110 TD5 Rempedaal zakt weg, ABS en TC gaan branden

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Sj@rif

110 TD5 Rempedaal zakt weg, ABS en TC gaan branden

Berichtdoor Sj@rif » 26 Mar 2013, 13:54

Beste kenners, graag jullie deskundige raad.

Betreft een 110 TD5 1999 ABS/TC 340K. Ik ben bezig met het vernieuwen van de remmen dwz nieuwe schijven, cups, keringen, blokken. Twee weken geleden de achteras gedaan, ontlucht etc. Alles werkte goed. In verband met het fijne weer nog even gewacht met de voorkant, omdat ik het buiten doe.

Sindsdien probleemloos geremd en veel km’s gereden, maar sinds gisteren na een rit van ruim 200 km geeft het rempedaal steeds meer helemaal mee tot de bodem en pas na een keer extra trappen is bovenin weerstand. Ook gingen de ABS en TC lampjes branden. Er is geen remvloeistof verlies, het niveau blijft op peil en er is geen lekkage aan de klauwen of leidingen.

Ik heb opnieuw en rondom ontlucht, dit geeft geen beter resultaat. Ontluchten met een slangetje met éénweg ventiel en de nippel een klein kwart slagje los, en nippel vastgezet met het pedaal ingedrukt. Als het lucht zou zijn, waarom is dat dan pas opeens na twee weken merkbaar? De ABS en TC gingen na het ontluchten uit, maar even later bij het rijden toch weer aan.
In stilstand met de motor uit is het pedaal gewoon hard, ga ik een stukje rijden dan wordt ie snel zacht.

Een verband met de revisie lijkt logisch, of is dit een losstaande storing? Wat zou het kunnen zijn?

Alvast dank voor het meedenken

VrGr, Sj@rif
Grrr, Sj@rif; 110 TD5 1999

Roger

Re: 110 TD5 Rempedaal zakt weg, ABS en TC gaan branden

Berichtdoor Roger » 26 Mar 2013, 16:32

Heb wel eens vernomen dat het blok voor de abs en etc erg lastig te onluchten is. Wellicht is hierover iets te vinden op het net.
schijnt dat er klepjes blijven kleven, of open blijven staan.

Dit is slechts van horen zeggen.

Heb eenzelfde Defender en als ik iets dergelijks zou ondernemen zou ik derhalve nooit het gehele remsysteem laten leeglopen.
Indien je alles vervangt zou ik alle leidingen afklemmen zodat remcylinder en absblok gevuld zou blijven. Later nieuwe zaken installeren en vervolgens het gehele systeem spoelen tot je heldere remolie uit je klauwen krijgt.
Volgens mij voorkom je daarmee jouw probleem.

Maar wellicht heb ik het mis.

Succes
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Mar 2013, 19:38

slangen afklemmen is weer slecht voor de slang.

als je een stok op het rempedaal zet tegen de stoel zodat het pedaal een klein stukje ingetrapt blijft dan loopt het systeem ook niet leeg als je de klauw eraf haalt en reviseerd......
gone

conny

Berichtdoor conny » 27 Mar 2013, 16:55

Rempedaal indrukken; als het pedaal langzaam naar beneden zakt, dan is je hoofdremcylinder kapot. De olie stroomt dan langzaam langs de versleten cupjes van de ene ruimte naar de andere ruimte en je pedaal zakt dan mee.
Geen revisiesetje kopen; simpelweg vernieuwen is het beste resultaat. Succes.

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 27 Mar 2013, 20:41

Dank voor de reacties,

Vandaag heb ik een nieuwe OEM hoofdremcylinder geplaatst, flink doorgespoeld en ontlucht, maar dat heeft helaas geen resultaat gegeven.

Het pedaal zakt bij remmen weg als de motor draait en na een stukje rijden moet ik meerdere keren trappen voor remkracht. Ook gaan de ABS en TC na een paar honderd meter rijden branden.

Er is geen lekkage in het systeem en het vloeistofpeil zakt niet.

Dit is frusterend, wat kan er mis zijn?

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 27 Mar 2013, 20:55

Sounds like you have air in the kleppen block. Normally a full system bleed with 2lt of DOT4 clears it but sometimes it's a pain in the bum.

Personally I'd read out and clear the faults and do a two stage bleed via T4.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Sj@rif

Berichtdoor Sj@rif » 27 Mar 2013, 22:10

Dank je Rob,

Het kleppenblok, dat is het ABS blok, neem ik aan? Eliminatie zegt dat het daar wel moet zitten, alle andere onderdelen zijn gecheckt, maar dat blok is een 'zwarte doos' voor mij.

Ik heb inmiddels zo'n 1,5 liter doorgespoeld, dus nog 0,5 liter te gaan, dat geeft hoop!

Wat bedoel je precies met 'two stage bleed via T4'? Die term ken ik niet. Kan het blok zelf ergens ontlucht worden?

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Mar 2013, 22:30

T4 is wat vroeger TestBook heette, de uitlees/diagnose/programmeer computer van landrover.

't is een tijd terug, maar wat ik me herinner zijn er modellen waar je met testbook het kleppenblok van de ABS tijdens het ontluchten aanstuurd om zo goed ontlucht te krijgen
gone

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 27 Mar 2013, 22:53

Roger B. schreef:T4 is wat vroeger TestBook heette, de uitlees/diagnose/programmeer computer van landrover.

't is een tijd terug, maar wat ik me herinner zijn er modellen waar je met testbook het kleppenblok van de ABS tijdens het ontluchten aanstuurd om zo goed ontlucht te krijgen

Actually T4 is the successor to TestBook, so you're older than you think Roger :lol: I still use it on the "old stuff" we get (I used it today on a P38a). But basically it's the second generation diagnostic computer system from the Rover Group. There is some scary 13 year old history here http://www.omitec.com/us/products/diagn ... ic-system/

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 27 Mar 2013, 22:59

dat het een ander ding is, is me bekend, ik heb alleen met die eerste laptop testbook gewerkt, dat ding met dir cd-roms in cassette.

en dat de T4 niet hetzelfde apparaat is als Testbook weet ik ook.... maar T4 is toch wat vroeger Testbook was......in modernere vorm.
gone

Terug naar “Techniek”