Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor ppw » 18 Dec 2014, 22:39

Roger B. schreef:precies, maar als je motor loopt bij een bij lange na niet volle startaccu is de extra echt wel gekoppeld, want als een van beide accu's meer dan ergens rond de 13,3v heeft sluit het relais... en dat is eigenlijk zodra de dynamo gaat laden

of ik snap het niet ( zal niet de eerste keer zijn, zeker qua electa :roll: :roll: :roll: :mrgreen: ) maar ik interpreteer dit toch net even anders....
www.victronenergy.com
Koppelspanning :Van 13 V tot 13,8 V en 26 V tot 27,6 V
met intelligente trenddetectie Ontkoppelingsspanning:Van 11 V tot 12,8 V en 22 V tot 25,7 V
met intelligente trenddetectie Stroomverbruik (open): <4 mA
Stroomopname (gesloten):12 V: 220 mA 24 V: 120 mA
12 V: 320 mA 24 V: 180 mA
Start Assist :Ja (Cyrix blijft gedurende 30 seconden actief)


"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor Roger B. » 18 Dec 2014, 23:05

daar staat dat het relais de accu's koppelt als de spanning aan de polen 13-13,8 volt is..... daar zit mijn 13,3 toch binnen of niet?

denk dat die krengen nogal onnauwkeurig zijn en je er dus een kunt hebben die bij 13v al schakelt en dat pas bij 13,8v schakelen ook mogelijk is (gemiddeld zullen ze dus rond 13,4 volt schakelen (en de 24v versie dus bij die hogere spanningen)
gone

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor VeeTee » 18 Dec 2014, 23:14

Gerard4t schreef:Die doet dus ongeveer hetzelfde als andere merken.

Dat verscilt dus in niets van de Cyrix. Ook hier wordt geen onderscheid gemaakt in start- of 2de accu, zodra er een laadspanning aanwezig is gedurende bepaalde tijd (hetzij dynamo dan wel acculader, aangesloten op accu 1 dan wel accu 2) worden beide accu's verbonden en gezamelijk geladen.
image.jpg

N.B. Er wordt gesproken over een voorziening voor noodstart door de 2 accus even de verbinden middels een schakelaartje. Ik vraag me af of het wel zo goed is om dit (anders dan alleen voor nood) ook echt elke keer bij het normale starten te gebruiken. Het relais én de bedrading moet daar wel op betekend zijn bij veelvuldig gebruik...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor ppw » 18 Dec 2014, 23:20

ik heb deze niet aangesloten, wanneer ik een keertje plat sta, dan plak ik plus gewoon op steker cyrix :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor Gerard4t » 19 Dec 2014, 05:17

VeeTee schreef:Ik vraag me af of het wel zo goed is om dit (anders dan alleen voor nood) ook echt elke keer bij het normale starten te gebruiken. Het relais én de bedrading moet daar wel op betekend zijn bij veelvuldig gebruik...

Als de accu's in rust gekoppeld worden is het spanningsverschil kleiner dan dat de (automatisch) gekoppeld worden na het starten. De contacten van het relais hoeven dus een minder grote stroom te schakelen als beide accu's voor het starten gekoppeld worden.

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor VeeTee » 19 Dec 2014, 08:05

Maar wat wil je hier nu mee bereiken? Ik zie het nut niet zo - een beetje accu is natuurlijk gewoon berekend op normaal elke keer starten.
Door dat nu beide accus betrokken zijn bij het starten gaat er na het starten ook weer een laadstroom door het relais naar de 2dec accu. In feite creëeer je nu gewoon een set parallel geschakelde accus, want: met starten zet je ze handmatig parallel, daarna (want er wordt geladen) staan ze (zolang de motor loopt) ook parallel. Alleen in rust (motor uit) zijn ze lo gekoppeld. Nut? :shock:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor Gerard4t » 19 Dec 2014, 08:40

Nut: de startaccu wordt minder zwaar belast en krijgt daarmee een langere levensduur. Makkelijk.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor Roger B. » 19 Dec 2014, 09:17

waag te betwijfelen of het het normale starten is dat de levensduur van een accu significant bepaald.... volgens mij heeft een accu meer te lijden van diepontladen en schokken en andere externe invloeden. zeker een Td5 belast een accu natuurlijk maar heel kort bij het starten
gone

Gerard4t
Berichten: 520
Lid geworden op: 08 Sep 2013, 18:38

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor Gerard4t » 19 Dec 2014, 09:39

Kort, maar wel heftig. Zeker bij langere stilstand, als de accu een deel van de lading kwijt is door zelfontlading en het verbruik door het o.a. alarm, neemt niet alleen de IR toe, maar is de grens van de startaccu waaronder het ongezond wordt snel overschreden, ook al is het maar kort.
Nog een voordeel van koppelen voor het starten is de geringere slijtage van de relaiscotacten omdat die een kleinere stroom schakelen dan na het starten zou gebeuren omdat het spanningsverschil dan een stuk groter is.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu

Berichtdoor Roger B. » 19 Dec 2014, 09:59

ik gebruik mijn auto.....dus dat lange stilstaan is nooit echt een reden van zorg.... ik start mijn stroomvretende P38 overigens probleemloos, inclusief het broodnodige voorgloeien als ie een maand stil gestaan heeft (offroad speeltje), niet het gevoel dat de startmotor dan minder potent draait dan wanneer ie een dag gelopen heeft en ik de volgende ochtend start.....


het vonken wordt niet bepaald door de laadstroom maar door het spanningsverschil.... het relais schakelt altijd bij de schakelspanning, dus pakweg 13,x volt.... als jij je extra accu gebruikt voor het starten zal er dus juist meer spanningsverschil zijn tussen de startaccu zijde en de extra accu zijde van het relais....
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten