan de accu met minder spanning.
Regelmatig meegemaakt dat de temperatuur van de 'geladen' accu opliep door een mindere accu in de serieschakeling.
Jan
Daar heb je inderdaad gelijk in.
Maar de laadspanning in een auto is vaak (veel) te hoog voor een loodaccu en zal meestal een laadstroom geven aan de accu met minder spanning.
Regelmatig meegemaakt dat de temperatuur van de 'geladen' accu opliep door een mindere accu in de serieschakeling.
Jan
-
Roger B.
kortom, OF de extra belastte accu sterft eerder door te leeg raken en sulfatering van de platen, OF de vollere accu overlijdt door overkoken......
nouja, allebei heeft tot resultaat dat je accu naar zijn grootje is, niet doen dus
nouja, allebei heeft tot resultaat dat je accu naar zijn grootje is, niet doen dus
gone
-
Joost Bloemendaal
Piet: het gaat hier om de2,25L. Ik heb de oude gloeispiralen vervangen door nieuwe met dezelfde sterkte, nl. 12V. Heb voor de zekerheid ook maar de voorweerstand vervangen, maar het helpt tot op de dag van vandaag niet. Ik heb de hoop dat alles zoveel beter gaat worden als de 2,5 L erin komt. Maar dit is allemaal een beetjew uitgesteld vanwege een ziekhuisopname me t daaraan gekoppelde lange revalidatie. Hoopte eigenlijk om het bejaarde ding aan de praat te houden. Gebruik nu een acculader om de zaak voor te gloeien en dat werkt prima, maar de hoop was om het omboard geregeld te krijgen. Nieuwe onderdelen wil ik verder hier in Noorwegen niet kopen. Heb zeker genoeg ndig als ik in Nederland ben voor de ombouw!
Bedankt iedereen voor de leerzame discussie!
Joost Bloemendaal
Bedankt iedereen voor de leerzame discussie!
Joost Bloemendaal