Optima Accu of andere 100+Ah Accu
Re: Optima Accu of andere 100+Ah Accu
Wou zeggen, de mijne klapt dicht als ie laadspanning krijgt. Of die startaccu nou vol of leeg is.......

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Ik zie niemand eigenlijk die een odyssey accu heeft.
Als je dit soort accu's vergelijkt met een optima zit een odyssey er toch wel boven.
Vooral met CCA (Cold Cranking Amp)
Als je dit soort accu's vergelijkt met een optima zit een odyssey er toch wel boven.
Vooral met CCA (Cold Cranking Amp)
-
Roger B.
omdat dat onbekend is, eigenlijk min of meer conventioneel van opzet
gone
Roger B. schreef:omdat dat onbekend is, eigenlijk min of meer conventioneel van opzet
Maar wel kan vanwege de conventionele opzet alle ruimte gebruikt worden.
Dat is bij de optima weer een min punt.
daarom heb ik ook een metertje op de hoofdaccu... en een meter of de dynamo wel laad

en m;n hoofd/lier accu is een optima (redtop) en m'n extra accu een 100 Amp standaard Td5 accu
en m;n hoofd/lier accu is een optima (redtop) en m'n extra accu een 100 Amp standaard Td5 accu
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
Edward schreef:Wou zeggen, de mijne klapt dicht als ie laadspanning krijgt. Of die startaccu nou vol of leeg is.......![]()
Precies, de werking van die Cyrix wordt vaak verkeerd begrepen (en het manual dus slecht gelezen).
Maar nog geen reactie van Gerard4t wat voor een speciaal relais hij dan wel heeft...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Edward schreef:Wou zeggen, de mijne klapt dicht als ie laadspanning krijgt. Of die startaccu nou vol of leeg is.......![]()
Dat werkt bij defenders zo omdat daar een 120A generator/dynamo/alternator in zit, dan vlieg de spanning op de startaccu omhoog. Heb je een bescheiden 40A dynamo, dan duurt het even wat langer.
VeeTee schreef:Maar nog geen reactie van Gerard4t wat voor een speciaal relais hij dan wel heeft...
Deze:http://www.mastervolt.com/marine/products/charge-mate-to-connect-two-batteries/charge-mate-2502/
Die doet dus ongeveer hetzelfde als andere merken.
-
Roger B.
aangezien een 100Ah accu een maximale laadstroom heeft van (pak 'm beet) 10A blijft er nog wat over van de capaciteit van de dynamo. Dus als je gaat rijden en niet al je verbruikers aan zet dan zal ook bij zo'n 40A dynamo vrij snel de spanning hoog genoeg zijn om het relais te schakelen
en de laatste 20 jaar zijn er maar verdomd weinig auto's geleverd met een 40A dynamo of iets in die richting..... bij Land Rover is 60 het minimale voor een 200 tdi als ik me niet vergis, daarna werd het al snel 80, 100, 120 en zelfs 150A
en de laatste 20 jaar zijn er maar verdomd weinig auto's geleverd met een 40A dynamo of iets in die richting..... bij Land Rover is 60 het minimale voor een 200 tdi als ik me niet vergis, daarna werd het al snel 80, 100, 120 en zelfs 150A
gone
65 amp 
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.