Ik zou in dit geval niet gelijk uitgaan van het ergste.
Klinkt mij als lucht in het systeem. Hoe is het vloeistofniveau in het potje?
Als dat te laag is is waarschijnlijk de hoofdcilinder of de hulpcilinder lek. Zoals Roger al schrijft loopt de vloeistof bij een lekke hoofdcilinder meestal langs het koppelingspedaal. Bij een lekke hulpcilinder komt de vloeistof in het bellhouse en lekt het uit het gaatje onder in het bellhouse.
Groet,
Eric.
erg zwaar schakelen. Defender
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Als er te weinig vloeistof in het (koppeling)reservoir zit, kan het voorkomen dat de koppelingsplaat niet goed vrij komt, maar 2 keer trappen heeft dan niet veel effect.
Ik heb wel eens meegemaakt dat er niks lekte en dat er een klein afdichtingsrubber vergaan was (dat ervoor moet zorgen dat het reservoir afgesloten wordt zodat druk kan worden opgebouwd tijdens het intrappen van het pedaal), maar toen begon de auto met ingetrapte koppeling na een poosje toch langzaam aan te rijden. Nieuwe hoofd koppelingcilinder gemonteerd en het probleem was opgelost.
Ook heb ik eens een defecte drukgroep gehad, waar de klinknagels (waarmee de diafragmaveer aan het drukgroephuis vast zit) één voor één afbraken. Dat had tot gevolg dat er steeds moeilijker geschakeld kon worden en uiteindelijk kwam de koppeling helemaal niet meer vrij. Met een nieuwe drukgroep uiteraard geen problemen meer.
Groet,
Erik.
Ik heb wel eens meegemaakt dat er niks lekte en dat er een klein afdichtingsrubber vergaan was (dat ervoor moet zorgen dat het reservoir afgesloten wordt zodat druk kan worden opgebouwd tijdens het intrappen van het pedaal), maar toen begon de auto met ingetrapte koppeling na een poosje toch langzaam aan te rijden. Nieuwe hoofd koppelingcilinder gemonteerd en het probleem was opgelost.
Ook heb ik eens een defecte drukgroep gehad, waar de klinknagels (waarmee de diafragmaveer aan het drukgroephuis vast zit) één voor één afbraken. Dat had tot gevolg dat er steeds moeilijker geschakeld kon worden en uiteindelijk kwam de koppeling helemaal niet meer vrij. Met een nieuwe drukgroep uiteraard geen problemen meer.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Life can be simple sometimes 
Ik heb het reservoir bijgevuld met dot-4.
nu ontkoppelt alles weer zoals destijds af-fabriek
dit verklaart uiteraard niet waarom er te weinig olie in zat. Dat is latere zorg.
iedereen bedankt voor het meedenken
Ik heb het reservoir bijgevuld met dot-4.
nu ontkoppelt alles weer zoals destijds af-fabriek
dit verklaart uiteraard niet waarom er te weinig olie in zat. Dat is latere zorg.
iedereen bedankt voor het meedenken
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: erg zwaar schakelen. Defender
soms ga je er van uit dat elementaire controles al uitgevoerd zijn. .
maar dat latere zorg kan best tegenvallen. je hebt een lekkage dus ga er maar van uit dat ie steeds sneller koppelingsvloeistof verliest en plots gewoon niks meer doet
maar dat latere zorg kan best tegenvallen. je hebt een lekkage dus ga er maar van uit dat ie steeds sneller koppelingsvloeistof verliest en plots gewoon niks meer doet
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Roger B. schreef:soms ga je er van uit dat elementaire controles al uitgevoerd zijn. .
maar dat latere zorg kan best tegenvallen. je hebt een lekkage dus ga er maar van uit dat ie steeds sneller koppelingsvloeistof verliest en plots gewoon niks meer doet
Roger B. weest niet zo optimistisch (mbt de elementaire controles) en niet zo pessimistisch (mbt de latere zorg).
Ofwel: het kan heel lang goed gaan als bijv de hoofdcylinder langzaan een klein beetje lekt.
Ik heb het ongeveer een jaar aangekeken, de lekkage hoeft maar weinig te zijn om het reservoir leeg te krijgen (want dat reservoir is erg klein).
Ik had een ouderwets plastic filmrolletjes-doosje om het reservoir bij te kunnen vullen mocht de lekkage verergeren, en verder een katonnetje bij wijze van "inlegkruisje" onder het koppelingspedaal. Na een jaar toch maar vervangen want het bij het eerste weg-rijden tweemaal moeten trappen werd geleidelijk aan steeds noodzakelijker (daarna deed ie het overigens de hele dag goed). Je kan zoiets natuurlijk ook als anti-diefstal maatregel koesteren.
Groeten MarcS
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: erg zwaar schakelen. Defender
of je moet volgende week naar een belangrijke afspraak en je trapt er finaal doorheen......
wist niet dat het sport was zo lang mogelijk door te rijden met bekende gebreken
wist niet dat het sport was zo lang mogelijk door te rijden met bekende gebreken
gone
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Het is ook geen sport.
Maar ik ben allang blij dat ik nu weer even mobiel ben totdat hij naar de garage kan
Maar ik ben allang blij dat ik nu weer even mobiel ben totdat hij naar de garage kan
Range Rover 4.6 HSE. Heel mooi, motor naar de $><#%^~*
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: erg zwaar schakelen. Defender
die opmerking was niet aan jou gericht, maar naar de persoon die vond dat je gerust nog een jaar verder kunt met je lekkage
gone
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Dat begrijp ik dus ook nooit. Iets is stuk en moet vervangen. Als je daar dan een jaar mee wacht wat heb je dan verdient of bespaard?
Of denk je dan over de totale levensduur met één onderdeel minder toe te kunnen dan wanneer je iets direct vervangt?
Mij is de gedachte dat mijn wagen in orde en zo betrouwbaar mogelijk is meer waard.

Of denk je dan over de totale levensduur met één onderdeel minder toe te kunnen dan wanneer je iets direct vervangt?
Mij is de gedachte dat mijn wagen in orde en zo betrouwbaar mogelijk is meer waard.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: erg zwaar schakelen. Defender
Roger B. schreef:of je moet volgende week naar een belangrijke afspraak en je trapt er finaal doorheen......
wist niet dat het sport was zo lang mogelijk door te rijden met bekende gebreken
Edward schreef:Dat begrijp ik dus ook nooit. Iets is stuk en moet vervangen. Als je daar dan een jaar mee wacht wat heb je dan verdient of bespaard?
Of denk je dan over de totale levensduur met één onderdeel minder toe te kunnen dan wanneer je iets direct vervangt?
Mij is de gedachte dat mijn wagen in orde en zo betrouwbaar mogelijk is meer waard.![]()
Nee, het is geen sport, maar meer het opvolgen van een "educated" advies.
Namelijk, toen de eerste lekkage geconstateerd werd was desgevraagd de opmerking van de man die vaker met het bijltje gehakt had:
Zolang het weinig lekt kan het heel lang goed gaan, je loopt een klein risico dat je er ineens helemaal doorheen trapt dus alert blijven en tzt vervangen.
Dit advies heb ik zelf opgevolgd en nu dus opnieuw verwoord -- en dit dus in antwoord op de reactie die ± luidde: "niet mee doorrijden, direct vervangen", terwijl de vraag was of je er eventueel enige tijd mee kon doorrijden. Vlgs mij was mijn antwoord dus een uiterst adequaat antwoord, misschien iets teveel gebaseerd op casuistiek, maar wel ondersteund door een educated advies.
Maar goed, je kan ook nu je remblokjes vervangen omdat ze volgend jaar op zouden kunnen zijn en zo voor en zo verder.
Ik ben redelijk in goeden doen juist omdat ik, waar dat kan, soms ook zuinig ben. Ik rijd dus ook 's zomers op banden die ik 's winters niet zou willen hebben ... je kan ook je banden vervangen als ze 30% versleten zijn ... dan heb je altijd goede (en vervang je ze bij 20 % slijtage, of nog eerder, dan ben je nog weer beter uit).
Groeten MarcS
PS Ik heb pas een "wagen" als ik er een paard voor moet spannen, zolang het "uit zich zelf" rijdt is het een auto(mobiel)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten