het probleem zal zijn om die info die in de ECU zit er uit te halen want inderdaad, de fabrikant zal het niet zomaar ter beschikking stellen.
En inderdaad, ook door chippen kun je verkeerd tunen, maar dat is dan al standaard, wat ik gevaarlijk vind aan (slechte) powerboxen is dat deze met een deel van de info die naar de motor gaat knoeien, of zelfs nieteens aan de sensor info modificeren (is al beter wellicht) maar simpelweg alle inspuitinfo opwaarderen waarbij dus simpelgezegd altijd x% meer ingespoten wordt (ook niet optimaal)
Natuurlijk schrijft de ene tuner een beter programma dan de ander, en natuurlijk gaat er een boel onderzoek aan vooraf.... en het lastige is dat je pas weet of je een goede tuner gekozen hebt als je motor na 300.000 ofzo nog steeds probleemloos loopt..... en dan nog kan het zo zijn dat jij rustig rijdt met je tuning en dus nergens last van hebt en dat pietje die dezelfde tuning heeft en altijd plankgas trapt zijn motor wel snel aan gort helpt ermee...
De enige volledige zekerheid in dit gebied is niet tunen, dan zit je met de door de fabrikant uitvoerig getestte en (relatief) veilig voor de motor gekozen mapping
Chiptuning Ja/Nee en hoe ??
- JoostKenya
Re: Chiptuning Ja/Nee en hoe ??
Roger B. schreef:En inderdaad, ook door chippen kun je verkeerd tunen, maar dat is dan al standaard, wat ik gevaarlijk vind aan (slechte) powerboxen is dat deze met een deel van de info die naar de motor gaat knoeien, of zelfs nieteens aan de sensor info modificeren (is al beter wellicht) maar simpelweg alle inspuitinfo opwaarderen waarbij dus simpelgezegd altijd x% meer ingespoten wordt (ook niet optimaal)
Dat moet je wel een beetje relativeren.
Want als je een mechanische brandstofpomp van een 300Tdi een beetje opschroeft gebeurt er min of meer hetzelfde.
En dan heeft niemand het meer over gevolg schade.
-
Roger B.
inderdaad, maar die had al geen noodloop (daar heb je elektronische regeling voor nodig) en mechanische diesels kun je niet veel meer doen dan afstellingen wijzigen die dan altijd aktief zijn.
als je bij je elektronisch geregelde diesel kunt kiezen tussen gemiddeld relatief veilig middels chiptuning, of wellicht minder veilig door een box.... dan kies ik voor de box, en al helemaal als dat ook nogeens weinig scheelt in prijs (als het wel veel scheelt kun je waarschijnlijk ook beter niet die box kiezen)
als je bij je elektronisch geregelde diesel kunt kiezen tussen gemiddeld relatief veilig middels chiptuning, of wellicht minder veilig door een box.... dan kies ik voor de box, en al helemaal als dat ook nogeens weinig scheelt in prijs (als het wel veel scheelt kun je waarschijnlijk ook beter niet die box kiezen)
gone
Roger B. schreef:inderdaad, maar die had al geen noodloop (daar heb je elektronische regeling voor nodig) en mechanische diesels kun je niet veel meer doen dan afstellingen wijzigen die dan altijd aktief zijn.
Neem aan dat je bedoelt dat je niet voor de box kiest. Die box van Bell heeft als voordeel dat je op reis ook fouten kunt uitlezen en eventueel voor het standaard programma kunt kiezen.
Ik twijfel nog even door.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
euhh ja, uiteraard niet voor de box
tja zou je met chiptuning meer dan zonder een noodzaak hebben dat deel in je ECU aan te passen? denk ik niet.
hoe zit dat met dat uitlezen, weer extra software/appraat/interface nodig ? of via OBD ?
tja zou je met chiptuning meer dan zonder een noodzaak hebben dat deel in je ECU aan te passen? denk ik niet.
hoe zit dat met dat uitlezen, weer extra software/appraat/interface nodig ? of via OBD ?
gone
http://bellautoservices.co.uk/bas-remap-interface/
Lees jij het effe goed door, dan hoef ik dat niet te doen.

Lees jij het effe goed door, dan hoef ik dat niet te doen.
Edward van Vugt
- JoostKenya
Edward schreef: Die box van Bell heeft als voordeel dat je op reis ook fouten kunt uitlezen en eventueel voor het standaard programma kunt kiezen.
Edward,
Om de verwarring nog wat groter te maken ......
Die box van Bell is geen powerbox in de zin van "manipuleren van de inputs en outputs van de ECU".
De box van Bell is een gadget om via de OBD poort de software op de ECU zelf thuis of onderweg te kunnen flashen. Je laadt de code van een PC naar dit kastje en vervolgens pas je met dit kastje zelf de mapping aan via de OBD poort. Als dat eenmaal gedaan is koppel je het af en je bergt het op. Je kunt later ook eenvoug de originele versie weer terug zetten.
Het kastje is een zogenaamde Powergate van Alientech gerebrand door Bell. Alive tuning gebruikt hetzelfde kastje maar dan met een Alive-sticker. Zelf heb ik er ook 1 (zonder sticker) en het werkt prima. Voordeel van dit kastje is ook dat je de auto niet fysiek naar de tuner hoeft te brengen. Aangezien mijn auto in Kenia staat was dat voor mij erg praktisch.
Een powergate is met name geschikt voor de Puma 2.4. ik vraag me zelfs af of de Puma 2.2 compatibel is.
De Powergate werkt ook samen met de TD5. Maar voor het aanpassen van de maps op een TD5 is het logischer om een Nanocom te gebruiken.
-
Roger B.
en kan de nanocom evo dat dan ook nog (weet dat de ouwe nanocom het wel kon
gone
-
defender130
Ik heb sinds een half jaar de ATRIC box van Alive tuning voor mijn 130 Puma. Werkt perfect.
Prettig contact met Gary van Alive en hij reageert supersnel op email, meestal binnen een paar uur. Ik heb mijn wensen (meer souplesse, acceleratievermogen in de range 70-100 km/huur) doorgegeven en ik kreeg precies wat ik wilde. Aanvankelijk vond ik het een beetje eng om een aangepast bestand te uploaden, maar het werkt vlekkeloos en eenvoudig.
Enthousiast door de souplesse heb ik nog om een (kosteloos) aangepast bestand gevraagd voor acceleratievermogen bij lagere snelheden, maar daar werd de auto mijn inziens te nerveus van en nu rijd ik vol tevredenheid met de in eerste instantie geleverde file rond.
De Atric is niet goedkoop, maar ik heb er geen moment spijt van gehad! Ik heb de Atric in een kleine Peli case zitten, zodat ik bij calamiteiten onderweg desgewenst het originele bestand terug kan zetten.
Prettig contact met Gary van Alive en hij reageert supersnel op email, meestal binnen een paar uur. Ik heb mijn wensen (meer souplesse, acceleratievermogen in de range 70-100 km/huur) doorgegeven en ik kreeg precies wat ik wilde. Aanvankelijk vond ik het een beetje eng om een aangepast bestand te uploaden, maar het werkt vlekkeloos en eenvoudig.
Enthousiast door de souplesse heb ik nog om een (kosteloos) aangepast bestand gevraagd voor acceleratievermogen bij lagere snelheden, maar daar werd de auto mijn inziens te nerveus van en nu rijd ik vol tevredenheid met de in eerste instantie geleverde file rond.
De Atric is niet goedkoop, maar ik heb er geen moment spijt van gehad! Ik heb de Atric in een kleine Peli case zitten, zodat ik bij calamiteiten onderweg desgewenst het originele bestand terug kan zetten.