Freelander 1.8 aankopen, waarop te letten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erwin ter Riet

Freelander 1.8 aankopen, waarop te letten

Berichtdoor Erwin ter Riet » 25 Mar 2013, 11:50

De leaseauto gaat er binnenkort uit... en ik wil er geen meer terug.
Dus zijn we op zoek naar een Freelander (1), belastingtechnisch gezien een benzine, boetetechnisch gezien geen 6-cylinder ;)

Dus komen we tot nu toe uit een 1.8 benzine, wat prima kan voor het doel dat we ermee hebben, namelijk een auto voor naast de Defender. En als je een beetje snuffelt op Internet is het aanbod gigantisch. Nu lees ik hier en daar over problemen met de koppakking van de 1.8 motor. Wat is doorgaans de oorzaak van deze problemen en wat zijn nog meer aandachtspunten die het bekijken waard zijn alvorens tot aankoop over te gaan van een Freelander 1 ?

Thomas Td5

Re: Freelander 1.8 aankopen, waarop te letten

Berichtdoor Thomas Td5 » 25 Mar 2013, 13:56

Erwin ter Riet schreef:De leaseauto gaat er binnenkort uit... en ik wil er geen meer terug.
Nu lees ik hier en daar over problemen met de koppakking van de 1.8 motor. Wat is doorgaans de oorzaak van deze problemen en wat zijn nog meer aandachtspunten die het bekijken waard zijn alvorens tot aankoop over te gaan van een Freelander 1 ?

Het probleem met de kop van de 1.8 is in feite een ontwerpfout. De koeling van de motor was niet overal even goed waardoor hotspots konden ontstaan. Om dit op te lossen is er een andere thermostaat geplaatst. Als je er een koopt moet je opletten bij een vroege dat de modificatie is geweest en de auto in feite een nieuwe kop heeft gekregen. Anders een latere Freelander 1 kopen. Ik dacht dat na 2002 de 1.8 standaard de aangepaste thermostaat had.

Verdere aandachtspunten zijn het IRD en de Visco. Dure reparaties als je een exemplaar treft dat de grond in gereden is door de vorige eigenaar.

Maar voor de motor. Is de Td4 geen optie? Persoonlijk lijkt die me nog het beste van allemaal. Zuinig en betrouwbaar.

TMW

Berichtdoor TMW » 25 Mar 2013, 14:39

Inderdaad, IRD en Visco. Kopppakking en het inschakelen van de achteruit versnelling.
controleer ook even of alle aandrijfassen er onder zitten, wil nog wel eens voorkomen dat bij een kapotte IRD er één wordt verwijderd.

Aanbod is groot, een goede vinden kan lastig zijn.
Zelf rij ik een 1.8 op LPG (waar iedere 'kenner' van zegt dat het niet kan) maar doet het al 50k km uitstekend.
Kwestie van goed warmrijden en onderhoud (maar dat is bij elke landrover)
Discovery2
Sankey/StormTrailer

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 25 Mar 2013, 18:27

Although the Freelander 1.8 generally gets a bad press, actually it's not so bad.

The cylinder head gasket problems are well documented, however the biggest cause of the head failure is insufficient coolant circulating in the head during the warm-up phase.

Land Rover modified the hose and thermostat arrangement and issued a Technical Bulletin to this effect (see http://lrch.nl/node/1000) however even now I see vehicles without this modification.

It is important when looking at a potential vehicle that you check the coolant level and if it were me I would have a "snuffel" or CO test performed to confirm that there are no exhaust gasses in the coolant.

The viscokoppeling problems and testing are documented in the kennisbank.

The other annoying things on Freelanders are the window mechanisms fail so try them all, including the rear window and sunroof if fitted.

All the tyres must be not only the same size but also the same make. This is very important as different makes of the same size are different sizes (yes it's bizarre but believe me it's true).

Water comes in via the antenna and sets the interior sensor off on the alarm.

The heater matrix leaks and although it's not an expensive part it does require the whole dashboard to come out so check the middle of both footwells where the heater fan is to make sure there is no sign of coolant.

Window wiper mechanisms fail from time to time so both wipers should move if one of them is pushed slightly upwards.

There are other features but I could make a list like every other Land Rover product.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Techniek”