motor schokt bij volgas

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
def92

motor schokt bij volgas

Berichtdoor def92 » 29 Mar 2013, 22:01

beste,

volgende probleem gaat over een def 110 td5 van 1998.
Def start goed.

Probleem: auto rijdt vlot maar wanneer het pedaal compleet ingedrukt wordt, begint de wagen hevig te schokken.
Dit gebeurt ENKEL EN ALLEEN bij VOLGAS. Defender is ook niet vooruit te branden. Hij kan niet boven de 100 km per uur rijden. stekker ecu al uitgespoten, kabelboom ecu in kleppedeksel reeds vervangen.

Probleem zoeken bij het elektronisch gaspedaal? Iemand hier al kwaaltjes over opgevangen? Of toch ecu of massafoutje?

groeten bas

Roger B.

Re: motor schokt bij volgas

Berichtdoor Roger B. » 29 Mar 2013, 22:28

bij een Td5 disco zou ik zeggen turbodrukmodulatieventiel...... maar volgens mij heeft een Td5 in een defender dat pas laat gekregen.

controlleer de gangbaarheid en correcte werking van de wastegate eens, meen dat de defender Td5 wel de turbodruk inperkt als die te hoog wordt
gone

def92

Berichtdoor def92 » 29 Mar 2013, 22:34

Roger B. schreef:bij een Td5 disco zou ik zeggen turbodrukmodulatieventiel...... maar volgens mij heeft een Td5 in een defender dat pas laat gekregen.

controlleer de gangbaarheid en correcte werking van de wastegate eens, meen dat de defender Td5 wel de turbodruk inperkt als die te hoog wordt

Hoe controlleer ik de correcte afstelling van de waste gate? Ik weet dat de turbodruk af te stellen is met dat moertje op dat stangetje , maar hoe weet ik of de wastegate correct zijn werking doet en niet foutief afgesteld is?

alvast dank , roger

groeten bas

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2013, 22:47

Alweer een beetje lateraal: Niet boven de 100 km/u en vreemde verschijnselen bij volgas:
Er is ook wel eens sprake van gedelamineerde lucht-inlaat-slangen. Dan krijgt de motor het benauwd als er meer vermogen gevraagd wordt, als de gedelamineerde delen in de storm (die er heest in de inlaat) de inlaatopening verder dichtdrukken dan krijg je verminderd vermogen en wellicht een oscileren/schokken.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Mar 2013, 23:20

Hoe controlleer ik de correcte afstelling van de waste gate? Ik weet dat de turbodruk af te stellen is met dat moertje op dat stangetje , maar hoe weet ik of de wastegate correct zijn werking doet en niet foutief afgesteld is?

alvast dank , roger

groeten bas

de afstelling moet je vanaf blijven, daar heb ik ook niks over gezegd.

de gangbaarheid van de klep (heveltje op turbo dat bedient wordt door het stangetje) moet je even checken, en de toestand van de slangetjes, en het mooist is als je ook de werking van de wastegateactuator kunt checken. iets druk op het slangetje daaarvan zetten
gone

Roger

Berichtdoor Roger » 30 Mar 2013, 11:18

Zou het het potmetertje in het gaspedaal zelf kunnen zijn.
Omdat je aangeeft dat het alleen gebeurt als je gaspedaal volledig wordt ingedrukt.
Wellicht wat oxidatie daar.

Geen idee trouwens hoe je dat kunt checken.

Succes.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 30 Mar 2013, 12:18

Ik herken je klachten grotendeels wel. Ik had ze ook kort op mijn Discovery, bleek de luchtmassa meter dood gegaan te zijn. Tot ongeveer 100km/h reed ik normaal, maar had ik meer vermogen nodig dan begon de auto te bokken en lukte het niet.

Misschien is het een idee de auto uit te lezen met de testkast? Als er iets vreemds gebeurt in de motor door defecte LLM of probleem met turbo druk wordt dat zichtbaar via de testkast.

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 30 Mar 2013, 15:46

Thomas Td5 schreef:Misschien is het een idee de auto uit te lezen met de testkast? Als er iets vreemds gebeurt in de motor door defecte LLM of probleem met turbo druk wordt dat zichtbaar via de testkast.

Meer niet dan wel :mrgreen:
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

conny

Berichtdoor conny » 02 Apr 2013, 12:23

Def92, dit ga ik volgen; die van mij heeft hetzelfde probleem. Td5 uit 1999, vergelijkbaar met die van jou. Ik heb een nanocom op het dashbord en zie daar helemaal niets op, geen foute waardes, noppes. Motorlampje gaat ook niet branden of knipperen.
Om het helemaal interessant te maken; net op de rijksweg noodgedwongen teruggeschakeld naar 4, dot gas erbij en het ding vliegt ineens vooruit :D . Opschakelen naar z'n 5 en probleem is helemaal opgelost. Straks op weg naar huis nog maar eens proberen.
Het wordt wel heeeel moeilijk om op deze manier een diagnose te stellen; verstuivers, brandstofpomp, slangen, turbo MOETEN goed zijn, want dat kan zich niet in een keer repareren. Misschien een printplaatje in een van die sensors die onder invloed van de temperatuur recht of krom trekt en zo weer juist functioneert??

conny

Berichtdoor conny » 03 Apr 2013, 12:27

Ik heb het lek boven; luchtmassameter (LMM). Net weer gereden en het leek op een 130 n/a met een schamelwagen erachter; niet vooruit te branden. lmm losgetrokken en hoppa, daar ging het feest weer ouderwets.
Even met een schroevendraaier het metalen klemmetje eruit (niet laten vallen) stekker los en kijken wat hij nu doet. Ik weet dat de waarde van het ding via de nanocom stationair rond de 50 of 60 moet zijn en bij 3000 tpm 500 toto 550 en 700 is max. die van mij kwam niet boven de 200 gr/hr.
Doe deze maar bestellen:

http://www.island-4x4.co.uk/flow-sensor ... -3943.html

Geen britpart of andere namaak; origineel en/of VDO. Daarna ook geen vette luchtfilters (K & N) meer gebruiken, want je krijgt dan een oliemist in je inlaat, die de lmm weer kapot maakt na een jaar ofzo. 100 euro en hij doet het weer.

Terug naar “Techniek”