Chiptuning Ja/Nee en hoe ??

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Chiptuning Ja/Nee en hoe ??

Berichtdoor Roger B. » 03 Apr 2013, 21:45

vraag me alleen af of je daar wat mee bereikt "bij calamiteiten onderweg" aangezien normaalgesproken de problemen hoogst zelden in de ECU of diens software zitten, maar in sensoren, actuatoren of bekabeling en stekkers.. zal een ander programma in de ECU zetten de calamiteit maar zelden of nooit oplossen....

verder is het eenvoudig kunnen wisselen van programma voor bijvoorbeeld zwaar aanhanger verkeer of veel snelweg verkeer zonder aanhanger oid natuurlijk wel erg leuk......
gone

overlander

Berichtdoor overlander » 11 Apr 2013, 14:38

Bell = Bas4Cars (alle bestellingen / aanvragen bij Bell lopen via Bas)

Mijn TD5 ook via Bell/Bas getuned en supergoede ervaring hierbij. Ga alleen bij gerenommeerde bedrijven langs en geen doe het zelvers. In NL is Bas tegenwoordig wel een gevestigde naam.

Wil wel even een waarschuwing geven; tuning geeft gewoon veel meer slijtage. Denk aan uitlaatspruitstuk (nu al 2 krom), koppeling (na stage 3 ook opgerookt), Meenemers, service intervallen etc. En denk ook even aan vergroten intercooler, luchtfilter, turboslangen, uitlaat etc.

Over het in-en uitschakelen danwel aanpassen van tuningprogramma's ben ik persoonlijk niet te spreken. Gewoon een mooi allround schema kiezen en daar altijd mee rijden.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Apr 2013, 16:28

overlander schreef:Bell = Bas4Cars (alle bestellingen / aanvragen bij Bell lopen via Bas)

Andersom toch?

Wil wel even een waarschuwing geven; tuning geeft gewoon veel meer slijtage. Denk aan uitlaatspruitstuk (nu al 2 krom), koppeling (na stage 3 ook opgerookt), Meenemers, service intervallen etc. En denk ook even aan vergroten intercooler, luchtfilter, turboslangen, uitlaat etc.

hoeveel extra slijtage is afhankelijk van hoe ver je gegaan bent met je tuning, en ook heel erg afhankelijk van je rijstijl. Er zijn ook (zat) niet getunede Td5die spruitstukken verbruiken, en getunede die er nooit een probleem mee hebben. Koppelingslijtage heb je ook vooral veel last van bij veel terrein- en trekwerk. Meenemers gaan er ook aan zonder tuning.

maar meer koppel is meer materiaalstress, en dus gaan er dingen eerder stuk.
.[/quote]
gone

Johnny

Berichtdoor Johnny » 11 Apr 2013, 21:24

Ik rij ook met het complete pakket van Bas, daarbij rij ik op overmaats banden (lees meer weerstand) en vaak met zware aanhangers die ook van door de berm en bos gezeuld word. Persoonlijk vind ik de slijtage mee vallen.. Moet wel zeggen dat ik eerder te vroeg dan te laat service uitvoer.

Ondanks dat erg tevreden, heb eens met een powerbox mogen rijden die vond ik persoonlijk minder soepel en heb ik toen ook niet gedaan.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Ron Td5

Berichtdoor Ron Td5 » 14 Apr 2013, 15:55

Mijn Discovery Td5 is ook gechipt, al ongeveer 4jaren, zonder problemen tot nu toe. Hij heeft nu ongeveer 170pk .Mijn schoonbroer zit in de tuning, heeft toen een compleet nieuw programma geschreven.

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Apr 2013, 14:29

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 684&type=1

201pk en 540Nm. Denk dat ik da maar nie ga doe nie. Geloof nooit dat een lomperik als ik dat heel houdt. :oops: :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 18 Apr 2013, 14:34

weet je wel gelijk of je achterdiff nog goed was, of dat de herrie daar in ZAT :mrgreen:
gone

Gargamel

Berichtdoor Gargamel » 18 Apr 2013, 17:14

Bij veel powerboxes die voor de ECU gemonteerd worden, verhoogt men de common-rail druk, waardoor je automatisch meer vermogen krijgt.
In het verleden werd dit gedaan met discrete componenten (weerstand, wat spoletjes e.d.) hetgeen een heel groffe aanpassing gaf. tegenwoordig worden vaak kleien programmeerbare computertjes gebruikt, die de output aanpassen afhankelijk van het gebruik/wensen van de klant.
Werkt op zich, maar is m.i. geen ideale oplossing omdat je twee controllers hebt die elkaar beinvloeden. Voordeel is wel de makkelijke installatiie.

Herprogrammeren van de PCM module (Power Control Module) zoals LR hem tegenwoordig noemt is een betere oplossing en kan veel meer aangepast worden aan de wensen van de gebruiker. ECU is een algemene benaming en de nieuwere LR's hebben er al snel een viertal in hangen. :)

Ik heb geen ervaring met de Puma, maar in de TDV6 doet Bel erg goed werk, ook op het DISCO3 forum rijden eer eg veel rond en is men erg te spreken over de resultaten. Heb er keertje mee gereden en het verschil is echt duidelijk te merken.
Het is duur, maar voordeel is wel dat je gelijk een OBD lezer hebt zodat je eventuele storingen kunt lezen; en als je hem verkoopt/APK weer de oude mapping terug kunt zetten.
Installatie is een eitje. Uitlezen, opsturen via de mail met je wensen en de ontvangen map weer overzetten met de lezer.
Hele mooie oplossing; zit zelf echter ook een beetje met de prijs.
Heb eigenlijk geen extra vermogen nodig en het verbruik wordt echt niet minder als je een paar Nm's en PK's extra hebt........ maar het is dan wel weer erg leuk.

Gerrit
On the 8th day god invented duct tape.....

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Apr 2013, 17:21

Het vermogen gaat het mij ook niet echt om. Kom weinig te kort maar heb ook nooit genoeg. :oops: :oops:

De Puma is ook door Bell?Bas te tunen zonder die box. Dan kost het 450 euri ex btw. Nog steeds geld, maar minder dan de Bellbox van 720 euri ex. :lol: :lol:

Waar ik met de 130 vooral tegen loop is dat ie in z'n twee net te hoog in de toeren zit voor een rotonde of bocht en in z'n drie te laag. Dan redt ie het niet.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Apr 2013, 19:40

Edward schreef:Waar ik met de 130 vooral tegen loop is dat ie in z'n twee net te hoog in de toeren zit voor een rotonde of bocht en in z'n drie te laag. Dan redt ie het niet.

Dan had je een 110 moeten kopen, die rijdt zonder mopperen ongeveer iedere bocht en rotonde in z'n 3.

Alleen in gemene haarspeldbochten helling op moet je wel eens terug naar de 2.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”