Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
edwinhout

Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor edwinhout » 31 Mar 2013, 23:22

Hi all,

Ik ben mogelijk aan een nieuwe accu toe.
in de winter toch wel wat leeg gestaan met de huidige.
Nu ben ik me aan het orienteren op een nieuwe en dacht aan Optima Blue of Red voor de start accu.
Maar ik vergelijk deze met de geadviseerde accu's en kom tot de conclusie dat ie toch wel laag in de Ah zit.

Wat kunnen jullie mij hierover vertellen ?
Ben tzt wel van plan een National Luna split charger in te bouwen met een 2e accu.

Gr,

Edwin,
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Roger B.

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor Roger B. » 31 Mar 2013, 23:33

ik blijf er bij dat je als je 100Ah nodig hebt, niks aaneen 50 a 60Ah optima hebt.

voordeel van de optima is de lagere zelfontlading waardoor ie langer tegen stilstand kan
tegelijkertijd is ie wel sneller leeg bij gelijke ruststroom van het voertuig, wat dan weer een nadeel is.

ik persoonlijk vind een optima vooral erg prijzig voor het voor mijn toepassingen minimale voordeel..

een fatsoenlijke accu van 100Ah/800A koudstart vind ik een betere keuze en scheelt 30-50% in aanschafprijs
gone

edwinhout

Berichtdoor edwinhout » 31 Mar 2013, 23:48

Waarom zoveel poeha dan om die optima's, omdat ze klein zijn ? Voor dual battery setup ?
Current: Range Rover Sport P400e HSE Dynamic, Black, 2021
Sold: Defender 110 TD5 SE SW, Java Black, 2005
Sold: Land Rover Discovery 3 HSE, Java Black, 2007

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 01 Apr 2013, 00:01

omdat het een andere opbouw is dan een gewone accu waardoor er minder zelfontlading is en de accu beter tegen diep ontladen kan.... maar waarom het ding zo super moet zijn in een auto die gewoon dagelijks gebruikt wordt ben ik nog nooit overtuigd
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2013, 10:07

Roger B. schreef:omdat het een andere opbouw is dan een gewone accu waardoor er minder zelfontlading is en de accu beter tegen diep ontladen kan.... maar waarom het ding zo super moet zijn in een auto die gewoon dagelijks gebruikt wordt ben ik nog nooit overtuigd

Laat ik nu eens roerend eens zijn met Roger B.

EEn normale 100 Ah accu kost een fractie van een luxe Optima etc.
Je gebruikt om te starten slechts een deel van de capaciteit en je laadt een normale met "nominaal" 10% van de 100 Ah's. Grootste probleem met een auto-accu is dat je met name 's winters te weinig bijlaadt (want de eerste kilometers voor- en achterruitverwarming, en wellicht zelfs stoelverwarming, de aanjager en groot licht en zo nu en dan ruiten wissen, en dan vooral ook nog eens die "nominale" laadstroom die natuurlijk als de accu bijna vol is ook nog eens terugloopt .... je kan op je vingers natellen dat de accu dan dus pas echt vol is als je een uur of langer rijdt. (Je moet nl ook nog eens meenemen in je besomming dat met koude het starten meer stroom vraagt en juist dan de accu minder capaciteit heeft.)

Dus ... het ligt niet zo zeer aan de accu maar aan het gebruik en dus het gebrekkig bijladen (en dan verder aan het feit dat een slecht geladen accu weer slechter tegen koude kan en daardoor weer verder achteruit gaat).

Een luxe accu krijg je ook stuk, want ook al is alles ge-Optima-liseerd de belangrijkste randvoorwaarden veranderen niet. En gaat je luxe accu stuk dan ben je dus nog eens duurder uit - en ook eerder aan de streep want een 100 Ah accu heeft lang nog een beetje restant, terwijl zo'n kleinere luxe accu met een beetje restant toch echt tekort komt.

Enige degelijke oplossing is 's winters je auto meer laten staan en als je rijdt juist lange einden rijden, of, een stuk praktischer: zo nu en dan (of semi-permanent) een druppellader aan de accu hangen. Laadt je een goede, goedkope 100 Ah accu met een zekere regelmaat steeds weer naar 100% vol dan blijkt die goedkope accu minstens zo goed als een luxe accu. En ... houdt ie er na 5-8 jaar mee op, dan koop je toch gewoon weer een nieuwe goede, goedkope !

Groeten MarcS

Animal

Berichtdoor Animal » 04 Apr 2013, 21:43

Een Optima neem je dus alleen als je specifieke eisen hebt, bijv. ruimte gebrek voor dual battery setup of zo als in mijn geval als de accu vaak geheel ontladen wordt (door storing). Ik heb er maar een combi reden voor gemaakt, twee optima's zodat ik mezelf kan jump starten. En ja je raad het al, de storing is nooit meer opgetreden!
Hoewel dat nog wel gaat komen want het gebeurde altijd op vakantie. :)

Anders gewoon lekker zo'n 100Ah er in.
Marco
x

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2013, 22:20

Of twee 100 Ah, past ook gewoon in een Def. :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 05 Apr 2013, 07:21

Edward schreef:Of twee 100 Ah, past ook gewoon in een Def. :P

Hoe dan? 2x100Ah onder de stoel?

Ik heb al 2 jaar de dual battery onderdelen in huis.
Maar mijn 100Ah accu wil maar niet stuk gaan. En ik krijg er geen tweede 100Ah naast.
Dus heb ik het nog steeds niet geinstalleerd.

Andre Kuijt

Berichtdoor Andre Kuijt » 05 Apr 2013, 08:51

eigenlijk als bedrijf wat Optima's in het assortiment heeft zou ik niet moeten reageren, want dan is het weer verkoop praat. Maar ik ga het toch even doen.

De Optima accu's zijn zogenoemde AGM accu's met spiral technology. Dit betekend dat de platen in een spiraal gewikkeld zijn. Hierdoor hebben de accu's een lagere interne weerstand, zijn volledig onderhoudsvrij en hebben geen last van gassen of droogstaan. Hierdoor zijn ze veiliger in de auto als een natte lood zuur accu. Door de spiraal zijn ze ook veel beter bestand tegen trillingen en zullen minder snel kapot gaan door beschadigde platen. De accu's nemen ook makkelijker stroom op en geven dit ook beter en langer af dan een normale accu.

Let wel even op met het verhaal van je kunt ze dieper leeg trekken. Ja dit gaat op voor de gele versie. De rode accu is er specifiek voor starttoepassingen. Deze accu kan er NIET tegen om diep ontladen te worden, of leeg weggezet te worden.
De blauwe versie is er in start en deep cycle versie.

Vergelijken met een natte accu is geen vergelijk vind ik.

De natte accu zal goedkoper zijn, maar met de juiste behandeling minder lang mee gaan. Veel minder veilig door zijn accuzuur en gassen bij het laden. Hij zal ze stroom minder goed afgeven dan de Optima accu en zeker niet tegen diep ontlading. Doe je dit wel dan krijg je kromme platen en is de accu binnen de kortste keren stuk.

Ga je naar een vergelijkbare AGM accu kijken welke kwa prestatie in de buurt zit van de Optima ben je ook veel duurder uit dan een natte accu en kom je al gauw in de buurt van de 199euries die een yellow top 55ah kost, of de 157,50- die een red top kost.

Dus aspect veiligheid en onderhoudsgemak bepalen ook een deel van de prijs en keuze die mensen maken.

Nou weer genoeg verkooppraat.

Suc6 met je keuze.
Discovery 2 TD5 2002
Defender 90 300tdi 1997
Defender 90 200tdi Offroad vehicle
http://www.andrekuijt.nl
Wilt u elektrisch varen? Neems eens een kijkje op:
http://www.akmaritimeservice.nl

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2013, 09:24

Goedemorgen André,

Ik heb niks tegen verkooppraat (zolang het maar duidelijk is en bescheiden - en dat was je).

Toch wil ik graag een enkele nuancering aanbrengen.
Veel, zo niet de meeste, modernere "normale" accu's zijn min of meer "onderhoudsvrij" en in ieder geval lek-vrij, dus daar gaat al een stukje voordeel (of nadeel). Ik kan het weten, mijn auto parkeerde zich zodanig dat de accu zich boven mij bevond, en dus op z'n kop.

Verder is het natuurlijk mooi dat een gespiraliseerde accu minder inwendige weerstand heeft en dus (wat) vlotter geladen kan worden, en ook vlotter stroom teruggeeft. Maar ook hier is het voordeel relatief: Een "normale" accu heeft als vuistregel een max laadstroom van ± 10% van zijn nominale Ah's, bij de gespiraliseerde van 55 Ah, waar jij het dan over hebt, moet de max laadstroom dus het dubbele zijn, dwz 20% om effectief hetzelfde resultaat te leveren, bij het stroom teruggeven geldt ± hetzelfde. < Dit is overigens ook de "reden" waarom je met een 55Ah spiraaltje toe zou kunnen.

Dan is er de levensduur: een goed onderhouden startaccu haalt 5 tot met wat geluk misschien wel 8 of meer jaar. Ga dus maar uit van het worst-kaas-scenario en neem 5 jaar, de spiraal-accu van 55Ah moet dan die "gelukkige" 8 jaar halen voordat je winst gaat maken. Bedenk daarbij dat je zowel bij een traditionele accu als bij een spiraal-accu pech kan hebben, maar dat die pech dan bij een traditionele accu een stuk goedkoper is (en misschien nog binnen de garantie valt).
En daarbij speelt dan mbt die levensduur ook nog eens dat die 95-100Ah die standaard in bijv een Defender zit ruim bemeten is, en dus blijft de accu vaak in leven zolang je hem maar genoeg bijlaadt, zelfs al is de capaciteit door ouderdom (of eerdere mishandeling) dramatisch teruggelopen.

Daarom dus mijn bijval bij het eenvoudige advies: Houdt het bij een goede goedkope en zet er als het kan zo nu en dan de 220 op de druppellader (ik moet zelf ook nog steeds die druppellader netjes inbouwen).

Groeten MarcS

PS Als je elektrisch gaat varen, of enorm veel elektrisch wilt lieren oid. dan kan ik me erg goed voorstellen dat je liever naar de prestaties van de gespiraliseerde accu's kijkt. Blijft het echter bij een of twee accu's voor een gebruikelijker gebruik, dan zie ik de winst niet echt.

Terug naar “Techniek”