lt76 wil niet meer in 4x4 hoog

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
piet_g

lt76 wil niet meer in 4x4 hoog

Berichtdoor piet_g » 01 Apr 2013, 21:55

Vandaag eindelijk na maanden weer terug de weg op gekunnen met onze laro. alleen vielen er mij twee dingen op.

Als eerste wilde de bak niet meer in 4x4 hoog (krijg die gele knop niet ingedrukt). Enig idee wat dit kan zijn? want ik heb gekeken bij het terug inbouwen van de tunnel, maar er zit niks in de pad voor de hendel om naar beneden te gaan.

Daarnaast viel het mij ook op dat de bak licht tikt wanneer ik achteruit rijd.. het is net of er iets tegen de tanden aan zit en weg tikt.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

B@rt

Re: lt76 wil niet meer in 4x4 hoog

Berichtdoor B@rt » 02 Apr 2013, 20:40

zoals je het omschrijft zou ik bijna denken dat hij juist nog staat ingeschakeld.. merk je ook niks aan het stuur dat het nogal trekt/licht schokt bij het rijden? tikken doen ze nl wel eens vaker met de 4x4 in op harde ondergrond omdat ie dan zn spanningen niet goed kwijt kan in de aandrijflijn. heb je er van te voren geen problemen mee gehad?
B@rt

Lightweight Series 3 1980
Defender 110 td5 crew-cab, Tomb Raider

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Apr 2013, 20:54

nee eigenlijk niks gemerkt gisteren. ben toch best wel een eind weg geweest. sturen ging op zich wel zwaarder, maar aan de andere kant heb ik ook net de stelmoer aan het stuurhuis vaster gezet.

De eerste keer dat ik het opgemerkt heb was na een dag offroad rijden. daarna is de laro op de aanhanger gegaan en heeft tie een tijd stil gestaan vanwege een motor wissel.

hmm.. morgen eens een kan zowel de voor als de achterkant aan een kant op as-steunen zetten. dan is er iemand bij die kan dan kijken en mocht tie er dan toch afschieten dan kan ik snel de laro stil zitten..

Maar als dat het geval zou zijn, hoe los ik dit dan op? moet dan de bak er onder uit of kan dit zo opgelost worden, want het pookje zelf is gewoon in de bovenste stand..
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

B@rt

Berichtdoor B@rt » 02 Apr 2013, 21:00

als je alleen 1 voorwiel opkrikt en hier aan probeert te draaien, dan weet je al of ie wel of niet in zn 4wd staat. kan zijn dat ie door spanning er niet uit wil, of zn mechaniek niet helemaal gangbaar is. het pennetje waarmee de hendel de ingaande hefboom op de v-bak bedient is ook iets wat wel ns graag los wil rammelen. zijn ook de dingen die snel en makkelijk te controleren en te verhelpen zijn. normaal gesproken de gaffel in de v-bak die hem in zn 4wd schakelt heeft eigenlijk niet zo snel kuren..
B@rt

piet_g

Berichtdoor piet_g » 02 Apr 2013, 21:13

ik zit me nu net iets te bedenken nu je dat zegt.. de pen zit niet vast in 4 wiel, want toen ik de aandrijf as er onder gezet heb aan de voorkant kon ik deze met de hand draaien terwijl alleen het voorwiel omhoog stond.

en herinner me volgens mij ook dat we hem tijdens het sleutelen even in laag gehad hebben en dat toen de 4 wiel wel werkte, maar dat moet ik even zeker controleren.

wat ik me ook nog herinner van bijna een jaar terug (ja komt het nodige boven nu) is dat we in het terrein vast hadden gereden en dat de persoon met wie ik reed zei dat voor zijn gevoel de voorwielen niks deden (hij stond buiten te kijken), maar daarna zijn we even in laag verder gegaan en later terug in 4x4 hoog en toen was er geen probleem.

zal er morgen nog eens een keer onder kruipen om wat dingen nog een keer te controleren. kijken of idd die gaffel werkelijk nog goed vast zit.. leek er bij het inbouwen wel op, maar wie weet.
------

B@rt

Berichtdoor B@rt » 03 Apr 2013, 17:44

als ie in zn laag wel werkt vermoed ik niet dat er iets in de v-bak mis is. zodra je hem uit zn laag hebt gezet, schakel je de 4wd tevens weer uit.
B@rt

piet_g

Berichtdoor piet_g » 04 Apr 2013, 00:00

Ik heb het probleem gevonden... Waar de stang van de gele hendel de tunnel in gaat zit een klein busje om de stang. Dit busje zit dan weer in het afdek plaatje dat op de tunnel geschroefd zit.. Dat bus je had ik verkeer om zitten en dan werkt het blijkbaar niet..

Helaas is de tik bij het achteruit.rijden nog niet weg. Dus moet eens kijken of het helpt om de kruisjes in het vet te zetten.
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Apr 2013, 00:45

wiellager?? weet niet waar je de tik exact hoort... bij de D1 ook eens gehad dat ik vooruit niks merkte, maar bij achteruit ineens een tik geluid had.... was wiellager dat begon mee te draaien

als het dat is, moet je er niet te ver mee rijden, anders kost het meer dan alleen het lager
gone

piet_g

Berichtdoor piet_g » 04 Apr 2013, 07:38

De tik zelf lijkt vanuit de passagiers kant te komen zegmaar. maar met zo'n metalen klankkast kan dat ook lekker mistekenen.

Wel merkte ik idd dat mijn wiel lager links voor een stuk anders klonk dan rechts voor.. veel zwaarder rol geluid. echter heb ik die net een half jaar geleden vervangen..
------

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Apr 2013, 08:52

toch even checken lijkt me
gone

Terug naar “Techniek”