Ik heb een beginnend probleem met mijn defender 130
En dat is dat het steeds moeilijker wordt om te hem in een volgende versnelling te krijgen.
De hoop van deze posting is het verkrijgen van gerustelling dat het gewoon een simpele afstelling is. En niet een mega dure reparatie.
Enkele bevindingen en feiten die hopelijk inzicht geven in de oorzaak.
. Km stand 240k
. 25k terug zijn er nieuwe koppelingsplaten, drukgroep en dat lager geplaatst
. Opschakelen gaat goed
. Terugschakelen gaat erg zwaar. Het is bijna een gevecht.
. Twee keer koppelingspendaal intrappen alvorens terug te schakelen schijnt het makkelijker te maken.
. Het ontkoppelmoment is pas bij compleet ingetrapt koppelingspendaal
. Bij motor UIT, kan ik zonder probleem naar alle versnellingen.
Ik hoor graag van de ervaringsdeskundigen
Mvgr
Alexander
erg zwaar schakelen. Defender
erg zwaar schakelen. Defender
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Het is een TD5 uit 2000
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Denk ik ook; koppeling komt niet helemaal vrij. De reden voor mijn gedachte is dat je wel kan schakelen met uitgeschakelde motor.
-
Ben Gerrits
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 21 Jul 2007, 21:25
- Locatie: DenBommel
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Ik denk of toplager of een koppelingsplaat die op de priseas niet los komt door vuil op de vertanding van de priseas.
Gr Ben
Gr Ben
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Shit shit shit.
Dat klinkt allemaal als serieuze cash-out
Ik hoopte op een easy fix met een kleine afstelling van iets.
Wat ik niet snap, is dat die koppelingstoestand nog niet zo lang geleden is vervangen. En dat het toch 25000+ kms geen enkele probleem heeft gegeven.
En dat als ik twee keer het koppelingspendaal intrap voordat ik naar een lagere versnelling ga, het prima werkt. Hoe bang ik moet zijn dat ik er dadelijk mee stil sta?.
Dat klinkt allemaal als serieuze cash-out
Ik hoopte op een easy fix met een kleine afstelling van iets.
Wat ik niet snap, is dat die koppelingstoestand nog niet zo lang geleden is vervangen. En dat het toch 25000+ kms geen enkele probleem heeft gegeven.
En dat als ik twee keer het koppelingspendaal intrap voordat ik naar een lagere versnelling ga, het prima werkt. Hoe bang ik moet zijn dat ik er dadelijk mee stil sta?.
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Wat is er wel en niet vervangen is dan de vraag een beetje, en wat hebben ze gedaan wat dit probleem kan veroorzaken na een tijd.... Denk dat de bak er weer onderuit moet, zou het probleem eens voorleggen bij de garage die dit klusje voor je geklaard heeft.
Stil staan zal het niet zo snel worden, maar je molt je versnellingsbak er mee omdat de synchromeshringen het ontzettend op het extra zwaar hebben.
Stil staan zal het niet zo snel worden, maar je molt je versnellingsbak er mee omdat de synchromeshringen het ontzettend op het extra zwaar hebben.
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Nog even een laterale gedachte ...
Als de hoofd-koppelingscylinder een beetje moe is dat wordt ontkoppelen ook moeilijker, en dan zou het maar zo kunnen dat tweemaal trappen net een iets neter resultaat geeft .... dan is het slechts een klein K-klusje.
Groeten MarcS
Als de hoofd-koppelingscylinder een beetje moe is dat wordt ontkoppelen ook moeilijker, en dan zou het maar zo kunnen dat tweemaal trappen net een iets neter resultaat geeft .... dan is het slechts een klein K-klusje.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: erg zwaar schakelen. Defender
dan zou ie ook lekken lijkt me, loopt dan vaak langs het pedaal naar benee
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten