In mijn (2 maanden geleden gekochte) defender uit 1991 zit een dakraam. Leuk, maar het lekt (en hoe kan dat ook anders bij een landrover?) Maar irritant was het wel toen ik na een fikse regenbui (enige tijd geleden dus!) instapte en meteen kletsnatte billen had: de zittingen van beide voorstoelen waren doorweekt!
Ik heb het dakraam voorlopig met powertape dichtgeplakt, maar wil het probleem binnenkort gaan oplossen. Het punt is:ik kan niet vinden waar het lekt. Het moet ergens rondom het raam vandaan komen, want de lekkage verdween nadat ik dat had dichtgeplakt. Nu is mijn vraag: is er een "soort spul" met dezelfde vluchtigheid als water dat je bv. met spuitbus of kwast aanbrengt en in alle kiertjes loopt, verhardt en de boel afsluit? Zou ideaal zijn!
Dank!
Everhard Mulder
dakraam lekt
-
Roger B.
Re: dakraam lekt
ten eerste moet je weten of ie lekt tussen het frame en de dakplaat (dat is met wat werk goed te verhelpen)
of dat ie lekt tussen glasplaat en rubber of tussen rubber en frame (dat is minder werk, maar ook minder garantie op slagen)
als ie tussen dak en frame lekt, hele dak uit het dak halen, goed schoonmaken en kitnaad leggen en dak weer inbouwen.
Lekt ie langs de rubber dan kun je een los rubber bij landrover(oa) kopen en dit in de plaats van het oude rubber monteren, er is echter geen garantie dat dit je lekkage volledig oplost (helaas ervaring, wel dertien jaar terug ofzo)
of dat ie lekt tussen glasplaat en rubber of tussen rubber en frame (dat is minder werk, maar ook minder garantie op slagen)
als ie tussen dak en frame lekt, hele dak uit het dak halen, goed schoonmaken en kitnaad leggen en dak weer inbouwen.
Lekt ie langs de rubber dan kun je een los rubber bij landrover(oa) kopen en dit in de plaats van het oude rubber monteren, er is echter geen garantie dat dit je lekkage volledig oplost (helaas ervaring, wel dertien jaar terug ofzo)
gone
-
EverhardMulder
Ik heb het rubber tussen profiel en raam vervangen, maar dat hielp niet. Sterker: de lekkage werd erger omdat het nieuwe rubber nét iets dunner bleek dan het oude. Toen heb ik u-profieltjes op het raam gemonteerd, rubber erin gedaan en die over het frame laten zakken. Dat hielp, maar niet voldoende want er blijft water lekken en ik heb nu geen idee waar het vandaan komt. Het moet haast wel komen tussen dak en frame, maar ik kan echt niet vinden hoe dat mogelijk zou zijn: het ziet er allemaal perfect uit. Vandaar mijn vraag naar een soort opvul-spul!
Maar als het niet anders kan,dan haal ik het hele raam er wel uit!
Everhard
Maar als het niet anders kan,dan haal ik het hele raam er wel uit!
Everhard
-
Roger B.
er iets tussen doen gaat niet langdurig werken tenzij het raam er geheel uit gaat om de onderzijde van het frame en de bovenzijde van het dak goed te reinigen
maar duckttape niet over het glas, maar alleen over frame en dak plakken kan al helpen om te bepalen of het frame lekt op het dak
maar duckttape niet over het glas, maar alleen over frame en dak plakken kan al helpen om te bepalen of het frame lekt op het dak
gone
Dat spul bestaat inderdaad, en het heet Captain Tolly's Creeping Crack Cure.
Wordt in de bootjeswereld nog al eens gebruikt om mysterieuze lekken te dichten...
Wordt in de bootjeswereld nog al eens gebruikt om mysterieuze lekken te dichten...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <
Ik heb het als volgt opgelost ( zonder ducktape ).
Dakraam eerst eruit.
Rubbers eruit.
Alles goed reinigen en met siliconen spray weer revitaliseren.
Daarna ( voordat je het dakraam er weer in zet ) de randen goed insmeren met vaseline.
Als daarna het raam er in zit, dan nogmaals de rand tussen ruit en rubber vullen met vaseline.
Daarna potdicht. Zelfs met highpressure carwash
. Wel je dakraam niet meer gebruiken , hahaha, maar goed, ik heb een airco erin.
Gr, Edwin,
Dakraam eerst eruit.
Rubbers eruit.
Alles goed reinigen en met siliconen spray weer revitaliseren.
Daarna ( voordat je het dakraam er weer in zet ) de randen goed insmeren met vaseline.
Als daarna het raam er in zit, dan nogmaals de rand tussen ruit en rubber vullen met vaseline.
Daarna potdicht. Zelfs met highpressure carwash
Gr, Edwin,
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007
- RobStewart
EverhardMulder schreef:... is er een "soort spul" met dezelfde vluchtigheid als water dat je bv. met spuitbus of kwast aanbrengt
Hi Everhard,
As your sunroof is not a Land Rover item (actually it's home made) then the usual places that they leak are a little different. I would first strip as much of the interior covering as possible and check for staining. Then when I go chasing for leaks then I use a little bit of brake cleaner on a long spray hose. The brake cleaner tends to penetrate where tap water does not but you have to be quick before it evaporates
As for sealing, then there are hundreds of items on the market but avoid the silicone based ones as they tend not to seal properly on the aluminium roof and I cannot stress enough that the whole surface must be squeaky clean. Too many times I have seen kit on kit on kit and it just does not work.
Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands
1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two
ik zag laatst een aflevering van Wheeler Dealers.
hier spoorde ze een lekkage op door middel van het plaatsen van een rookmachine in de auto; een Aston Martin DB7.
auto vol met rook en langzaam zag via welke kieren de rook naar buiten kwam.
dus,...............................
hier spoorde ze een lekkage op door middel van het plaatsen van een rookmachine in de auto; een Aston Martin DB7.
auto vol met rook en langzaam zag via welke kieren de rook naar buiten kwam.
dus,...............................
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*
-
EverhardMulder
Haaa, geweldig idee die rook. Ik ga witte rook maken, kijken hoe ze reageren in de kerk hier in de buurt!
Dank voor de tips!
Everhard
Dank voor de tips!
Everhard
Moet je natuurlijk wel Lucas Smoke gebruiken 
Vincent
> www.titunet.nl <
> www.titunet.nl <