Optima Accu of andere 100+Ah Accu
Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu
Nee: beide accu's in rust = ongeveer gelijke spanning. Na starten staat er op het moment van inschakelen van het relais zo'n 14,5V op de startaccu, de 2e accu kan dan een stukje lagere spanning hebben, dat verschil ziet het relais. Ik schakel de accu's dus parallel voor het starten, voor de duidelijkheid.
-
Roger B.
dan nog.. die paar volt zullen je relais waarschijnlijk niet meer schaden dan de helft van de startstroom er doorheen jagen, en ook dat zal geen probleem zijn... denk niet dat je er je relais mee zult schaden, maar ook niet dat je er veel goed mee doet voor je relais.... ik vind het een onnodige handeling, maar dat zal voorkeur kwestie zijn...
gone
Ik ga je op de hoogte houden betreffende de levensduur van de startaccu en het koppelrelais.
-
Roger B.
ik koop doorgaans hooguit één keer per auto een accu.....dus geen idee of mijn accu's tien jaar mee gaan..... zo lang gaan mijn auto's niet mee.
de D1 heb ik 4 jaar en 120.000 km gereden, nooit accu vervangen, geen idee hoe oud de accu was
de D2 heb ik 3 jaar en 100.000km gereden, nooit accu vervangen, geen idee hoe oud de accu was
de P38 heb ik nu 2,5 jaar en 50.000 km en die is nu waarschijnlijk toe aan nieuwe accu, geen idee hoe oud ie is, maar de P38 geeft rare storingen in de eerste 10 minuten dat de motor loopt.. starten doet ie prima, maar een P38 is erg gevoelig voor slecht wordende accu dus denk dat ik er een nieuwe in poot
de D1 heb ik 4 jaar en 120.000 km gereden, nooit accu vervangen, geen idee hoe oud de accu was
de D2 heb ik 3 jaar en 100.000km gereden, nooit accu vervangen, geen idee hoe oud de accu was
de P38 heb ik nu 2,5 jaar en 50.000 km en die is nu waarschijnlijk toe aan nieuwe accu, geen idee hoe oud ie is, maar de P38 geeft rare storingen in de eerste 10 minuten dat de motor loopt.. starten doet ie prima, maar een P38 is erg gevoelig voor slecht wordende accu dus denk dat ik er een nieuwe in poot
gone
De platen zullen gesulfateerd zijn; gevolg is hogere IR, wat iets bijtrekt als de accu weer wat bijgeladen is. Of, niet zo waarschijnlijk, er zit een rotte verbinding tussen de accu en het motormanagement.
-
Roger B.
gezien ik met regelmaat ritten van 400km maak en de dag erna weer diezelfde storingen heb zal bijladen wel niet de oplossing zijn.....
gone
Ik bedoel het bijladen na de start. Ik neem aan dat je de spanning op de polen na 3 uur stilstand al een keer gemeten hebt?
-
Roger B.
nee, dat impliceert dat ik erg aktief zou zijn in het onderhoud van mijn auto.... hij start en hij rijdt..... is da nie voldoende nie? dat ie piept dat er een versnellingsbakfout is, maar gewoon schakelt en piept dat gripregeling storing heeft, en twee minuten later alle meldingen weg zijn lig ik niet zo wakker van.... is zeker geen reden om met spoed alle andere bezigheden uit te stellen en in de regen buiten aan de auto te gaan staan meten.... heb er hier nog een staan met een nagelnieuwe accu erin die toch niet loopt, en nog nieteens de tijd genomen die er in te zetten

gone
-
peter.breda
Mijn huidige accu capaciteit is nu 75 %.(defender TD5, 2006) Ik overweeg de accu nu al te vevangen om ik lange tijd ga reizen. Ik denk aan een Optima Yellow Top S5,5, van 75 Ah, zodat ik ook koelkast onderweg kan gebruiken.
Is dit een goede keus ? of kan ik ook uit de voeten met een yellow top S4,2 van 55 Ah.
Ik ga geen dubbel accu systeem gebruiken.
Advies welkom. groet Peter
Is dit een goede keus ? of kan ik ook uit de voeten met een yellow top S4,2 van 55 Ah.
Ik ga geen dubbel accu systeem gebruiken.
Advies welkom. groet Peter
-
Waterrover
- Beheerder
Waarom geen semi-tractie accu gebruiken? Of een vrachtwagen accu? Link:
http://www.varta-automotive.nl/nl-nl/pr ... ve-silver/
Eén accu is voldoende en je hebt voor starten, ook bij -40, en lieren voldoende vermogen. Goedkoper dan een Optima, en ook deze accu mag zwaar belast worden.
Groet, Chris
http://www.varta-automotive.nl/nl-nl/pr ... ve-silver/
Eén accu is voldoende en je hebt voor starten, ook bij -40, en lieren voldoende vermogen. Goedkoper dan een Optima, en ook deze accu mag zwaar belast worden.
Groet, Chris